Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
SHY243 | SOSYAL HİZMET KURAMLARI I | 3 | 4 | 4 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. İSMET GALİP YOLCUOĞLU |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. KEREM AYDEMİR |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Sosyal hizmetin kuramsal bakış açıları çerçevesinde sosyal hizmet müdahalesinde kullanılan temel teori, kuram ve yaklaşımlara ilişkin bilgilerin ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Sosyal hizmetin genelci anlayışı doğrultusunda geliştirilen temel sosyal hizmet kuramları, mikro düzeyde (bireyle çalışmada) kullanılan kuram ve yaklaşımlar, sosyal hizmet uygulamasında kullanımına ilişkin ilke ve teknikler. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Sosyal Hizmet kuramlarını açıklar. |
Mikro düzeyde sosyal hizmet kuramlarını uygular. |
Sosyal hizmet kuramlarını sorun alanlarına göre kategorize eder. |
Sosyal hizmet kuramlarını uygulama alanlarıyla ilişkilendirir. |
Sosyal hizmet kuramları arasındaki benzerlik ve farklılıkları karşılaştırır. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür Tarama | Öğrencilerle tanışma, dersin içeriği ile ilgili genel olarak bilgilendirme ve kaynak tanıtımı | Anlatım, tartışma |
2 | Literatür Tarama | Yöntem ve Kuramlara Giriş | Anlatım, tartışma |
3 | Literatür Tarama | Psikososyal Kuram, Bağlanma Kuramı | Anlatım, tartışma |
4 | Literatür Tarama | Sistem Teorisi | Anlatım, tartışma |
5 | Literatür Tarama | Sistem Teorisi ve Uygulama: Vaka Çözümleme | Anlatım, tartışma |
6 | Literatür Tarama | Ekolojik Yaklaşım | Anlatım, tartışma |
7 | Literatür Tarama | Ekolojik Yaklaşım ve Uygulama: Vaka Çözümleme | Anlatım, tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama | Güçlendirme Yaklaşımı | Anlatım, tartışma |
10 | Literatür Tarama | Kişi Merkezli Yaklaşım | Anlatım, tartışma |
11 | Literatür Tarama | Çözüm Odaklı Yaklaşım | Anlatım, tartışma |
12 | Literatür Tarama | Görev Merkezli Yaklaşım | Anlatım, tartışma |
13 | Literatür Tarama | Vaka Çözümleme | Anlatım, tartışma |
14 | Literatür Tarama | Vaka Çözümleme | Anlatım, tartışma |
15 | Literatür Tarama | Genel Tekrar | Anlatım, tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Barbra Teater, Sosyal Hizmet Kuram ve Yöntemleri, Çev. Ed. Abdullah Karatay, Ankara: Nika, 2016. Bölüm I. Yöntem ve Kuramlara Giriş Bölüm 2. Sistem Kuramı ve Ekolojik Yaklaşım Bölüm 3. Güçler Perspektifi Bölüm 4. Güçlendirme ve Dilin Kullanımı Bölüm 5. Sosyal İnşacılık Bölüm 6. Feminist Teori Bölüm 7 Kişi Merkezli Yaklaşım Bölüm 8 Motivasyonel Görüşme Bölüm 9 Bilişel Davranışçı Terapi Bölüm 10 Çözüm Odaklı Yaklaşım Bölüm 11 Görev Merkezli Sosyal Hizmet Bölüm 12 Kriz Müdahalesi Bölüm 13 Toplumla Çalışma Bölüm 14 Grup Çalışması Neil Thompson, Kuram ve Uygulamada Sosyal Hizmeti Anlamak, Çev., Cankurtaran Öntaş, Ankara: Dipnot Yayınları, 2016. Bölüm 3. Bilgi Temeli Bölüm 4. Beceri Temeli Bölüm 5. Değer Temeli Bölüm 6. İyi Uygulamayı Başarmak Bölüm 7. Engellerle Karşılaşınca Akço-Bilen, Seda. (2019). Çocuk Adalet Sistemi İçerisinde Sosyal Hizmet Uzmanının Rolü. Sosyal Hizmet Dergisi. S.1. s. 66-73. Cesur Ceylan, “Türkiye’de Çocuk Adalet Sistemi (Örnek Vaka İncelemesi),” Sosyal Hizmet ve Öteki Disiplinlerarası Yaklaşım, Haz. Pınar Akkuş, Özgür Başpınar Aktükün, İstanbul: Bağlam Yayınları s. 224-231. Arzu İçağasıoğlu Çoban, Işıl Bulut, Cinsel İstismara Uğramış Ergen Kızlarla Grup Odaklı Sosyal Hizmet Uygulaması, Başkent Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2016, 1(1), 80-94. Sema Buz, Feminist Sosyal Hizmet Uygulaması, Toplum ve Sosyal Hizmet, Cilt. 20, Sayı 1., Nisan 2019. Duru, S., Kalaycı, E. (2017). ‘Yaşlı Ayrımcılığının Önlenmesinde Sosyal Hizmet Uzmanının Rolü’. Social Sciences Studies Journal (SSSJournal). 3:7,s. 1394-1399. Gülkan, Melike ve Maide F.Güldüren. (2019). Örnek Kurgusal Vaka Üzerinden Okul Sosyal Hizmeti Yaklaşımı (Yedi Basamaklı Müdahale]. Sosyal Hizmet Dergisi. S.1. s.55-65. Acar Hakan, Arzu İçağasıoğlu- Çoban ve Gonca Polat. (2017). Sosyal HizmetlerdeYanlış Uygulamalar, Etik İhlaller ve Sorunlara İlişkin Bir Araştırma. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gains basic knowledge about performing an evidence-based social work intervention for clients with different characteristics at individual, family, group and community levels.
|
4 | |||||
2 |
Gains knowledge to communicate effectively with client systems and to use communication tools in the process of social work practice.
|
5 | |||||
3 |
Gains knowledge of social welfare policy and social welfare services.
|
4 | |||||
4 |
Gains knowledge of legislation, professional ethical principles and values.
|
4 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gains basic knowledge about performing an evidence-based social work intervention for clients with different characteristics at individual, family, group and community levels.
|
4 | |||||
2 |
Gains knowledge to communicate effectively with client systems and to use communication tools in the process of social work practice.
|
3 | |||||
3 |
Gains knowledge about research methods and techniques in social work.
|
3 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gains the ability to think critically, analyze, and synthesize.
|
4 | |||||
2 |
Gains the ability to conduct social work research, benefit from research results, and interpret professional literature.
|
4 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gains the ability to perform evidence-based social work practice at the generalist level with client groups.
|
4 | |||||
2 |
Gains the ability to communicate verbally and in writing and to use relevant information and other technologies in the context of social work practice.
|
3 | |||||
3 |
Gains the ability to perform social work interventions for client systems at the individual, family, group and community level and to report and record these interventions.
|
4 | |||||
4 |
Gains the ability to perform managerial tasks, establish inter-institutional relations, cooperation, and coordination, and develop joint services through the application of modern management knowledge and techniques.
|
4 | |||||
5 |
By accepting the positive value of difference, the ability to practice on the basis of similarities and differences is gained.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The knowledge of social work areas can be used, and the social work intervention is carried out independently.
|
4 | |||||
2 |
Takes responsibility individually and as a team member to solve the problems encountered in social work practices.
|
4 | |||||
3 |
Provides guidance and counseling for the professional practice and development of social work students and newly graduated social workers.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluates the knowledge and skills acquired in the field with a critical approach.
|
4 | |||||
2 |
A positive attitude towards lifelong learning is developed.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Opinions on social work issues and problem solutions can be shared verbally and in writing with relevant people and institutions, with people from the same or different professions, and with quantitative and qualitative data.
|
4 | |||||
2 |
Can organize and implement projects and activities for the social environment in which they live, with a sense of social responsibility.
|
4 | |||||
3 |
Monitors and evaluates the events/developments on the agenda of the society and the world in the fields of social work.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Determines the duties, authorities, rights, and responsibilities related to the social work profession.
|
4 | |||||
2 |
Acts in accordance with the legislation, professional ethical principles, and standards.
|
4 | |||||
3 |
Carries out its practices in social work areas with environmental awareness.
|
4 | |||||
4 |
The conceptual framework, perspectives, theoretical approaches, and models are used to guide the implementation of each level of social work intervention.
|
5 | |||||
5 |
The development of social work as a science and profession is supported.
|
5 | |||||
6 |
With knowledge, skills, values, and attitudes, society is modeled, and a lifelong learning approach is adopted.
|
4 | |||||
7 |
Acts in accordance with the quality management and processes in line with the modern management approach in human service organizations.
|
4 | |||||
8 |
Carries out the practices in social work areas with environmental awareness.
|
4 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 12 | 2 | 24 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 4 | 3 | 12 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 4 | 3 | 12 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 50 | 0 | 148 |
Genel Toplam | 148 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5,8 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |