Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
SHY142 | MESLEKİ ORYANTASYON | 2 | 3 | 2 | 4 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. İSMET GALİP YOLCUOĞLU |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Sosyal hizmet alanlarıyla bu alanlara ait kurum ve kuruluşların işleyişine ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Sosyal hizmet alanları olan, yoksulluk ve sosyal yardımlar, çocuk refahı, kadın refahı, yaşlı refahı, engelli refahı, tıbbi sosyal hizmet, adli sosyal hizmet, sivil toplum kuruluşları ve sosyal hizmet alanlarına ilişkin bilgiler. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Sosyal hizmet alanlarının önemini değerlendirir. |
Sosyal hizmet alanlarına ilişkin temel kavramları açıklar. |
Sosyal hizmet alanlarına ait sorunları karşılaştırır. |
Sosyal hizmet kurum ve kuruluşlarının işleyişini açıklar. |
Sosyal hizmet sorun alanlarına ilişkin verilen hizmetleri kategorize eder. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür Tarama | Sosyal hizmet alanlarıyla ilgili genel tanıtım ve kaynak tanıtımı | Anlatım, Tartışma |
2 | Literatür Tarama | Sosyal Hizmete Giriş: Temel kavramlar, Sosyal Hizmet Çalışma Konuları | Anlatım, Tartışma |
3 | Literatür Tarama | Sosyal Hizmetin Bilgi Temeli | Anlatım, Tartışma |
4 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Sosyal Hizmet Kurum/Alan İnceleme: Sosyal Hizmet Merkezi | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
5 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Sosyal Hizmetin Beceri Temeli | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
6 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Sosyal Hizmetin Değer Temeli | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
7 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Sosyal Hizmet Etik İlke ve Sorumlulukları | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama | Sosyal Hizmetin İşlevleri | Anlatım, Tartışma |
10 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Sosyal Çalışmacının Mesleki Rolleri | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
11 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Sosyal Hizmet Kurum/Alan İnceleme: ŞÖNİM-Kadın Konuk Evleri | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
12 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Planlı Değişim Süreci | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
13 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Planlı Değişim Süreci | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
14 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Sosyal Hizmet Müdahale Düzeyleri | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
15 | Literatür Tarama | Genel tekrar | Anlatım, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Sheafor, B., Horejsi C.(2014) Sosyal Hizmet Uygulaması, Nika |
Thompson, N. (2013) Kuram ve Uygulamada Sosyal Hizmeti Anlamak |
Tufan, B.& Duyan, V. (2003). Sosyal Hizmetin İşlev ve Rolleri, Toplum ve Sosyal Hizmet Dergisi,14(2), 1-22. |
Duyan, V.(2012).Sosyal Hizmet Temelleri, Yaklaşımları, Müdahale Yöntemleri, Ankara: Nika. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gains basic knowledge about performing an evidence-based social work intervention for clients with different characteristics at individual, family, group and community levels.
|
4 | |||||
2 |
Gains knowledge to communicate effectively with client systems and to use communication tools in the process of social work practice.
|
3 | |||||
3 |
Gains knowledge of social welfare policy and social welfare services.
|
5 | |||||
4 |
Gains knowledge of legislation, professional ethical principles and values.
|
5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gains basic knowledge about performing an evidence-based social work intervention for clients with different characteristics at individual, family, group and community levels.
|
4 | |||||
2 |
Gains knowledge to communicate effectively with client systems and to use communication tools in the process of social work practice.
|
3 | |||||
3 |
Gains knowledge about research methods and techniques in social work.
|
3 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gains the ability to think critically, analyze, and synthesize.
|
3 | |||||
2 |
Gains the ability to conduct social work research, benefit from research results, and interpret professional literature.
|
3 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gains the ability to perform evidence-based social work practice at the generalist level with client groups.
|
4 | |||||
2 |
Gains the ability to communicate verbally and in writing and to use relevant information and other technologies in the context of social work practice.
|
3 | |||||
3 |
Gains the ability to perform social work interventions for client systems at the individual, family, group and community level and to report and record these interventions.
|
4 | |||||
4 |
Gains the ability to perform managerial tasks, establish inter-institutional relations, cooperation, and coordination, and develop joint services through the application of modern management knowledge and techniques.
|
5 | |||||
5 |
By accepting the positive value of difference, the ability to practice on the basis of similarities and differences is gained.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The knowledge of social work areas can be used, and the social work intervention is carried out independently.
|
4 | |||||
2 |
Takes responsibility individually and as a team member to solve the problems encountered in social work practices.
|
4 | |||||
3 |
Provides guidance and counseling for the professional practice and development of social work students and newly graduated social workers.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluates the knowledge and skills acquired in the field with a critical approach.
|
4 | |||||
2 |
A positive attitude towards lifelong learning is developed.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Opinions on social work issues and problem solutions can be shared verbally and in writing with relevant people and institutions, with people from the same or different professions, and with quantitative and qualitative data.
|
4 | |||||
2 |
Can organize and implement projects and activities for the social environment in which they live, with a sense of social responsibility.
|
4 | |||||
3 |
Monitors and evaluates the events/developments on the agenda of the society and the world in the fields of social work.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Determines the duties, authorities, rights, and responsibilities related to the social work profession.
|
4 | |||||
2 |
Acts in accordance with the legislation, professional ethical principles, and standards.
|
4 | |||||
3 |
Carries out its practices in social work areas with environmental awareness.
|
4 | |||||
4 |
The conceptual framework, perspectives, theoretical approaches, and models are used to guide the implementation of each level of social work intervention.
|
4 | |||||
5 |
The development of social work as a science and profession is supported.
|
3 | |||||
6 |
With knowledge, skills, values, and attitudes, society is modeled, and a lifelong learning approach is adopted.
|
4 | |||||
7 |
Acts in accordance with the quality management and processes in line with the modern management approach in human service organizations.
|
5 | |||||
8 |
Carries out the practices in social work areas with environmental awareness.
|
4 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 4 | 1 | 4 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 4 | 4 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 4 | 4 | 16 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 42 | 0 | 108 |
Genel Toplam | 108 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,2 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 4,0 |