Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
OYP101 | ADLİ TIP I | 1 | 4 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi İLKSEN SARI O |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi İLKSEN SARI O |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Adli bilimler ve adli olgular konusunda bilgi sahibi olmak, adli tıp teknikerinin tıbbi ve hukuki sorumluluklarını öğrenmek. |
İçerik: | Bu dersin içeriği, Adli Bilimlerin ve Adli Tıbbın Tanımı, Adli Tıp Teknikerlerinin Görev ve Sorumlulukları, Ölüm Olgularında Keşif ve Otopsi, Ölüm ve Postmortem Değişimleri Postmortem İntervalin Belirlenmesi, Ani Beklenmedik Ölümler, Pediatrik Ölümler, Asfikisi Türleri ve ölümleri, Suda Boğulmaya Bağlı Ölüm Konularını İçermektedir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Adli bilimlerin tanımını yapar. |
Adli ve tıbbı uygulamaları analiz eder. |
Teknikerlerin hukuki sorumluluklarını bilir. |
Keşif ve otopsi kavramlarını algılar. |
Ölüm ve postmortem değişimleri analiz eder. |
Ölüm olgularında yapılan kimliklendirme işlemlerini sıralar. |
Adli ölüm olgularını tanır. |
Adli kayıtlar oluşturur. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Yok | Adli Bilimlerin Tanımı | PPT üzerinden konu anlatımı, Soru Cevap, Tartışma |
2 | Yok | Adli Tıbbın Tanımı | Kısa Tekrar, PPT üzerinden konu anlatımı, Soru Cevap, Tartışma |
3 | Güncel Mevzuat Okuması Yapmak | Adli Tıp Teknikerlerinin Görev ve Sorumlulukları | Kısa Tekrar, PPT üzerinden konu anlatımı, Soru Cevap, Tartışma |
4 | Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması | Ölüm ve Postmortem Değişimler | Kısa Tekrar, PPT üzerinden konu anlatımı, Vaka Takdimi, Konu bazlı görsel destek, Soru Cevap, Tartışma |
5 | Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması | Ölüm nedeni, Zamanı ve Postmortem İntervalin Belirlenmesi | Kısa Tekrar, PPT üzerinden konu anlatım, Konu bazlı görsel destek, Soru Cevap, Tartışma |
6 | Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması | Ölüm Olgularında Keşif ve Otopsi | Kısa Tekrar, PPT üzerinden konu anlatımı, Soru Cevap, Tartışma |
7 | Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması | Ölüm Olgularında Kimliklendirme | Kısa Tekrar, PPT üzerinden konu anlatımı, Vaka Takdimi, Konu bazlı görsel destek, Soru Cevap, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması-Araştırma | Çeşitli Olgu Sunumları | Öğrencilerin Hazırladıkları Adli Olgu Ödevlerini Sunması, Soru Cevap, Tartışma |
10 | Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması | Ani Beklenmedik Doğal Ölümler | Kısa Tekrar, PPT üzerinden konu anlatımı, Vaka Takdimi, Konu bazlı görsel destek, Soru Cevap, Tartışma |
11 | Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması | Pediatrik Ölümler | Kısa Tekrar, PPT üzerinden konu anlatımı, Vaka Takdimi, Konu bazlı görsel destek, Soru Cevap, Tartışma |
12 | Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması | Asfiksi Türleri ve Asfiksi türlerinde Ölü Muayenesi | Kısa Tekrar, PPT üzerinden konu anlatımı, Vaka Takdimi, Konu bazlı görsel destek, Soru Cevap, Tartışma |
13 | Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması | Asfiksi Türleri ve Asfiksi türlerinde Ölü Muayenesi | Kısa Tekrar, PPT üzerinden konu anlatımı, Vaka Takdimi, Konu bazlı görsel destek, Soru Cevap, Tartışma |
14 | Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması | Sudan Çıkarılan Cesetler | Kısa Tekrar, PPT üzerinden konu anlatımı, Vaka Takdimi, Konu bazlı görsel destek, Soru Cevap, Tartışma |
15 | Yok | Genel tekrar | PPT üzerinden konu anlatımı, Soru ve Cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Dokgöz, H. (2019), Adli tıp ve Adli Bilimler, Akademisyen Kitabevi |
Adli Tıp Ders Kitabı. (2011), İstanbul Üniversitesi Yayınları |
Dettmeyer R.B.,Verhoff M.A., Schütz H.F.,(2014) Forensic Medicine Fundamentals and Perspectives, Springer Berlin, Heidelberg |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uses theoretical and practical knowledge in the field of forensic medicine to gain sufficient knowledge about basic, clinical medical sciences and forensic medicine.
|
5 | |||||
2 |
Gain the ability to identify and solve problems that may be encountered in forensic medicine and autopsy procedures and to obtain postmortem samples by selecting and applying appropriate methods and techniques.
|
4 | |||||
3 |
Selects the equipment required to have the ability to apply autopsy techniques and use modern imaging techniques.
|
5 | |||||
4 |
Plans to perform the autopsy and reach a conclusion on determining the cause of death as a result of the autopsy.
|
5 | |||||
5 |
Having the ability to express oneself adequately in Turkish and English improves self-confidence and professional competence in communicating on certain topics and expressing one's opinions in front of the public.
|
0 | |||||
6 |
The awareness of the necessity of learning new things throughout life is achieved through technology and the ability to renew oneself.
|
3 | |||||
7 |
The student gains information about non-field courses.
|
2 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Providing the materials needed for performing an autopsy and practically performing the autopsy with modern equipment.
|
2 | |||||
2 |
Accesses information and lists the necessary resources according to this purpose.
|
3 | |||||
3 |
Provides the ability to use information resources.
|
4 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Using the basic knowledge and skills acquired in the field, he/she interprets and evaluates the data, identifies and analyzes the problems and takes part/takes responsibility in the studies planned for the solution.
|
4 | |||||
2 |
Defines problems using the basic knowledge and skills acquired in the field.
|
4 | |||||
3 |
Analyzes data using the basic knowledge and skills acquired in the field.
|
4 | |||||
4 |
Takes responsibility for the work planned for the solution.
|
3 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Interprets data using basic knowledge and skills acquired in the field of health.
|
5 | |||||
2 |
Uses basic computer programs and related technologies related to the field of health.
|
5 | |||||
3 |
Takes part in studies planned to solve problems identified in the field of health.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she carries out a given task independently, using his/her basic knowledge in the field of health.
|
1 | |||||
2 |
Works as a team member to solve unforeseen and complex problems encountered in healthcare-related practices.
|
2 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluates the basic knowledge and skills acquired in the field of health with a critical approach.
|
2 | |||||
2 |
Being able to determine learning needs and direct learning.
|
2 | |||||
3 |
Has the awareness of lifelong learning.
|
1 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Using the basic knowledge and skills he has on health-related issues, he informs relevant people and institutions, and conveys his thoughts and solution suggestions to problems in written and oral form.
|
0 | |||||
2 |
She shares her thoughts on health-related issues and solutions to problems with experts and non-experts.
|
0 | |||||
3 |
With awareness of social responsibility, she contributes to projects and events for the social environment she lives in.
|
0 | |||||
4 |
Follows the information in the field and communicates with colleagues by using a foreign language at least at the European Language Portfolio A2 General Level.
|
0 | |||||
5 |
Uses computer software and information and communication technologies at least at the basic level of the European Computer Usage License required by the field.
|
0 | |||||
6 |
Monitors events on the society's and the world's agenda in the field of health.
|
2 | |||||
7 |
Is sensitive to developments in the field of health.
|
2 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Acts in accordance with social, scientific, cultural and ethical values during the collection, interpretation, application and announcement of the results of data related to the field of health.
|
2 | |||||
2 |
Acts in accordance with quality management and processes.
|
1 | |||||
3 |
Has sufficient awareness of individual and public health, environmental protection and occupational safety.
|
4 | |||||
4 |
Acts in accordance with the laws, regulations, legislation and professional ethical rules regarding his/her duties, rights and responsibilities as an individual.
|
5 | |||||
5 |
He/she is an example to society with his/her appearance, attitude, demeanor and behavior.
|
2 | |||||
6 |
Has experience working with other health disciplines.
|
3 | |||||
7 |
Develops solution suggestions by considering professional and ethical values.
|
3 | |||||
8 |
Participates in quality management and processes.
|
0 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 3 | 42 |
Ödev | 13 | 2 | 26 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 4 | 4 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 4 | 4 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 59 | 0 | 148 |
Genel Toplam | 148 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5,8 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |