Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
BEY145E | PRINCIPLES AND PRACTICES OF NUTRITION I | 1 | 6 | 4 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | İngilizce |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi HATİCE MERVE BAYRAM |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. MÜNEVVER BAŞAK ONAT |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Beslenme ve sağlık ilişkisi, sürdürülebilir beslenme, karbonhidrat ve proteinlerin yapısı, sindirimi, metabolizması ve gereksinimleri ile hazırlama, pişirme ve saklama yöntemlerine ilişkin bilgi, tutum ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Beslenmenin önemi ve sağlık ilişkisi, beslenmeye genel bakış, besin grupları ve öğelerinin önemi, laboratuvarda genel çalışma ilkeleri, sürdürülebilir beslenme ve atık yönetimi, karbonhidrat ve proteinlerin yapısı ve işlevleri, besin grupları (tahıl, et, yumurta,süt, kurubaklagil) ve laboratuvar uygulamaları, besinlerin endüstriyel kullanımı, kimyasal reaksiyonları, satın alma, depolama ve pişirme yöntemleri. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Yeterli ve dengeli beslenme ile sağlık arasındaki ilişkiyi gösterir. |
Besin ögelerinin günlük tüketim miktarlarını gösterir ve önerilere göre karşılaştırır. |
Genel beslenme durumu, beslenme alışkanlıklarını ve diyet örüntüsünü ana hatlarıyla belirtir. |
Farklı yaş ve gruplarına göre beslenme önerileri düzenler. |
Menü planlama ilkelerini uygular ve uygun menüleri biçimlendirir. |
Hazırlama, pişirme ve ölçüm yöntemlerini sürdürülebilir beslenme ilkelerine bağlı kalarak manipüle eder. |
Karbonhidratların genel özelliklerini, sindirim ve emilim süreçlerini ve vücut fonksiyonları açısından önemini açıklar. |
Proteinlerin genel özelliklerini, sindirim ve emilim süreçlerini ve vücut fonksiyonları açısından önemini açıklar. |
Karbonhidratlar ve proteinlerin kaynaklarını gösterir ve gereksinimlerini hesaplar. |
Tahıllar, yumurta, süt, et ve kurubaklagillerin hazırlama ve pişirme tekniklerini takip eder ve oluşan kimyasal reaksiyonları açıklar. |
Vitamin ve mineral kaybını önleyecek hazırlama, pişirme ve ölçüm tekniklerini uygular ve takip eder. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Sağlık: Sağlık, Beslenme, Yeterli ve Dengeli Beslenme, Beslenme Rehberleri, Nüfus Araştırmaları, Beslenme/ Besin/ Besin Öğesi, Özel Durumlarda Beslenme | Anlatım, Tartışma |
2 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Makro-Mikro Besin Öğeleri: Besin Grupları, Menü Planlama İlkeleri, 4 Yapraklı Yonca/ Besin Piramidleri/ Sağlıklı Tabak Modelleri, UYG: Lab. kuralları | Anlatım, Tartışma |
3 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Sürdürülebilirlik: Sürdürülebilir Beslenme, Atık Yönetimi UYG: Pişirme ve Ölçüm Yöntemleri | pAnlatım, Tartışma |
4 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Karbonhidratlar: Monosakkaritler-Disakkkaritler, Genel özellikler, Sınıflama, Kimyasal özellikler, Görevleri | Anlatım, Tartışma |
5 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Karbonhidratlar: Polisakkaritler, Genel özellikler, Sınıflama, Kimyasal özellikler, Görevleri | Anlatım, Tartışma |
6 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Karbonhidratlar: Emilim, Sindirim, Glisemik İndeks/Yük, Gereksinim, Kaynakları | Uygulama |
7 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Tahıllar: Yapısı, Çeşitleri, Gluten Kompleksi, Besin endüstrisinde. Kullanımı, Kimyasal Reaksiyonlar LAB: Tahıl | Anlatım, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Proteinler: Genel özellikler, Sınıflama, Kimyasal özellikler, Görevleri, Elzem a.a | Anlatım, Tartışma |
10 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Proteinler: Emilim, Sindirim, Gereksinim, Kaynakları UYG: Kalite değerlendirmesi (NPU) | Anlatım, Tartışma |
11 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Yumurta: Yapısı, Besin ögeleri, Besin endüstrisinde kullanımı, kimyasal reaksiyonlar, Satın alma, Depolama, Pişirme LAB: Yumurta | Uygulama |
12 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Et-Tavuk-Balık: Yapısı, Besin ögeleri, Besin endüstrisinde kullanımı, kimyasal reaksiyonlar, Satın alma, Depolama, Pişirme LAB: Et-Tavuk-Balık | Uygulama |
13 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Süt: Yapısı, Besin ögeleri, Besin endüstrisinde kullanımı, kimyasal reaksiyonlar, Satın alma, Depolama, Pişirme LAB: Süt | Uygulama |
14 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Kurubaklagil: Yapısı, Besin ögeleri, Besin endüstrisinde kullanımı, kimyasal reaksiyonlar, Satın alma, Depolama, Pişirme LAB: Kurubaklagil | Uygulama |
15 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Alternatif Protein Kaynakları | Anlatım, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Mahan, L. K., Escott-Stump, S., Raymond, J. L., & Krause, M. V. (2012). Krause's food & the nutrition care process [E-book]. Elsevier Health Sciences. |
Molt, M. (2001). Food for fifty. Prentice Hall. |
Ozilgen, Z. S. (2019). Cooking as a chemical reaction: Culinary science with experiments. CRC Press. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Assess the knowledge of all disciplines that examine the relationship between humans, the environment and food and form the basis of nutrition and dietetic practice.
|
5 | |||||
2 |
Define current knowledge and practices in the field of Nutrition and Dietetics.
|
4 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use up-to-date technological resources in the process of obtaining and providing information in the field of Nutrition and Dietetics.
|
3 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Assess general health problems related to nutrition.
|
1 | |||||
2 |
Explain the Nutrition and Dietetics practices by using knowledge in this field.
|
5 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply legal and ethical principles in the use of knowledge in the field of Nutrition and Dietetics.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply knowledge and skills in the field of Nutrition and Dietetics.
|
5 | |||||
2 |
Follow the plans, policies, laws, regulations and legislations that affect the dietitian profession.
|
1 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate the knowledge about Nutrition and Dietetics with a critical perspective.
|
3 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Follow new developments in the field of Nutrition and Dietetics with sufficient foreign language knowledge.
|
3 | |||||
2 |
Communicate effective verbal and written interaction between individuals.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate the factors affecting the food quality of the individual and society in the production-consumption chain.
|
2 | |||||
2 |
Respond to patients' health, social and environmental problems.
|
0 | |||||
3 |
Evaluate the nutritional status of the patients.
|
0 | |||||
4 |
Interpret the clinical findings of the patients in terms of nutrition.
|
0 | |||||
5 |
Plan patients-specific nutritional treatments.
|
0 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 14 | 4 | 56 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 2 | 2 | 4 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 1 | 7 |
Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 68 | 0 | 154 |
Genel Toplam | 154 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 6 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |