Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
SHY346 | SOSYAL HİZMET ARAŞTIRMASI II | 6 | 3 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. İSMET GALİP YOLCUOĞLU |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Sosyal hizmet alanında etik değerlere uygun, doğru ve güncel bilimsel bilginin üretilmesinin yöntemlerine ilişkin bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Bilimsel araştırmalarda etik, bilimsel araştırmalarda kalitatif ve kantitatif tekniklerin uygulama örnekleri üzerinden analizi, bilimsel araştırma fikrinin projeye dönüştürülmesi, bilimsel araştırma önerisi hazırlama. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Sosyal hizmet araştırmalarında etik kurallara bağlı kalır. |
Bilimsel araştırmalarda kullanılan kalitatif teknikleri açıklar. |
Bilimsel araştırmalarda kullanılan kantitatif teknikleri açıklar. |
Farklı sosyal sorun alanlarına yönelik olarak tasarlanan bilimsel araştırmaları değerlendirir. |
Araştırma problemine uygun araştırma önerisi tasarlar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Dersin süreç ve işleyişi, bir önceki dönemin analizi, bilimsel araştırma yeterliliğine ilişkin SWOT analizi uygulaması. Bilimsel araştırma stratejisi ve bilimsel araştırma yaklaşımları | Anlatım, Bireysel uygulamalar, Örnek olay inceleme, Tartışma |
2 | Web tabanlı araştırma, bireysel araştırma ve grup araştırmaları | Bilimsel araştırmada yöntem, Araştırma modeli ve türleri, Araştırma modeli belirleme I: Tarama Modelleri: Temel Nitelikleri ve Türleri - Genel Tarama Modeli, Örnek Olay Tarama Modeli | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Gösterip-yaptırma |
3 | Web tabanlı araştırma, bireysel araştırma ve grup araştırmaları | Bilimsel araştırmada yöntem, Araştırma modeli ve türleri, Araştırma modeli belirleme II: Deneme Modelleri: Deneme Modelleri, Tanımı, Temel Nitelikleri, Tek Değişken Yasası ve Nedensellik, Değişkenlerin Kategorileri ve Kontrolü | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Gösterip-yaptırma |
4 | Web tabanlı araştırma, bireysel araştırma ve grup araştırmaları | Bilimsel araştırmada yöntem, Araştırma modeli ve türleri, Araştırma modeli belirleme II: Deneme Modelleri: Deneme Modellerinin Türleri. Nitel Araştırmalarda Geçerlik ve Güvenilirlik | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Gösterip-yaptırma |
5 | Web tabanlı araştırma, bireysel araştırma ve grup araştırmaları | Nitel Araştırmalara Giriş; Nitel Araştırmaların Temel Özellikleri; Tasarım Aşamaları Nitel Araştırma Teknikleri I: Örnek İçerik Analizinin Değerlendirilmesi | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Gösterip-yaptırma |
6 | Web tabanlı araştırma, bireysel araştırma ve grup araştırmaları | Nitel Araştırma Teknikleri II: Görüşme, Görüşmenin Temel Özellikleri, Türleri, Güçlü ve Zayıf Yönleri, Görüşme Formunun Hazırlanması, Örnek Görüşme Uygulamasının Analizi | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Gösterip-yaptırma |
7 | - | Vize Sınavı Öncesi Değerlendirme | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Gösterip-yaptırma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Web tabanlı araştırma, bireysel araştırma ve grup araştırmaları | Vize Sınav Sonrası Değerlendirme | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Gösterip-yaptırma |
10 | Web tabanlı araştırma, bireysel araştırma ve grup araştırmaları | Nitel Araştırma Teknikleri III: Odak Grup Görüşmesi, Yöntemin Tarihsel Gelişimi, Temel Özellikleri, Sürecin Organizasyonu, Güçlü ve Zayıf Yönleri, Örnek Odak Grup Uygulamasının Analizi | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Gösterip-yaptırma |
11 | Web tabanlı araştırma, bireysel araştırma ve grup araştırmaları | Nitel Araştırma Teknikleri IV: Gözlem, Gözlem Yönteminin Temel Özellikleri, Türleri, Güçlü ve Zayıf Yönleri, Örnek Gözlem Formunun ve Gözlem Uygulamasının Analizi | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Gösterip-yaptırma |
12 | Web tabanlı araştırma, bireysel araştırma ve grup araştırmaları | Nitel Araştırma Teknikleri V: Mecazlar Yoluyla Veri Toplama, Mecaz: Tanım ve İçerik, Mecazların Nitel Veri Toplamada Kullanılması, Örnek Araştırma Uygulamasının Analizi | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Gösterip-yaptırma |
13 | Web tabanlı araştırma, bireysel araştırma ve grup araştırmaları | Nitel Araştırma Teknikleri VI: Eylem Araştırması, Eylem Araştırmasının Temel Özellikleri, Sürecin Yönetilmesi, Eylem Araştırmasının Eğitim-Öğretimde Kullanılması Örnek Uygulamanın Analizi | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Gösterip-yaptırma |
14 | Web tabanlı araştırma, bireysel araştırma ve grup araştırmaları | Nitel Araştırma Teknikleri VII: Doküman İncelemesi, Temel Özellikleri; Doküman Türleri (Film, Video ve Fotoğraf vd.), Güçlü ve Zayıf Yönleri, Aşamaları | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Gösterip-yaptırma |
15 | - | Final Sınavı Öncesi Değerlendirme | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Gösterip-yaptırma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Creswell, J. W. (2013). Nitel Araştırma Yöntemleri. Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni.Ankara. Siyasal Kitabevi |
Krysik, J. L. ve Finn, J. (2015). Etkili Uygulama için Sosyal Hizmet Araştırması ( E. Erbay, Çev. Edt.) Ankara: Nika. |
