TR EN

NUTRITIONAL BIOCHEMISTRY II DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
BEY208E NUTRITIONAL BIOCHEMISTRY II 4 3 3 4

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : İngilizce
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi HATİCE MERVE BAYRAM
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Biyokimyada beslenme ile ilgili temel konular ve metabolizması, insanlarda besin ve enerji gereksinimleri, önerilen günlük besinsel harcama payları, temel enerji kaynakları (yağlar, karbohidratlar, proteinler), iyi beslenme durumunda metabolizma (karaciğerde, yağ dokusunda, iskelet kasında, beyinde), açlıkta metabolizma (karaciğerde, yağ dokusunda, iskelet kasında, beyinde), vitamin ve minerallerin biyomedikal önemi, beslenme ve koroner arter hastalığı, kanser, obezite gibi bazı hastalıklar arasındaki ilişki, beslenme bozukluklarında biyokimyasal parametrelerdeki değişiklikler bunların biribirleri ile olan ilişkilerine ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
İçerik: Lipid sindirimi, emilimi ve metabolik yolları, nükleik asitlerin metabolizması ve önemi, su ve mineraller ve önemi, açlık ve tokluk mekanizması, sinyal iletimi, hormonların genel özellikleri, gproteinleri, tirozin kinaz temelli sinyal iletimi, hipofiz, hipotalamus, tiroid bezi, böbrek üstü bezi, pankreas ve gonad hormonları ve metabolik fonksiyonları, diğer dokulardan salınan hormonlar ve bu hormonların metabolik fonksiyonları, enzim sentezinin genetik kontrolü, enzim aktivitesinin regülasyonu, metabolizmanın enzimatik regülasyonu, metabolik yolların regülasyonu.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Hormonların ve nörotransmitterlerin sentezindeki besin maddeleri ile metabolik disfonksiyon üzerindeki etkileri ilişkilendirir.
Enzimlerin biyolojik yaşamdaki önemini tartışır.
Lipidlerin metabolik yollarını açıklar.
Enzimleri sınıflandırır.
Açlık-Tokluk metabolizmasını açıklar.
Nükleik asitlerin metabolizmasını açıklar.
Su ve minerallerin beslenme biyokimyasındaki önemini açıklar.
21. YY günlük hayatında biyokimyanın önemini açıklar.
Metabolizma bilgileri ile hastalıkların nedenleri ve etkilerini ilişkilendirir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Karbohidrat Metabolizmasına Giriş Anlatım, Tartışma
2 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Pentoz Fosfat Yolağı Anlatım, Tartışma
3 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Glikojen metabolizması, Glikojen yapısı, glukoz homeostasizi, glikojen depolanması Anlatım, Tartışma
4 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Glikoneogenez, glikojenoliz, krebs siklusu Anlatım, Tartışma
5 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Lipid Metabolizması: Lipidlerin yapısı, absorbsiyonu, dağılımları, kaabolizmaları, ketogenez Anlatım, Tartışma
6 Literatür tarama, Bireysel araştırma.Literatür tarama, Bireysel araştırma. Lipid Metabolizması: izoprenoid lipidler, steroidler ve karatenoidler, Kolesterol ve sterol metabolizması ve kontrolü Anlatım, Tartışma
7 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Tekrar Anlatım, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Nükleik asitler-1 Anlatım, Tartışma
10 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Nükleik asitler-2 Anlatım, Tartışma
11 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Vitaminler Anlatım, Tartışma
12 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Mineraller Anlatım, Tartışma
13 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Metabolik Integrasyon Anlatım, Tartışma
14 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Alkol ve Metabolizması Anlatım, Tartışma
15 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Açlık ve Tokluk metabolizması Anlatım, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Harvey R., Champe P.C., (2011). Lippincotts Illustrated Reviews Biochemistry 5th edition.
Pandey, P., & Sanjeevi, S. (Eds.). (2019). Biochemistry in nutrition. Retrieved from https://search.proquest.com.
Rodwell, Victor W, Bender, David A, Botham, Kathleen M, Kennelly, Peter J, Weil, Anthony P. (2018). Harper's Illustrated Biochemistry

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Assess the knowledge of all disciplines that examine the relationship between humans, the environment and food and form the basis of nutrition and dietetic practice.
5
2
Define current knowledge and practices in the field of Nutrition and Dietetics.
3
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Use up-to-date technological resources in the process of obtaining and providing information in the field of Nutrition and Dietetics.
3
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Assess general health problems related to nutrition.
3
2
Explain the Nutrition and Dietetics practices by using knowledge in this field.
3
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Apply legal and ethical principles in the use of knowledge in the field of Nutrition and Dietetics.
1
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Apply knowledge and skills in the field of Nutrition and Dietetics.
1
2
Follow the plans, policies, laws, regulations and legislations that affect the dietitian profession.
3
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the knowledge about Nutrition and Dietetics with a critical perspective.
3
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Follow new developments in the field of Nutrition and Dietetics with sufficient foreign language knowledge.
3
2
Communicate effective verbal and written interaction between individuals.
4
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the factors affecting the food quality of the individual and society in the production-consumption chain.
0
2
Respond to patients' health, social and environmental problems.
0
3
Evaluate the nutritional status of the patients.
0
4
Interpret the clinical findings of the patients in terms of nutrition.
0
5
Plan patients-specific nutritional treatments.
0

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 1 14
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 14 2 28
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 1 7
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 65 0 107
Genel Toplam 107
Toplam İş Yükü / 25.5 4,2
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 4,0