TR EN

ÇİĞNEME FİZYOLOJİSİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
SMP116 ÇİĞNEME FİZYOLOJİSİ 2 2 2 4

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ŞENEL ÇAVUŞOĞLU
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Öğrencilere çiğneme sürecinin fizyolojik temellerini ve bu sürecin diş sağlığına etkilerini anlatarak, çiğneme işlevinin önemini vurgulamaktır.
İçerik: Ağız ve çene anatomisi: Öğrencilere ağız boşluğunun yapısı, çene eklemleri ve kasları hakkında temel bilgiler vermek. Çiğneme kasları ve sinir sistemi: Çiğneme fonksiyonunun gerçekleşmesi için gereken kasların ve sinirlerin anatomisi ve işlevi hakkında bilgi vermek. Çiğneme süreci: Çiğneme aşamaları, dişlerin ve çene eklemlerinin işbirliği ile çiğneme işlevinin nasıl gerçekleştiğini anlatmak. Dişlerin çiğneme fonksiyonu: Farklı diş tiplerinin çiğneme sürecindeki rolü ve etkisi hakkında bilgi vermek. Çiğneme işlevinin önemi: Çiğneme sürecinin sindirim, beslenme ve diş sağlığı üzerindeki etkilerini anlatmak. Çiğneme problemleri ve çözümleri: Çiğneme fonksiyonunda oluşabilecek problemler ve tedavi yöntemleri hakkında bilgi vermek. Maloklüzyon ve çiğneme ilişkisi: Dişsel ve çeneler arası uyumsuzlukların çiğneme fonksiyonuna etkilerini anlamak. Çiğneme ve genel sağlık ilişkisi: Çiğneme işlevinin genel sağlık üzerindeki etkileri ve sistemik hastalıklarla ilişkisi hakkında bilgi vermek. Fonksiyonel çene hareketleri: Çene hareketlerinin farklı fonksiyonları ve günlük yaşamda nasıl etkili bir şekilde kullanıldığı hakkında bilgi sağlamak. Çiğneme disfonksiyonu tedavisi: Çiğneme problemleri ve disfonksiyonlarının tedavi yöntemleri ve rehabilitasyonu hakkında bilgi vermek.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Çeneyi hareketini sağlayan kasların fonksiyonlarını düzenleyen biyolojik yasaları açıklar.
Alt çene hareketlerinin başladığı temel pozisyonları kavrar.
Alt çene hareket tiplerini ve bu hareketlerin klinik açıdan önemini kavrar.
Oklüzal morfolojinin belirleyicilerini öğrenir.
Oklüzyon teorileri ve optimum oklüzyon kriterlerini öğrenir.
Oklüzyon çeşitlerini öğrenir.
Oklüzal tedavide kullanılan splint tiplerini ve splintlerin hazırlanma yöntemlerini öğrenir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür tarama, ders notlarının incelenmesi Temporamandibular eklem anatomisi Temporamandibular eklem anatomisi teorik bilgisi anlatımı
2 Literatür tarama, ders notlarının incelenmesi Alt çeneyi hareket ettiren kasların fonksiyonlarını düzenleyen biyolojik yasalar Alt çeneyi hareket ettiren kasların fonksiyonlarını düzenleyen biyolojik yasalar teorik bilgisi anlatımı
3 Literatür tarama, ders notlarının incelenmesi Alt çene hareketlerinin başladığı temel pozisyonlar(Sentirk ilişki, Sentrik oklüzyon, Uzun sentrik, Geniş Sentrik) Alt çene hareketlerinin başladığı temel pozisyonlar(Sentirk ilişki, Sentrik oklüzyon, Uzun sentrik, Geniş Sentrik) teorik bilgisi anlatımı
4 Literatür tarama, ders notlarının incelenmesi Alt çene hareketlerinin başladığı temel pozisyonlar (Dikey Boyut, Oklüzal Dikey Boyut, İstirahat Dikey Boyut) Alt çene hareketlerinin başladığı temel pozisyonlar (Dikey Boyut, Oklüzal Dikey Boyut, İstirahat Dikey Boyut) teorik bilgisi anlatımı
5 Literatür tarama, ders notlarının incelenmesi Alt çene hareket tipleri (Hareket Düzlemleri, Sınıflandırma, Rotasyon Eksenleri) Alt çene hareket tipleri (Hareket Düzlemleri, Sınıflandırma, Rotasyon Eksenleri) teorik bilgisi anlatımı
6 Literatür tarama, ders notlarının incelenmesi Alt çene hareket tipleri (Alt çenenin sınırsal hareketleri, alt çenenin sınır içi hareketleri) Alt çene hareket tipleri (Alt çenenin sınırsal hareketleri, alt çenenin sınır içi hareketleri) teorik bilgisi anlatımı
7 Literatür tarama, ders notlarının incelenmesi Alt çene hareketlerinin klinik önemi-I Alt çene hareketlerinin klinik önemi-I teorik bilgisi anlatımı
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama, ders notlarının incelenmesi Alt çene hareketlerinin klinik önemi-II Alt çene hareketlerinin klinik önemi-II teorik bilgisi anlatımı
10 Literatür tarama, ders notlarının incelenmesi Horizontal, sagital ve frontal düzlemde oklüzal morfolojinin belirleyicileri Horizontal, sagital ve frontal düzlemde oklüzal morfolojinin belirleyicileri teorik bilgisi anlatımı
11 Literatür tarama, ders notlarının incelenmesi Oklüzyon Teorileri ve optimum oklüzyon kriterler Oklüzyon Teorileri ve optimum oklüzyon kriterler teorik bilgisi anlatımı
12 Literatür tarama, ders notlarının incelenmesi Oklüzyon Çeşitleri ve Oklüzyon Tipleri İçin ön şartlar Oklüzyon Çeşitleri ve Oklüzyon Tipleri İçin ön şartlar teorik bilgisi anlatımı
13 Literatür tarama, ders notlarının incelenmesi Oklüzal tedavide kullanılan splint tipleri Oklüzal tedavide kullanılan splint tipleri teorik bilgisi anlatımı
14 Literatür tarama, ders notlarının incelenmesi Splintlerin muflada ve ağızda hazırlanması Splintlerin muflada ve ağızda hazırlanması teorik bilgisi anlatımı
15 Literatür tarama, ders notlarının incelenmesi Splintlerin tesviye ve cilası Splintlerin tesviye ve cilası teorik bilgisi anlatımı
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Ali Zaimoğlu, Sabit Protezler, Ankara Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi Yayınları
Ender Kazazoğlu, Total Protezlerin Temel İlkeleri ve Pratiği
Semih Çalıkoğlu, Tam Protezler
DR. HÜSNÜ YAVUZYILMAZ, ÇİĞNEME SİSTEMİNİN ANATOMİ VE FİZYOLOJİSİ

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
The basic structure of the human body, including head and neck region primarily forming organs and structures of systems to learn.
5
2
Laboratory equipment and materials used in dental prostheses have knowledge about.
4
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
The work carried out in the laboratories of dental prostheses and practical application can theoretically know.
4
2
Basic computer knowledge as well as to the profession learns to use the software and hardware.
5
3
Know the correct terminology for communication dentistry.
5
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
The structure of the masticatory system used in prosthetic and orthodontic treatment can produce fixed and removable prostheses and appliances.
4
2
Related to the use of dental laboratory equipment, maintenance and simple repairs as needed can do.
4
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
In the laboratory, he and other employees necessary to protect them from cross-infection know and apply the rules of hygiene.
5
2
With dentists and other dental prosthetist can communicate effectively.
5
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
In line with developments in dentistry, science and technology, taking advantage of all sorts of doctors wants prosthetic and orthodontic apparatus can produce on its own.
5
2
These appliances can repair the disorder. While these practices pay attention to universal values​​, ethical principles and responsibilities depend on the owner works as a dental prosthetist.
5
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Dental prosthesis technology, and with it all kinds of dental development and innovation in attempts to follow and implement them, self-confidence, national and international level to be respected dental prosthetist.
5
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ethical principles and professional values ​​embraced and apply them capable, professional liability, with the profession about the developments to follow and life-long learning and self-development as it champions, teamwork, within the team and provide services that communicate with people open to the dental prosthetist to be.
5
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Dental prosthesis with theoretical and practical knowledge about technology as dental prosthetist its own or in a team can produce all kinds of prosthetic apparatus.
5
2
This service can open laboratory to produce its own as a profession in the public or private organization is able to perform.
5

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 5 2 10
Ödev 1 14 14
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 12 12
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 12 12
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 38 0 106
Genel Toplam 106
Toplam İş Yükü / 25.5 4,2
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 4,0