Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
BEY145E |
PRINCIPLES AND PRACTICES OF NUTRITION I |
1 |
6 |
4 |
6 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
İngilizce |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Dr.Öğr.Üyesi HATİCE MERVE BAYRAM |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
Öğr.Gör. MÜNEVVER BAŞAK ONAT |
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Beslenme ve sağlık ilişkisini inceleyerek, karbonhidrat ve proteinlerin kimyasal yapısı, özellikleri, kaynakları, sindirimi, emilimi ve metabolizması, gereksinmeler, işleme-pişirme-saklama yöntemleri, bazı temel ve geleneksel yemek tarifelerinin beslenme ilkelerine uygun olarak düzenlenmesine ilişkin bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: |
Beslenme ve sağlık ilişkisi, yeterli ve dengeli beslenmede besin grupları ve besin öğelerinin önemi, karbonhidrat ve proteinlerin sağlıklı beslenmedeki önemi, karbonhidrat ve proteinlerin kimyasal yapısı, özellikleri, sınıflandırılması, karbonhidrat ve proteinlerin fonksiyonları, kaynakları, günlük gereksinimleri, besinlerin satın almadan servisine kadar geçen aşamalarındaki değişiklikleri içermektedir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Özel durumlarda (hasta, yaşlı, çocuk vb) besinlerin hangi özelliğinden dolayı seçileceğini yorumlar. |
Özel durumlarda (hasta, yaşlı, çocuk vb) besinlerin pişirilme methodlarını seçer. |
Besinlerin özelliklerine göre pişirme yöntemlerini uygular. |
Besinlerin özelliklerine uygun saklama yöntemlerini seçer. |
Besinlerde pişirme ile oluşan değişiklerin insan sağlığı üzerindeki etkilerini gösterir. |
Çeşit ve besin ögeleri açısından besinlerin insan beslenmesindeki önemini açıklar. |
Karbonhidratların vücuttaki görevlerini açıklar. |
Proteinlerin vücuttaki görevlerini açıklar. |
Gıda gruplarının (tahıl ve tahıl ürünleri, et ve et ürünleri, süt ve süt ürünleri vb.) faydalarını açıklar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
Literatür tarama, Bireysel araştırma |
Besin, Beslenme ve Sağlık |
Anlatım, Tartışma |
2 |
Literatür tarama, Bireysel araştırma |
Sürdürülebilir Beslenme |
Anlatım, Tartışma |
3 |
Literatür tarama, Bireysel araştırma |
Ölçüm ve Pişirme Teknikleri |
pAnlatım, Tartışma |
4 |
Literatür tarama, Bireysel araştırma |
Karbonhidratlar |
Anlatım, Tartışma |
5 |
Literatür tarama, Bireysel araştırma |
Karbonhidratlar |
Anlatım, Tartışma |
6 |
Literatür tarama, Bireysel araştırma |
Tahıllar |
Uygulama |
7 |
Literatür tarama, Bireysel araştırma |
Proteinler |
Anlatım, Tartışma |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Literatür tarama, Bireysel araştırma |
Proteinler |
Anlatım, Tartışma |
10 |
Literatür tarama, Bireysel araştırma |
Yumurtalar |
Anlatım, Tartışma |
11 |
Literatür tarama, Bireysel araştırma |
Et-Tavuk-Balık |
Uygulama |
12 |
Literatür tarama, Bireysel araştırma |
Et-Tavuk-Balık |
Uygulama |
13 |
Literatür tarama, Bireysel araştırma |
Süt ve Süt Ürünleri |
Uygulama |
14 |
Literatür tarama, Bireysel araştırma |
Kurubaklagiller |
Uygulama |
15 |
Literatür tarama, Bireysel araştırma |
Kurubaklagiller |
Anlatım, Tartışma |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Mahan, L. K., Escott-Stump, S., Raymond, J. L.; Krause, M. V. (2012). Krause's food & the nutrition care process-e-book. Elsevier Health Sciences. |
Molt, M. (2001). Food for Fifty. Prentice Hall. |
Ozilgen, Z. S. (2019). Cooking as a chemical reaction: culinary science with experiments. CRC Press. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Assess the knowledge of all disciplines that examine the relationship between humans, the environment and food and form the basis of nutrition and dietetic practice.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Define current knowledge and practices in the field of Nutrition and Dietetics.
|
|
|
|
|
4 |
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Use up-to-date technological resources in the process of obtaining and providing information in the field of Nutrition and Dietetics.
|
|
|
|
3 |
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Assess general health problems related to nutrition.
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Explain the Nutrition and Dietetics practices by using knowledge in this field.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Practical |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Apply legal and ethical principles in the use of knowledge in the field of Nutrition and Dietetics.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Apply knowledge and skills in the field of Nutrition and Dietetics.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Follow the plans, policies, laws, regulations and legislations that affect the dietitian profession.
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Evaluate the knowledge about Nutrition and Dietetics with a critical perspective.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Follow new developments in the field of Nutrition and Dietetics with sufficient foreign language knowledge.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Communicate effective verbal and written interaction between individuals.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Evaluate the factors affecting the food quality of the individual and society in the production-consumption chain.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Respond to patients' health, social and environmental problems.
|
0 |
|
|
|
|
|
3 |
Evaluate the nutritional status of the patients.
|
0 |
|
|
|
|
|
4 |
Interpret the clinical findings of the patients in terms of nutrition.
|
0 |
|
|
|
|
|
5 |
Plan patients-specific nutritional treatments.
|
0 |
|
|
|
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
1 |
14 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
14 |
4 |
56 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
14 |
3 |
42 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
7 |
1 |
7 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
65 |
0 |
149 |
|
Genel Toplam |
149 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
5,8 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
6,0 |
|