TR EN

THEORIES OF CINEMA PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
THY417 THEORIES OF CINEMA 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. HAKAN ÖZCAN
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı; öğrencilere, sinemayı başlangıcından bu yana yapısal ve işlevsel açıdan inceleyen başlıca kuramsal yaklaşımlar hakkında temel bilgi kazandırmaktır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriğini; biçimci film kuramı, gerçekçi film kuramı, psikanalitik film kuramı, feminist film kuramı ve postmodern yaklaşımlar gibi konular oluşturmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Temel sinema kuramları ve önemli kuramcılarını tanımlar.
Sinema kuramlarının ortaya çıkma nedenlerini açıklar.
Sinema dilinin gelişimini açıklar.
Modern ve postmodern döneme ait yaklaşımların film kuramları ile bağlantısını kurar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Kuram nedir? Sinemada kuramların ortaya çıkış nedenleri nelerdir? Anlatma, Örnek Olay ve Tartışma Yöntemi
2 Kitap okuma & Görsel kaynak izleme Sinemaya belli başlı kuramsal yaklaşımlar: Biçimci Kuram Anlatma, Örnek Olay ve Tartışma Yöntemi
3 Kitap okuma & Görsel kaynak izleme Biçimci kuramcılara örnek: Arnheim & Örnek film incelemeleri Anlatma, Örnek Olay ve Tartışma Yöntemi
4 Kitap okuma & Görsel kaynak izleme Rus Biçimcilerden: Eisenstein & Örnek film incelemeleri Anlatma, Örnek Olay ve Tartışma Yöntemi
5 Kitap okuma & Görsel kaynak izleme Gerçekçi Kuram ve Siegfried Kracauer & Örnek film incelemeleri Anlatma, Örnek Olay ve Tartışma Yöntemi
6 Kitap okuma & Görsel kaynak izleme Auteur Kuram & Örnek film incelemeleri Anlatma, Örnek Olay ve Tartışma Yöntemi
7 Kitap okuma & Görsel kaynak izleme Yapısalcı Yaklaşım ve Göstergebilimsel Sinema Kuramı & Örnek film incelemeleri Anlatma, Örnek Olay ve Tartışma Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Kitap okuma & Görsel kaynak izleme Christian Metz ve Umberto Eco & Örnek film incelemeleri Anlatma, Örnek Olay ve Tartışma Yöntemi
10 Kitap okuma & Görsel kaynak izleme Feminist Film Kuramı & Örnek film incelemeleri Anlatma, Örnek Olay ve Tartışma Yöntemi
11 Kitap okuma & Görsel kaynak izleme Psikanaliz ve Sinema’da Freud & Örnek film incelemeleri Anlatma, Örnek Olay ve Tartışma Yöntemi
12 Kitap okuma & Görsel kaynak izleme Lacan ve Jung’un psikanalizi sinemaya uyarlaması Anlatma, Örnek Olay ve Tartışma Yöntemi
13 Kitap okuma & Görsel kaynak izleme Postkolonyal Sinema Yaklaşımları & Örnek film incelemeleri Anlatma, Örnek Olay ve Tartışma Yöntemi
14 Kitap okuma & Görsel kaynak izleme Postmodern Yaklaşımlar & Örnek film incelemeleri Anlatma, Örnek Olay ve Tartışma Yöntemi
15 Kitap okuma & Görsel kaynak izleme Genel Değerlendirme Anlatma, Örnek Olay ve Tartışma Yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Dudley, A. (2007). Sinema Kuramları. İstanbul: İzdüşüm Yayınları.
Bazin, A. (1995). Sinema Nedir?. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
Monaco, J. (2011). Bir Film Nasıl Okunur?. İstanbul: Oğlak Yayıncılık.
Büker, S. ve Onaran, O. (1985) Sinema Kuramları. İstanbul: Dost Kitabevi.
Stam, R. (2000). Film Theory an Introduction. Blackwell Publishing.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Define basic concepts related with banking, insurance and finance.
0
2
Relates the theoretical and practical knowledge in the field to economics, business, law, statistics, accounting and marketing
0

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate banking and insurance applications to financial theories, mathematical and statistical methods.
0
2
Relate the information and facts in the field with other social sciences such as law, sociology, philosophy and history.
0

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explain the planning and implementation process in banking and insurance transactions.
0
2
Provide solutions for the problems encountered in banking and insurance transactions.
0

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use theoretical and practical knowledge in the field of banking and insurance transactions.
0
2
By analyzing economic data accurately, manage savings and portfolio investments to minimize financial risks.
0

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/She works as a leader or a team member in a teamwork from the planning of the banking transactions to the implementation and performs the task assigned to them within the team.
0

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Gain the basic knowledge necessary for the planning process of banking and insurance activities and human resources performance management.
0
2
Use the computer programs related with field in banking and insurance transactions.
0

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Cooperate to bring innovative ideas to the stakeholders in the sector using banking insurance-related databases, information and communication technologies.
0
2
Research on scientific, sectoral developments and innovations related to the field with lifelong learning as a principle.
2

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyze financial data related to his / her field.
0
2
Apply knowledge and skills related to his / her field by taking into account his legal, social and ethical responsibilities.
2

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 5 35
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 2 10
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 41 0 128
Total Workload of the Course Unit 128
Workload (h) / 25.5 5
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0