Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
BEY345E | NUTRITIONAL THERAPY AND PRACTICES IN ADULT DISEASES I | 5 | 4 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | İngilizce |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi HATİCE MERVE BAYRAM |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi AYLAR KARGAR MOHAMMADINAZHAD |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Yetişkin hastalıklarının etiyolojisi, klinik belirtileri ve komplikasyonları ile bireysel, kültürel ve sosyoekonomik farklılıkları dikkate alarak, hastalıklara özgü tıbbi beslenme tedavisini planlama, uygulama ve izlemeye ilişkin bilgi, beceri ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Tıbbi terminoloji, hastalıkların etiyolojisi, tanı ve tedavi yöntemleri, vücut ağırlığının denetimi, yeme bozuklukları, kardiyovasküler ve aterosklerotik hastalıklar, hipertansiyon, diyabet, metabolik sendrom, tiroid ve adrenal bozukluklar, ağız, özefagus, mide ve gastrointestinal sistem hastalıkları ile romatizmal hastalıklarda tıbbi beslenme tedavisi, hastalıkların beslenme tedavisinde kullanılan güncel yöntemler ve stratejileri. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Hastaların beslenme durumunu analiz eder ve izler. |
Beslenme ile ilgili yetişkin hastalıklarında tıbbi terminolojiye bağlı kalarak, hastalıkları ayırt eder. |
Hastalığa özgü enerji ve besin ögesi gereksinmelerini hesaplar. |
Besinlerin ve besin ögelerinin hastalıklardan korunmada, tanıda ve tedavide nasıl kullanılacağına dair çıkarım yapar. |
Hastalıkların etiyolojisini, komplikasyonlarını ve klinik belirtilerini açıklar. |
Vücut ağırlığı yönetimine yönelik beslenme programı oluştururken tıbbi beslenme ilkelerini takip eder. |
Yeme bozukluklarının yönetiminde beslenme programı oluştururken tıbbi beslenme ilkelerini takip eder. |
Kardiyovasküler, aterosklerotik hastalıklara yönelik beslenme programı oluştururken tıbbi beslenme ilkelerini takip eder. |
Diyabete yönelik beslenme programı oluştururken tıbbi beslenme ilkelerini takip eder. |
Karbonhidrat sayımını kullanır. |
Metabolik sendromuna yönelik beslenme programı oluştururken tıbbi beslenme ilkelerini takip eder. |
Tiroid-adrenal bozukluklara yönelik beslenme programı oluştururken tıbbi beslenme ilkelerini takip eder. |
Gastrointestinal sistem hastalıklara yönelik beslenme programı oluştururken tıbbi beslenme ilkelerini takip eder. |
Romatizmal hastalıklara yönelik beslenme programı oluştururken tıbbi beslenme ilkelerini takip eder. |
Tıbbi beslenme tedavisini farklı beslenme alışkanlıklarına, kültürel altyapılara ve sosyoekonomik duruma göre farklılaştırır ve çoğaltır. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma | Giriş ve temel kavramlar | Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme |
2 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma | Vücut ağırlığı yönetimi ve tıbbi beslenme tedavisi | Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme |
3 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma | Obezitenin tedavisi ve davranış değişikliği | Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme |
4 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma | Zayıflık, Yeme Bozuklukları ve beslenme | Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme |
5 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma | Kardiyovasküler, aterosklerotik hastalıklarda tıbbi beslenme tedavisi | Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme |
6 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma | Hipertansiyon ve tıbbi beslenme tedavisi | Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme |
7 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma | Diyabete giriş | Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma | Diyabette tıbbi beslenme tedavisi | Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme |
10 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma | Karbonhidrat sayımı | Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme |
11 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma | Metabolik sendrom ve tıbbi beslenme tedavisi | Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme |
12 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma | Tiroid-adrenal bozukluklar ve tıbbi beslenme tedavisi | Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme |
13 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma | Ağız, özefagus ve mide hastalıklarında tıbbi beslenme tedavisi | Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme |
14 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma | Gastrointestinal sistem hastalıkların tıbbi beslenme tedavisi | Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme |
15 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma | Romatizmal hastalıklar ve tıbbi beslenme tedavisi | Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Baysal, A., Aksoy, M., & Besler, T. (2011). Diyet el kitabı. Hatiboğlu Yayınları. |
Shi, Z. (2017). Dietary pattern and health. MDPI - Multidisciplinary Digital Publishing Institute. |
Mahan, L. K., Escott-Stump, S., Raymond, J. L., & Krause, M. V. (2012). Krause's food & the nutrition care process [E-book]. Elsevier Health Sciences. |
Gonzalez, J. T. (2018). Carbohydrate metabolism in health and disease. MDPI - Multidisciplinary Digital Publishing Institute. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Assess the knowledge of all disciplines that examine the relationship between humans, the environment and food and form the basis of nutrition and dietetic practice.
|
5 | |||||
2 |
Define current knowledge and practices in the field of Nutrition and Dietetics.
|
5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use up-to-date technological resources in the process of obtaining and providing information in the field of Nutrition and Dietetics.
|
5 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Assess general health problems related to nutrition.
|
4 | |||||
2 |
Explain the Nutrition and Dietetics practices by using knowledge in this field.
|
4 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply legal and ethical principles in the use of knowledge in the field of Nutrition and Dietetics.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply knowledge and skills in the field of Nutrition and Dietetics.
|
5 | |||||
2 |
Follow the plans, policies, laws, regulations and legislations that affect the dietitian profession.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate the knowledge about Nutrition and Dietetics with a critical perspective.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Follow new developments in the field of Nutrition and Dietetics with sufficient foreign language knowledge.
|
3 | |||||
2 |
Communicate effective verbal and written interaction between individuals.
|
3 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate the factors affecting the food quality of the individual and society in the production-consumption chain.
|
0 | |||||
2 |
Respond to patients' health, social and environmental problems.
|
5 | |||||
3 |
Evaluate the nutritional status of the patients.
|
5 | |||||
4 |
Interpret the clinical findings of the patients in terms of nutrition.
|
5 | |||||
5 |
Plan patients-specific nutritional treatments.
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 2 | 2 | 4 |
Ödev | 2 | 2 | 4 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 14 | 2 | 28 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı Hazırlığı | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 2 | 14 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 69 | 0 | 124 |
Genel Toplam | 124 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |