TR EN

İNSAN HAKLARI VE SOSYAL HİZMET DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
SHY145 İNSAN HAKLARI VE SOSYAL HİZMET 1 3 3 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. İSMET GALİP YOLCUOĞLU
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi YONCA GÜNEŞ YÜCEL ATALAY
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: İnsan hakları kavramı ile modern çağın birey ve toplum odaklı meslek ve disiplini olan sosyal hizmet arasında bağlantılar kurulmasına ilişkin bilgi, beceri ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır.
İçerik: İnsan haklarına temel teşkil eden kavramlar: Onur, Hak, Özgürlük, Eşitlik, Adalet,İnsan haklarının tarihsel gelişimi, İnsan haklarının sınıflandırılması, İnsan hakları ve Sosyal Hizmet, İnsan hakları ve demokrasi /Demokrasi ve sosyal hizmet, Sosyal savunmasızlık Kadının insan hakları, çocuk hakları, engelli hakları, yaşlı hakları

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

İnsan haklarına ilişkin temel kavramları açıklar.
Sosyal hizmette ele alınan hak temelli yaklaşım ile insan haklarını ilişkilendirir.
Sosyal hizmet alanlarına göre hak ihlallerini açıklar.
Onurlu bir yaşam için insan haklarına ihtiyaç duyulduğu fikrini anlar.
İnsan hakları bakış açısından insan haklarının daha görünür kılınması gereken grupları kategorize eder.
Dezavantajlı grupların toplumsal yaşama katılımını açıklar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür tarama Tanışma Ders hakkında genel bilgi: Amaç, İçerik, Uygulama, Değerlendirme Haftalık ders programının açıklanması:İzlence Kaynakça Anlatım, Tartışma
2 Literatür tarama Önceki haftanın tekrarı Temel Kavramlar: Hak, Özgürlük, Eşitlik, Adalet Adalet Anlatım, Tartışma
3 Literatür tarama Önceki haftanın tekrarı İnsan haklarının tarihsel gelişimi Eski uygarlıklar Antik Yunan Roma İmparatorluğu Rönesans & Reform Aydınlanma Dönemi İnsan haklarına ilişkin ilk yazılı metinler Anlatım, Tartışma
4 Literatür tarama Önceki haftanın tekrarı Osmanlı ve Türkiye’de İnsan Hakları anlayışının/söyleminin doğuşu ve gelişimi 1808 Sened-i İttifak 1839 Tanzimat Fermanı (Gülhane Hattı Hümayunu) 1856 Islahat Fermanı 1876 Kanuni Esasi 1908 İkinci Meşrutiyet 1921 Teşkilatı Esasiye Kanunu 1924 Anayasası 1961 Anayasası 1982 Anayasası İnsan Haklarının Sınıflandırılması Anlatım, Tartışma
5 Literatür tarama Önceki haftanın tekrarı İnsan Haklarının Nitelik Açısından Sınıflandırılması / Klasik İnsan Hakları Sınıflandırması Negatif Statü Hakları Pozitif Statü Hakları Aktif Statü Hakları İnsan Haklarının; İnsan Hakları Uygulamalarının Tarihsel Gelişimine Göre Sınıflandırılması İnsan Haklarının 3 Kuşağı Anlatım, Tartışma
6 Literatür tarama Önceki haftanın tekrarı İnsan hakları ve sosyal hizmet Hayırserlik temelli sosyal hizmet İhtiyaç temelli sosyal hizmet Hak temelli sosyal hizmet Anlatım, Tartışma
7 Literatür tarama Önceki haftanın tekrarı Demokrasi ve İnsan Hakları Demokrasi ve Sosyal Hizmet Anlatım, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama Ara sınav sorularının yanıtlanması ve değerlendirilmesi Anlatım, Tartışma
10 Literatür tarama Önceki haftanın tekrarı İnsan Hakları ve Sosyal Hizmet Etiği Anlatım, Tartışma
11 Literatür tarama Önceki haftanın tekrarı Kadının insan hakları Anlatım, Tartışma
12 Literatür tarama Önceki haftanın tekrarı Çocuk hakları Anlatım, Tartışma
13 Literatür tarama Önceki haftanın tekrarı Engelli hakları Anlatım, Tartışma
14 Literatür tarama Önceki haftanın tekrarı Yaşlı hakları İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi Anlatım, Tartışma
15 - FİNAL -
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Atalar, Ö. (2002). Avrupa Birliği ve İnsan Hakları. Yayımlanmamış Uzmanlık Tezi. T.C. Başbakanlık İnsan Hakları Başkanlığı , Ankara.
Aybay, Rona (2015) İnsan Hakları Hukuku . İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları
Berktay, F. (2004). Kadınların İnsan Haklarının Gelişimi ve Türkiye. Sivil Toplum ve Demokrasi. Konferans Yazıları, No 7. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi
Cılga, İ. Erkul, E., Yıldırım, B., Adıgüzel, İ.B. (2016). Sosyal Çalışma ve Sosyal Politika Yazıları. Ankara: Bellek Yayınları
Çeçen, Anıl (2000) İnsan Hakları . İstanbul: Gündoğan Yayıncılık
Davaz, A. (2014) Eşitsiz Kızkardeşlik. Uluslararası ve Ortadoğu Kadın Hareketleri, 1935 Kongresi ve Türk Kadın Birliği. İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları
Demirbilek, S. (2009). Sosyal Politika Bağlamında Sosyal Hizmet. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Matbaası
Gökpınar, M. (2015). Bir Kavram Olarak İnsan Hakları ve Çeşitli Açılardan Sınıflandırılması. TBB Dergisi, 12-39
Ife, J. (2017). İnsan Hakları ve Sosyal Hizmet. Hak Temelli Bir Uygulamaya Doğru. Ankara: Nika
Karakul, S. ve Yürük, A. Çağdaş Toplumda İnsan Haklarının Doğuşu ve Gelişimi. Anadolu Üniversitesi Yayınları (Sayfa 33-35)
Kuçuradi, İoanna (2018). İnsan Hakları Kavramları ve Sorunları . Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları
Kuçuradi, İ ve Peker. B. (Der.) (2004). Elli Yıllık Deneyimlerin Işığında Türkiye’de ve Dünyada İnsan Hakları . Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları
Levent, E. (2012). AB Sürecinde Belgelerle İnsan Hakları. Eğitim, Demokrasi, Vatandaşlık. İstanbul: Arı Sanat
Omay, U. (2011). Sosyal Haklar. Kısa ve Eleştirel Bir Bakış. İstanbul: Beta
Paine, T. (2018). İnsan Hakları. (M. O. Dostel , Çev.) . İstanbul: İletişim (1791-1792).
Taşğın, N. Ş. (2017). Yoksulluk İnsan Hakları ve Sosyal Hizmetler. Değişen Anlayışlar, Refah Devletinden Hayırseverliğe, Yoksulluktan Sosyal Dışlanmaya. Ankara: Nika
Yılmaz, A. (Edt.) (2004). Hikayemi Dinler misin? Konferanslar. İstanbul: Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Gains basic knowledge about performing an evidence-based social work intervention for clients with different characteristics at individual, family, group and community levels.
5
2
Gains knowledge to communicate effectively with client systems and to use communication tools in the process of social work practice.
2
3
Gains knowledge of social welfare policy and social welfare services.
5
4
Gains knowledge of legislation, professional ethical principles and values.
2
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Gains basic knowledge about performing an evidence-based social work intervention for clients with different characteristics at individual, family, group and community levels.
2
2
Gains knowledge to communicate effectively with client systems and to use communication tools in the process of social work practice.
3
3
Gains knowledge about research methods and techniques in social work.
2
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Gains the ability to think critically, analyze, and synthesize.
4
2
Gains the ability to conduct social work research, benefit from research results, and interpret professional literature.
3
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Gains the ability to perform evidence-based social work practice at the generalist level with client groups.
2
2
Gains the ability to communicate verbally and in writing and to use relevant information and other technologies in the context of social work practice.
2
3
Gains the ability to perform social work interventions for client systems at the individual, family, group and community level and to report and record these interventions.
2
4
Gains the ability to perform managerial tasks, establish inter-institutional relations, cooperation, and coordination, and develop joint services through the application of modern management knowledge and techniques.
4
5
By accepting the positive value of difference, the ability to practice on the basis of similarities and differences is gained.
5
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
The knowledge of social work areas can be used, and the social work intervention is carried out independently.
2
2
Takes responsibility individually and as a team member to solve the problems encountered in social work practices.
2
3
Provides guidance and counseling for the professional practice and development of social work students and newly graduated social workers.
2
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Evaluates the knowledge and skills acquired in the field with a critical approach.
4
2
A positive attitude towards lifelong learning is developed.
4
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Opinions on social work issues and problem solutions can be shared verbally and in writing with relevant people and institutions, with people from the same or different professions, and with quantitative and qualitative data.
2
2
Can organize and implement projects and activities for the social environment in which they live, with a sense of social responsibility.
4
3
Monitors and evaluates the events/developments on the agenda of the society and the world in the fields of social work.
5
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Determines the duties, authorities, rights, and responsibilities related to the social work profession.
2
2
Acts in accordance with the legislation, professional ethical principles, and standards.
2
3
Carries out its practices in social work areas with environmental awareness.
5
4
The conceptual framework, perspectives, theoretical approaches, and models are used to guide the implementation of each level of social work intervention.
2
5
The development of social work as a science and profession is supported.
2
6
With knowledge, skills, values, and attitudes, society is modeled, and a lifelong learning approach is adopted.
3
7
Acts in accordance with the quality management and processes in line with the modern management approach in human service organizations.
3
8
Carries out the practices in social work areas with environmental awareness.
3

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 1 3 3
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 2 28
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 5 5 25
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 4 5 20
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 54 0 148
Genel Toplam 148
Toplam İş Yükü / 25.5 5,8
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0