Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
MIY221 | MEDYA OKUR YAZARLIK KRİTİĞİ | 3 | 3 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ÇAĞLA KAYA İLHAN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Arş.Gör. TÜRKAN ÖYKÜ BÜYÜKÇELİKOK |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Dersin amacı medya metinlerini eleştirel bir gözle değerlendirmeyi, medyadan gelen mesajlara karşı farkındalık kazandırmayı ve öğrencilerin aktif medya kullanıcısı olmasını sağlamaktır. |
İçerik: | Dersin içeriği medya okuryazarlığı – eleştirel medya okuryazarlığı kavramı, kapsamı, önemi, ortaya çıkışı ve gelişimi, medya okuryazarlığı modelleri, medya okuryazarlığı ilkeleri, medya okuryazarlığı kuram ve yaklaşımları, Türkiye’de medya okuryazarlığı hareketi, medya metinlerinde önyargı ve stereotipleştirmedir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Okuryazarlık ve medya okuryazarlığı kavramlarını bilir. |
Medya okuryazarlığı – eleştirel medya okuryazarlığı kavramlarını tarihsel gelişimi bağlamında açıklar. |
Medya içeriklerini medya okuryazarlığı bağlamında inceler. |
Haber metinlerini inceler. |
Türkiye’de medya okuryazarlığı öğrenimini irdeleyebilir. |
Medya metinlerinde önyargıları ve stereotipleştirmeyi çözümler. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Okur-yazarlık ve okuryazarlık kavramları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
2 | - | Medya okuryazarlığı: Kavramlar, tarihsel gelişim. | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
3 | - | Medya okuryazarlığının kapsamı ve temel ilkeler | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
4 | - | Medya okuryazarlığını gerektiren koşullar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
5 | - | Medya okuryazarlığı modelleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
6 | - | Medya okuryazarlığı ilkeleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
7 | - | Medya okuryazarlığında farklı kuram ve yaklaşımlar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | - | Medya okuryazarlığında farklı kuram ve yaklaşımlar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
10 | - | Medyayı okumak ve yazmak | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
11 | - | Aktif birey – aktif izleyici – aktif öğrenci | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
12 | - | Medya Eleştirisi, Eleştirel Medya Okuryazarlığı ve Eleştirel Pedagoji | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
13 | - | Türkiye’de Medya Okuryazarlığı Hareketi ve Öğrenimi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
14 | - | Haber metinlerinin yapısı ve medya okur yazarlığı bağlamında analizi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
15 | - | Medyada temsil: önyargılar ve stereotipleştirme | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Kemal İNAL Medya Okuryazarlığı Elkitabı, 2. Baskı Ütopya Yayınevi, Ankara, 2016 |
Mutlu BİNARK – Mine GENCEL BEK Eleştirel Medya Okuryazarlığı Kuramsal Yaklaşımlar ve Uygulamalar, 3. Baskı Kalkedon Yayıncılık, İstanbul, 2010 |
Abdurrahman ŞAHİN Eleştirel Medya Okuryazarlığı, 3. Baskı Anı Yayıncılık, Ankara, 2018 |
Ed. Elif KÜÇÜK DURUR Medya Okuryazarlığı Siyasal Kitabevi, Ankara, 2016 |
Melda CİNMAN ŞİMŞEK – Nurçay TÜRKOĞLU Medya Okuryazarlığı Parşömen Yayıncılık, İstanbul, 2011 |
Yıldız Dilek ERTÜRK – Ayşen AKKOR GÜL Çocuğunuzu Televizyona Teslim Etmeyin Medya Okuryazarı Olun Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 2006 |
Oncel Taskiran, N. (2007) Medya Okuryazarligina Giris. Istanbul: Beta Yayınları |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Describes the basic concepts related to the field and defines the concepts related to it.
|
5 | |||||
2 |
Classifies current developments in the field of Media and Communication.
|
5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Discusses issues related with Media and Communication.
|
5 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
By graduating from this department student relates between concepts, topics and techniques in the field of media and communication.
|
5 | |||||
2 |
Discusses the solutions of problems related to the field.
|
5 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Applies the techniques and solutions in the field of Media and Communication to the problems encountered in the media sector.
|
5 | |||||
2 |
Changes the existing solutions for academic and sectoral problems in the field of Media and Communication in accordance with current needs.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Applies independent working methods related with Media and Communication field.
|
5 | |||||
2 |
Manages teamworks related with his / her field.
|
5 | |||||
3 |
Relates between different interdisciplinary methods and the ones in his/her field.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Compares whether the concepts and techniques in the field of Media and Communication are up-to-date and analyze whether these concepts and techniques are applicable.
|
5 | |||||
2 |
Summarizes the literature in his/her field.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Produces methods and solutions for other representatives of Media and Communication field.
|
5 | |||||
2 |
Organizes group studies in his/her field.
|
5 | |||||
3 |
Explains thoughts in interpersonal discussions about the field.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Produces new information and techniques about his/her field.
|
5 | |||||
2 |
Predicts the future developments and problems in his/her field.
|
5 | |||||
3 |
Examines the results of studies related with Media and Communication field.
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 4 | 52 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 6 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 3 | 15 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 41 | 0 | 153 |
Genel Toplam | 153 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 6 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |