PROGRAMME LEARNING OUTCOMES |
---|
KNOWLEDGE |
Described in terms of theoretical and factual knowledge. |
1
Defines the basic concepts in the field of Oral and Dental Health Program.
|
2
Uses medical terminology in the field in which he/she will serve as an intermediate staff member.
|
3
Collaborates with the physician on a team.
|
4
Communicates effectively with patients, colleagues, and other segments of society, primarily physicians.
|
SKILLS |
---|
Described in terms of cognitive and practical skills. |
1
Knows tools and equipment related to his/her field and follows technological developments related to them.
|
2
Can gain proficiency in computer usage skills.
|
3
Gains competence in applying hygiene rules.
|
OCCUPATIONAL |
---|
Autonomy & Responsibility |
1
Applies the processes of obtaining patient information, taking anamnesis and preparing patient files accurately and effectively.
|
2
Independently creates and implements care plans in oral and dental health services.
|
Learning to Learn |
---|
1
Recognizes professional ethics and legal regulations and explains the scope of professional responsibilities.
|
Communication & Social |
---|
1
The concept of lifelong learning and self-development to gain competence in acquiring.
|
Occupational and/or Vocational |
---|
1
Ability to express professional ideas to relevant individuals and institutions verbally or in writing, and to examine national and international agendas related to oral and dental health and evaluate possible outcomes.
|
PROGRAMME LEARNING OUTCOMES |
---|
1
Defines the basic concepts in the field of Oral and Dental Health Program.
|
2
Uses medical terminology in the field in which he/she will serve as an intermediate staff member.
|
3
Collaborates with the physician on a team.
|
4
Communicates effectively with patients, colleagues, and other segments of society, primarily physicians.
|
5
Knows tools and equipment related to his/her field and follows technological developments related to them.
|
6
Can gain proficiency in computer usage skills.
|
7
Gains competence in applying hygiene rules.
|
8
Applies the processes of obtaining patient information, taking anamnesis and preparing patient files accurately and effectively.
|
9
Independently creates and implements care plans in oral and dental health services.
|
10
Recognizes professional ethics and legal regulations and explains the scope of professional responsibilities.
|
11
The concept of lifelong learning and self-development to gain competence in acquiring.
|
12
Ability to express professional ideas to relevant individuals and institutions verbally or in writing, and to examine national and international agendas related to oral and dental health and evaluate possible outcomes.
|
KNOWLEDGE |
||
---|---|---|
Theoretical, Factual |
||
Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
|
1-Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak sağlık alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir
2-Sağlık alanındaki temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
3-Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini tanımlar
1-Has basic theoretical and applied knowledge about the field.
2-Has the knowledge of reaching, evaluating and applying basic information about the field.
3-Has knowledge of ethical principles and rules related to her/his field.
|
Ağız ve Diş Sağlığı Programı alanında, temel kavramları tanımlar.
Ara eleman olarak görev yapacağı alandaki tıbbi terminolojiyi kullanır.
Hekim ile birlikte bir ekipte işbirliği yapar.
Öncelikli hekim olmak üzere, hastalar, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleriyle etkili iletişim kurar.
|
SKILLS |
||
---|---|---|
Cognitive, Practical |
||
Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma.
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
|
1-Sağlık alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır.
2-Sağlık alanı ile ilgili temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır.
1-Uses the basic theoretical and applied knowledge about the field.
2- Interprets and evaluates the data using the basic knowledge and skills acquired in the field, defines and analyzes the problems and takes part/takes responsibility in the studies planned for the solution.
3-Uses basic computer programs and related technologies related to the field.
|
Alanı ile ilgili olarak alet ve ekipmanı tanımada ve bunlarla ilgili teknolojik gelişmeleri izler.
Ağız ve diş sağlığı alanında kullanılan bilgisayar yazılımlarını ve dijital kayıt sistemlerini etkin bir şekilde kullanır
Ağız ve diş sağlığı uygulamalarında sterilizasyon ve dezenfeksiyon prosedürlerini uygular.
|
PERSONAL & OCCUPATIONAL COMPETENCES IN TERMS OF EACH OF THE FOLLOWING GROUPS |
||
---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
||
Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme.
|
1-Sağlık alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
2-Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışır.
3-Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yönetir.
1- Carries out a given task independently by using the basic knowledge he/she has in his/her field.
2-Works as a team member to solve unforeseen complex problems encountered in applications related to her/his field.
3- Manages the activities for the development of the employees under her/his responsibility within the framework of a project.
|
Hasta bilgilerinin alınması, anamnez alma ve hasta dosyası hazırlama süreçlerini doğru ve etkin bir şekilde uygular.
Ağız ve diş sağlığı hizmetlerinde bakım planlarını bağımsız bir şekilde oluşturur ve uygular.
|
Learning to Learn |
||
---|---|---|
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme.
Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme.
Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma.
|
1-Sağlık alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
2-Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirir.
3-Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir.
1- Evaluates the basic level of knowledge and skills acquired in the field with a critical approach.
2-Identifies learning needs and directs learning.
3-Has the awareness of lifelong learning.
|
Mesleki etik kuralları ve yasal düzenlemeleri tanır ve mesleki sorumluluklarının kapsamını açıklar
|
Communication & Social |
||
---|---|---|
Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme.
Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme.
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
|
1-Sağlık alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır.
2-Sağlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
3-Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katkı verir.
4-Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
5-Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
6-Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları izler ve gelişmelere duyarlıdır.
1-Informs the relevant persons and institutions by using the basic knowledge and skills he/she has on the subjects related to his/her field; conveys his thoughts and suggestions for solutions to problems in written and verbal form.
2-Share her thoughts on the issues related to her field and the solution proposals for the problems with experts and non-experts.
3-Contributes to projects and activities for the social environment in which they live, with a sense of social responsibility.
4-Using a foreign language at least at the A2 General Level of the European Language Portfolio, follows the information in her field and communicates with her colleagues.
5-Uses information and communication technologies together with computer software at the minimum level of European Computer Use License required by the field.
6- It is sensitive to the events on the agenda of the society and the world related to its field and follows the developments.
|
Yaşam boyu öğrenme ve kendini geliştirme kavramını edinmede yetkinlik kazanır.
|
Occupational and/or Vocational |
||
---|---|---|
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma.
Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
|
1-Sağlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
2-Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır.
3-Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
4-Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
5-Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnektir.
6-Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme deneyimine sahiptir.
7-Mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir.
1-Contributes in accordance with social, scientific, cultural and ethical values in the stages of collecting, interpreting, applying and announcing the results of the data related to the field.
2-Acts and participates in quality management and processes.
3-Has sufficient awareness of individual and public health, environmental protection and occupational safety.
4-Acts in accordance with the laws, regulations, legislation and professional ethical rules regarding her duties, rights and responsibilities as an individual.
5-It sets an example for the society with its appearance, attitude, attitude and behavior.
6-Has the experience of working with other health disciplines.
|
Mesleki fikirlerini ilgili kişi ve kurumlara sözlü veya yazılı olarak ifade edebilme ve ağız-diş sağlığı ile ilgili ulusal ve uluslararası gündemi irdeleyip, olası sonuçlarını değerlendirebilir.
|