Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
SHY102 | TÜRKİYENİN TOPLUMSAL YAPISI | 2 | 2 | 2 | 4 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. İSMET GALİP YOLCUOĞLU |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Günümüz Türkiye’sinin toplumsal, kültürel, sosyal ve ekonomik yapısının tarihsellik içinde kavranması ve Türkiye’nin güncel toplumsal sorunlarına ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Toplumsal yapıyı anlamaya ve açıklamaya yönelik kavramlar ve kuramlar, toplumun temel kurumları: aile, eğitim, siyaset, ekonomi, din. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Toplumsal yapı açıklamaya yönelik kavramları tanımlar. |
Toplumsal yapıyı ve toplumsal değişimi açıklamaya yönelik kuramları tanımlar. |
Türkiye'nin temel toplumsal kurumlarını sıralar. |
Aile kurumunun toplumsal işlevini tanımlar. |
Eğitim kurumunun toplumsal işlevini tanımlar. |
Siyaset kurumunun toplumsal işlevini tanımlar. |
Ekonomi kurumunun toplumsal işlevini tanımlar. |
Din kurumunun toplumsal işlevini tanımlar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür Tarama | Tanışma, Ders Hakkında Genel Bilgi, Amaç, İçerik, Uygulama, Değerlendirme | Anlatım, Tartışma |
2 | Literatür Tarama | Toplumu Anlamaya ve Açıklamaya Yönelik Temel Kavramlar: Toplum, Yığın, Kategori, Grup, Kitle | Anlatım, Tartışma |
3 | Literatür Tarama | Toplumsal Yapıyı Açıklamaya Yönelik Temel Kavramlar: Davranış Örüntüleri, Kültür, Toplumsal Yapı, Toplumsal Değişme, Toplumsal tabakalaşma, Sınıf, Statü | Anlatım, Tartışma |
4 | Literatür Tarama | Türkiye’nin Toplumsal Yapısını Açıklamaya Yönelik Temel Kavramlar: Toplumsal Hareketlilik, Toplumsal Kurumlar, Sosyalizasyon, Sosyalleşme, Toplumsallaşma, Sosyal Kişi, Sosyal Kişilik, Kuram, Teori | Anlatım, Tartışma |
5 | Literatür Tarama | Toplumsal Yapıdaki Değişimi Açıklamaya Yönelik Kuramlar: Yapısalcılık - Yapısal İşlevselcilik | Anlatım, Tartışma |
6 | Literatür Tarama | Toplumsal Yapıdaki Değişimi Açıklamaya Yönelik Kuramlar (Devam): Yorumsamacı ve Toplumsal Eylem (Sosyal Davranışçılık) Kuramı (Devam), Toplumsal Eşitsizlik ve Sınıfsal Çatışma Kuramı | Anlatım, Tartışma |
7 | Literatür Tarama | Toplumsal Yapıdaki Değişimi Açıklamaya Yönelik Kuramlar (Devam): Toplumsal Eşitsizlik ve Sınıfsal Çatışma Kuramı (Devam), Yapılaşma Kuramı | Anlatım, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama | Toplumsal Kurumlar: Aile, Eski Türk Ailesi, Osmanlı Toplumunda Aile | Anlatım, Tartışma |
10 | Literatür Tarama | Toplumsal Kurumlar: Aile (Devam) | Anlatım, Tartışma |
11 | Literatür Tarama | Toplumsal Kurumlar: Eğitim | Anlatım, Tartışma |
12 | Literatür Tarama | Toplumsal Kurumlar: Din | Anlatım, Tartışma |
13 | Literatür Tarama | Toplumsal Kurumlar: Ekonomi | Anlatım, Tartışma |
14 | Literatür Tarama | Toplumsal Kurumlar: Siyaset | Anlatım, Tartışma |
15 | Literatür Tarama | Genel Tekrar | Anlatım, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Zencirkıran, M. (Ed.) (2011) Dünden Bugüne Türkiye’nin Toplumsal Yapısı, Bursa: Dora Yayınları. |
Joseph, F. Sosyoloji Nedir?, Ankara, Atilla Kitabevi |
Gökçe, B. Türkiye’nin Toplumsal Yapısı ve Toplumsal Kurumlar |
Baudrillard, J. Sessiz Yığınların Gölgesinde, Ankara, Doğu-Batı |
Giddens , A. "Sosyoloji, Eleştirel bir giriş", Çev. Ülgen Yıldız, Ankara, Phoenix Yayınevi, |
Giddens, A. "Siyaset, Sosyoloji ve Toplumsal Teori", Çev. Tuncay Birkan, Metis Yayınları, |
Giddens, A. "Sosyolojik Yöntemin Yeni Kuralları", Çev. Ümit Tatlıcan, Bekir Balkız, Paradigma, Mart 2003, İstanbul |
Sunar, L. Türkiye’de Toplumsal Değişim |
Ortaylı,İ . 2006 ), Osmanlı Toplumunda Aile, 6.Baskı,İstanbul, Pan Yayıncılık |
İçli, G. (2002). Sosyolojiye Giriş. Ankara. Anı. |
Aytaç, Ö. (2002). Sosyoloji. Bir Giriş Denemesi. Elazığ. Üniversite Kitabevi. |
Doğan, İ. (2009). Dünden Bugüne Türk Ailesi. Ankara. Atatürk Kültür. Merkezi. |
Heper, M. (2011). Türkiye’nin Siyasal Hayatı. İstanbul. Doğan Kitap. |
Karpat, K. (2010). Türk Demokrasi Tarihi. İstanbul. Timaş Yayınları. |
Ünal, A.,Z. (2014). Toplumda Tabakalaşma ve Hareketlilik. Olgular Kavramlar Kıramlar. Ankara. Birleşik. |
Kıray, M. B. (2006). Toplumsal Yapı ve Toplumsal Değişme. İstanbul. Özsöz Basım Yayıncılık. |
Tezcan, M. (2000). Türk Ailesi Antropojisi. Ankara. İmge. |
Topses, M. D. (2016). Kurumlar Sosyolojisi. Ankara. Nobel. |
Kinloch. G. C. (2014). Sosyolojik Teori. ( İçli ve Ayan. Çev.). Ankara. Birleşik |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gains basic knowledge about performing an evidence-based social work intervention for clients with different characteristics at individual, family, group and community levels.
|
5 | |||||
2 |
Gains knowledge to communicate effectively with client systems and to use communication tools in the process of social work practice.
|
3 | |||||
3 |
Gains knowledge of social welfare policy and social welfare services.
|
5 | |||||
4 |
Gains knowledge of legislation, professional ethical principles and values.
|
4 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gains basic knowledge about performing an evidence-based social work intervention for clients with different characteristics at individual, family, group and community levels.
|
4 | |||||
2 |
Gains knowledge to communicate effectively with client systems and to use communication tools in the process of social work practice.
|
5 | |||||
3 |
Gains knowledge about research methods and techniques in social work.
|
4 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gains the ability to think critically, analyze, and synthesize.
|
4 | |||||
2 |
Gains the ability to conduct social work research, benefit from research results, and interpret professional literature.
|
3 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gains the ability to perform evidence-based social work practice at the generalist level with client groups.
|
4 | |||||
2 |
Gains the ability to communicate verbally and in writing and to use relevant information and other technologies in the context of social work practice.
|
4 | |||||
3 |
Gains the ability to perform social work interventions for client systems at the individual, family, group and community level and to report and record these interventions.
|
4 | |||||
4 |
Gains the ability to perform managerial tasks, establish inter-institutional relations, cooperation, and coordination, and develop joint services through the application of modern management knowledge and techniques.
|
5 | |||||
5 |
By accepting the positive value of difference, the ability to practice on the basis of similarities and differences is gained.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The knowledge of social work areas can be used, and the social work intervention is carried out independently.
|
4 | |||||
2 |
Takes responsibility individually and as a team member to solve the problems encountered in social work practices.
|
4 | |||||
3 |
Provides guidance and counseling for the professional practice and development of social work students and newly graduated social workers.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluates the knowledge and skills acquired in the field with a critical approach.
|
5 | |||||
2 |
A positive attitude towards lifelong learning is developed.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Opinions on social work issues and problem solutions can be shared verbally and in writing with relevant people and institutions, with people from the same or different professions, and with quantitative and qualitative data.
|
4 | |||||
2 |
Can organize and implement projects and activities for the social environment in which they live, with a sense of social responsibility.
|
5 | |||||
3 |
Monitors and evaluates the events/developments on the agenda of the society and the world in the fields of social work.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Determines the duties, authorities, rights, and responsibilities related to the social work profession.
|
4 | |||||
2 |
Acts in accordance with the legislation, professional ethical principles, and standards.
|
4 | |||||
3 |
Carries out its practices in social work areas with environmental awareness.
|
4 | |||||
4 |
The conceptual framework, perspectives, theoretical approaches, and models are used to guide the implementation of each level of social work intervention.
|
4 | |||||
5 |
The development of social work as a science and profession is supported.
|
4 | |||||
6 |
With knowledge, skills, values, and attitudes, society is modeled, and a lifelong learning approach is adopted.
|
4 | |||||
7 |
Acts in accordance with the quality management and processes in line with the modern management approach in human service organizations.
|
4 | |||||
8 |
Carries out the practices in social work areas with environmental awareness.
|
4 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 2 | 28 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 4 | 3 | 12 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 3 | 3 | 9 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 51 | 0 | 107 |
Genel Toplam | 107 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,2 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 4,0 |