Kuş, E. (2009). Nicel – Nitel Araştırma Teknikleri. Sosyal Bilimlerde Araştırma Teknikleri Nicel mi? Nitel mi? . Ankara: Anı. |
Mayring, P. (2000). Nitel Sosyal Araştırmaya Giriş. (A. Gümüş ve M. S. Durgun, Çev.).Adana: Baki Kitabevi |
Neuman, W. L. (2017). Toplumsal Araştırma Yöntemleri. Nitel ve Nicel Yaklaşımlar 1 (S. Özge, Çev.) Ankara: Yayın Odası. |
Neuman, W. L. (2014). Toplumsal Araştırma Yöntemleri. Nitel ve Nicel Yaklaşımlar 2 (S. Özge, Çev.) Ankara: Yayın Odası. |
Yıldırım A. , Şimşek H. (2003). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri.Ankara. Seçkin. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gains basic knowledge about performing an evidence-based social work intervention for clients with different characteristics at individual, family, group and community levels.
|
3 | |||||
2 |
Gains knowledge to communicate effectively with client systems and to use communication tools in the process of social work practice.
|
3 | |||||
3 |
Gains knowledge of social welfare policy and social welfare services.
|
3 | |||||
4 |
Gains knowledge of legislation, professional ethical principles and values.
|
4 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gains basic knowledge about performing an evidence-based social work intervention for clients with different characteristics at individual, family, group and community levels.
|
4 | |||||
2 |
Gains knowledge to communicate effectively with client systems and to use communication tools in the process of social work practice.
|
4 | |||||
3 |
Gains knowledge about research methods and techniques in social work.
|
4 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gains the ability to think critically, analyze, and synthesize.
|
5 | |||||
2 |
Gains the ability to conduct social work research, benefit from research results, and interpret professional literature.
|
5 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gains the ability to perform evidence-based social work practice at the generalist level with client groups.
|
5 | |||||
2 |
Gains the ability to communicate verbally and in writing and to use relevant information and other technologies in the context of social work practice.
|
5 | |||||
3 |
Gains the ability to perform social work interventions for client systems at the individual, family, group and community level and to report and record these interventions.
|
5 | |||||
4 |
Gains the ability to perform managerial tasks, establish inter-institutional relations, cooperation, and coordination, and develop joint services through the application of modern management knowledge and techniques.
|
5 | |||||
5 |
By accepting the positive value of difference, the ability to practice on the basis of similarities and differences is gained.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The knowledge of social work areas can be used, and the social work intervention is carried out independently.
|
5 | |||||
2 |
Takes responsibility individually and as a team member to solve the problems encountered in social work practices.
|
5 | |||||
3 |
Provides guidance and counseling for the professional practice and development of social work students and newly graduated social workers.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluates the knowledge and skills acquired in the field with a critical approach.
|
4 | |||||
2 |
A positive attitude towards lifelong learning is developed.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Opinions on social work issues and problem solutions can be shared verbally and in writing with relevant people and institutions, with people from the same or different professions, and with quantitative and qualitative data.
|
4 | |||||
2 |
Can organize and implement projects and activities for the social environment in which they live, with a sense of social responsibility.
|
4 | |||||
3 |
Monitors and evaluates the events/developments on the agenda of the society and the world in the fields of social work.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Determines the duties, authorities, rights, and responsibilities related to the social work profession.
|
5 | |||||
2 |
Acts in accordance with the legislation, professional ethical principles, and standards.
|
5 | |||||
3 |
Carries out its practices in social work areas with environmental awareness.
|
4 | |||||
4 |
The conceptual framework, perspectives, theoretical approaches, and models are used to guide the implementation of each level of social work intervention.
|
4 | |||||
5 |
The development of social work as a science and profession is supported.
|
4 | |||||
6 |
With knowledge, skills, values, and attitudes, society is modeled, and a lifelong learning approach is adopted.
|
4 | |||||
7 |
Acts in accordance with the quality management and processes in line with the modern management approach in human service organizations.
|
4 | |||||
8 |
Carries out the practices in social work areas with environmental awareness.
|
4 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 4 | 2 | 8 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 2 | 28 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 12 | 2 | 24 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 60 | 0 | 132 |
Genel Toplam | 132 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5,2 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |