TR EN

TIBBİ BİYOLOJİ VE GENETİK DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
BEY142 TIBBİ BİYOLOJİ VE GENETİK 2 2 2 3

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi GÜLŞAH KONAKOĞLU
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi BAŞAK FUNDA EKEN
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Hücreyi oluşturan yapıların fonksiyonları , genetik materyal ve ilgili hastalıklara ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
İçerik: Hücre yapısı, genetik materyal, transkripsiyon, translasyon, hücre döngüsü, polimorfizm, mutasyon, kalıtsal hastalıklar.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Moleküler yapı ile biyolojik fonksiyonu ilişkilendirir
Hücresel hastalıkların genetik kökenlerini tartışır.
Canlı organizmalarda bulunan başlıca moleküler yapıların biyolojik önemini örneklendirir.
Hücrenin organellerini açıklar.
Mutasyon kavramlarını açıklar.
Genetiğin temel kavramlarını açıklar.
Hücre işleyişinin temelindeki moleküler biyoloji ve genetik kavramlarını ilişkilendirir.
Hücreyi oluşturan molekül yapılarını işlevleriyle açıklar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Hücre Organelleri Anlatım
2 Literatür Tarama, Web Tabanlı Görsel İnceleme Hücrenin Kimyasal Yapısı Anlatım, Soru-Cevap
3 Literatür Tarama, Web Tabanlı Görsel İnceleme Hücre Membran Yapısı ve Özelleşmeleri Anlatım, Tartışma
4 Literatür Tarama, Web Tabanlı Görsel İnceleme Hücre Bölünmesi Anlatım, Tartışma
5 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Hücre Döngüsü Kontrolü Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
6 Literatür Tarama, Web Tabanlı Görsel İnceleme Kromatin ve Kromozomun Yapısı Anlatım, Grup çalışması
7 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Transkripsiyon Anlatım, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Translasyon Anlatım, Tartışma
10 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Kalıtım - Mendel Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
11 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Kalıtım - Non Mendelyan Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
12 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Kromozom Anomalileri Anlatım, Tartışma
13 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma DNA Tamir Mekanizmaları Anlatım, Tartışma
14 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Doğum Öncesi Tanı Yöntemleri Anlatım
15 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Genetik Danışma Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Alberts, B., Johnson, A., Lewis, J., Morgan, D., Raff, M., Roberts, K., & Walter, P. (2015). Molecular biology of the cell. Garland Science, Taylor & Francis Group.
Brown, T. A. (2023). Genomes 3. CRC Press.
Demirhan, O. (2017). Tıbbi biyoloji ve genetik (s. 362–373). Ankara: Akademisyen Tıp Kitabevi, Nobel Kitabevi.
Geoffery, M. C. (2018). The cell: A molecular approach (8. baskı).
Klug, W. S., Cummings, M. R., Spencer, C. A., & Palladino, M. A. (2021). Genetik kavramlar (S. Sümer, Ed.). Ankara: Palme Yayınevi.
NC, S. (2012). Lippincott’s illustrated reviews: Hücre ve moleküler biyoloji. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri.
Urry, L. A., Cain, M. L., Wasserman, S. A., Minorsky, P. V., & Reece, J. B. (2017). Campbell biology. Pearson Education, Incorporated.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama Sınav Yapılma Şekli
Ara Sınav (Vize) 1 50
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50
TOPLAM 2 100
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Defines the current theory and practice in the field of physiotherapy and rehabilitation.
0
2
Explain the basic concepts of other medical sciences who related physiotherapy and rehabilitation.
2
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Explain the basic phenomenon of sub-fields of physiotherapy and rehabilitation about principles, processes and applications, make a basic level of analysis and evaluation.
0
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Has the ability to physiotherapy and rehabilitation program planning with learned theoretical and practical knowledge.
0
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Apply for physiotherapy and rehabilitation program according to ethical principles, follow developments, make program changes or end the program if necessary.
0
2
Used for the information which gained from advanced studies for the protection of public health.
2
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
independently conduct vocational and academic studies with the knowledge related to the field of physiotherapy and rehabilitation, finds solutions to the problems faced.
0
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Adopts personal development and lifelong learning.
2
2
Knows how to reach the necessary resources to address the learning needs.
2
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Establishes effective communication with other relevant professional groups during physiotherapy and rehabilitation services.
0
2
Gives a contribution to the profession related quality improvement, education and promotion programs.
1
3
Take responsibility in joint studies performed by different disciplines as a team member, contribute on the subject.
2
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Have sufficient professional experience in clinical practice to use vocational autonomy.
0
2
The use of all the equipment and hardware in physiotherapy and rehabilitation clinics, provides environmental layout and task flow for clinic.
0
3
Keeps records of service quality monitoring and for scientific research, prepares reports, participant for project implements.
3

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 14 2 28
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 1 7
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 51 0 79
Genel Toplam 79
Toplam İş Yükü / 25.5 3,1
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 3,0