TR EN

BİLİMSEL ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ VE YAYIN ETİĞİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
LEE590 BİLİMSEL ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ VE YAYIN ETİĞİ 1 3 3 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi YÜKSEK LİSANS, TYY: + 7.Düzey, EQF-LLL: 7.Düzey, QF-EHEA: 2.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi AYŞE AYDIN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Öğrencilere kendi alanlarında akademik araştırmaları uluslararası bilimsel standartlarda yürütebilmelerini sağlayacak temel ilkeleri öğretmek. Öğrencilerin araştırma konusuna uygun olarak doğru veri toplama ve analiz yöntemlerini seçebilmesini sağlamak. Öğrencilerin bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak ve etik değerleri gözeterek, araştırma yapma beceri ve yetkinliğine sahip olmasını sağlamak. Öğrencilere bilimsel makale ve tez yazma kabiliyeti kazandırmak.
İçerik: Bilim felsefesi ve metodolojisinin temel kavramlarının araştırılması, veri türlerinin çeşitli açılardan karşılaştırılması, veri toplama ve çözümleme yöntemlerinin örneklendirilmesi yapılır. Akademik kaynakları etkili kullanma ve araştırma sonuçlarını doğru aktarma becerilerinin edinilmesini sağlanır. Bilim, kuram ve araştırma ilişkisi, bilimsel araştırmanın tasarım ve gerçekleştirilmesinden raporlaştırılmasına dair süreçlerin nasıl gerçekleştirildiği üzerinde durulur. Bilimsel makale ve tez yazımı ve bu esnada uyulacak etik kurallar ele alınır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Öğrenci araştırma yöntemlerini ve bilimsel araştırmanın temel ilkelerini bilir. Öğrenci bilimsel yöntem ve araştırma sürecinin temel kavram ve sorunlarını tartışır. Öğrenci hangi konuyu hangi araştırma yöntemi ile ele alması gerektiğine karar verir. Öğrenci akademik bağlamda bilimsel araştırma önerisi sunmak ve elde edilen sonuçları yayınlamak için gerekli yazım formatını uygular. Öğrenci nicel ve nitel araştırma yöntemlerini karşılaştırır. Öğrenci araştırmada etiğin önemini açıklar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Okuma Temel Kavramlar: Bilim, Bilimsel Araştırma Felsefesi Okuma ve Yazma
2 Okuma Araştırma Yöntemlerine Giriş, Akademik Yazına Bakış Okuma ve Yazma
3 Okuma Tez Yazım Kuralları Okuma ve Yazma
4 Okuma Bilimsel Araştırma Süreçleri: Araştırma Konusunun Belirlenmesi, Araştırma Probleminin Tanımlanması Okuma ve Yazma
5 Okuma Araştırmanın Yöntem ve Modelinin Belirlenmesi Okuma ve Yazma
6 Okuma Araştırma Evreninin ve Örnekleminin Belirlenmesi, Hipotezler ve Amaçlar Okuma ve Yazma
7 Okuma Bilimsel Veri Toplama: Literatür Araştırması Okuma ve Yazma
8 - ARA SINAV -
9 Okuma Veri Toplama Yöntem ve Araçları Okuma ve Yazma
10 Okuma Nitel Verilerde Kullanılan Yöntem ve Araçlar Okuma ve Yazma
11 Okuma Nicel Verilerde Kullanılan Yöntem ve Araçlar Okuma ve Yazma
12 Okuma Verilerin Analizi Okuma ve Yazma
13 Okuma Araştırmanın Raporlaştırılması: Metin İçi ve Sonu Kaynakça Gösterimi, Özet, Tablo ve Şekiller Okuma ve Yazma
14 Okuma Bilimsel Araştırmada Etik Kuramları, Yayın Etiği Okuma ve Yazma
15 Okuma Bilimsel Araştırmada Etik Kuramları, Yayın Etiği Okuma ve Yazma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Karasar, N. (2021). Bilimsel Araştırma Yöntemi Kavramlar İlkeler Teknikler. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. Tan, W. (2017).
Research Methods A Practical Guide for Students and Researchers. Second Edition, World Scientific. Walliman, N. (2021).
Research Methods The Basics. 3rd Edition, Routledge. Almutairi, A. O. (2017).
Scientific Research Methods. International Institute for Science, Technology & Education.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Through the basic sociological knowledge he has learned, he discusses social problems.
2
He makes assumptions about social life through the sociological theories he has learned.
3
It compares classical and contemporary sociology theories related to social problems with each other.
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Creates the basis for the research topic he wants to work on through the theoretical knowledge he has acquired (composing – 6), evaluates the social phenomena he wants to study on the basis of these theories.
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
By choosing a research topic for himself from among social problems, he determines the social value of a specific topic.
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
He writes through the theoretical perspective he has acquired about a social problem he is interested in.
2
While starting his/her research, he/she designs his/her work in accordance with scientific methodology.
3
Prepares a thesis/project proposal through the basic sociological knowledge he has acquired.
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
It takes into account the knowledge and skills acquired during graduate education throughout its academic development.
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
As a research scientist, he takes scientific reliability into consideration throughout his life.
2
As a researcher scientist, he behaves objectively in his research.
3
Develops the thesis or project work to be done as a researcher scientist as a study related to social problems.
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
As a social scientist, he takes into account the versatility of social problems and cooperates with other disciplines in solving these problems.
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Analyzes the qualitative and quantitative data obtained from the thesis or project work in the field.

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 12 4 48
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 12 4 48
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 7 7
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 5 5
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 42 0 152
Genel Toplam 152
Toplam İş Yükü / 25.5 6
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0