TR EN

MEDYA OKUR YAZARLIK KRİTİĞİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
MIY221 MEDYA OKUR YAZARLIK KRİTİĞİ 3 3 3 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ÇAĞLA KAYA İLHAN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Arş.Gör. TÜRKAN ÖYKÜ BÜYÜKÇELİKOK
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersin amacı medya metinlerini eleştirel bir gözle değerlendirmeyi, medyadan gelen mesajlara karşı farkındalık kazandırmayı ve öğrencilerin aktif medya kullanıcısı olmasını sağlamaktır.
İçerik: Dersin içeriği medya okuryazarlığı – eleştirel medya okuryazarlığı kavramı, kapsamı, önemi, ortaya çıkışı ve gelişimi, medya okuryazarlığı modelleri, medya okuryazarlığı ilkeleri, medya okuryazarlığı kuram ve yaklaşımları, Türkiye’de medya okuryazarlığı hareketi, medya metinlerinde önyargı ve stereotipleştirmedir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Okuryazarlık ve medya okuryazarlığı kavramlarını bilir.
Medya okuryazarlığı – eleştirel medya okuryazarlığı kavramlarını tarihsel gelişimi bağlamında açıklar.
Medya içeriklerini medya okuryazarlığı bağlamında inceler.
Haber metinlerini inceler.
Türkiye’de medya okuryazarlığı öğrenimini irdeleyebilir.
Medya metinlerinde önyargıları ve stereotipleştirmeyi çözümler.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Okur-yazarlık ve okuryazarlık kavramları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
2 - Medya okuryazarlığı: Kavramlar, tarihsel gelişim. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
3 - Medya okuryazarlığının kapsamı ve temel ilkeler Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
4 - Medya okuryazarlığını gerektiren koşullar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
5 - Medya okuryazarlığı modelleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
6 - Medya okuryazarlığı ilkeleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
7 - Medya okuryazarlığında farklı kuram ve yaklaşımlar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 - Medya okuryazarlığında farklı kuram ve yaklaşımlar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
10 - Medyayı okumak ve yazmak Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
11 - Aktif birey – aktif izleyici – aktif öğrenci Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
12 - Medya Eleştirisi, Eleştirel Medya Okuryazarlığı ve Eleştirel Pedagoji Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
13 - Türkiye’de Medya Okuryazarlığı Hareketi ve Öğrenimi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
14 - Haber metinlerinin yapısı ve medya okur yazarlığı bağlamında analizi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
15 - Medyada temsil: önyargılar ve stereotipleştirme Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Kemal İNAL Medya Okuryazarlığı Elkitabı, 2. Baskı Ütopya Yayınevi, Ankara, 2016
Mutlu BİNARK – Mine GENCEL BEK Eleştirel Medya Okuryazarlığı Kuramsal Yaklaşımlar ve Uygulamalar, 3. Baskı Kalkedon Yayıncılık, İstanbul, 2010
Abdurrahman ŞAHİN Eleştirel Medya Okuryazarlığı, 3. Baskı Anı Yayıncılık, Ankara, 2018
Ed. Elif KÜÇÜK DURUR Medya Okuryazarlığı Siyasal Kitabevi, Ankara, 2016
Melda CİNMAN ŞİMŞEK – Nurçay TÜRKOĞLU Medya Okuryazarlığı Parşömen Yayıncılık, İstanbul, 2011
Yıldız Dilek ERTÜRK – Ayşen AKKOR GÜL Çocuğunuzu Televizyona Teslim Etmeyin Medya Okuryazarı Olun Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 2006
Oncel Taskiran, N. (2007) Medya Okuryazarligina Giris. Istanbul: Beta Yayınları

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Describes the basic concepts related to the field and defines the concepts related to it.
5
2
Classifies current developments in the field of Media and Communication.
5
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Discusses issues related with Media and Communication.
5
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
By graduating from this department student relates between concepts, topics and techniques in the field of media and communication.
5
2
Discusses the solutions of problems related to the field.
5
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Applies the techniques and solutions in the field of Media and Communication to the problems encountered in the media sector.
5
2
Changes the existing solutions for academic and sectoral problems in the field of Media and Communication in accordance with current needs.
5
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Applies independent working methods related with Media and Communication field.
5
2
Manages teamworks related with his / her field.
5
3
Relates between different interdisciplinary methods and the ones in his/her field.
5
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Compares whether the concepts and techniques in the field of Media and Communication are up-to-date and analyze whether these concepts and techniques are applicable.
5
2
Summarizes the literature in his/her field.
5
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Produces methods and solutions for other representatives of Media and Communication field.
5
2
Organizes group studies in his/her field.
5
3
Explains thoughts in interpersonal discussions about the field.
5
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Produces new information and techniques about his/her field.
5
2
Predicts the future developments and problems in his/her field.
5
3
Examines the results of studies related with Media and Communication field.
5

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 4 52
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 6 42
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 3 15
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 41 0 153
Genel Toplam 153
Toplam İş Yükü / 25.5 6
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0