TR EN

BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
SOS116 BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ 1 3 3 4

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ORHAN İŞCAN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi HANDE AYHAN GÖKCEK
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı; öğrencilerin bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak ve etik değerleri gözeterek, araştırma yapma beceri ve yetkinliğine sahip olmasını sağlamaktır.
İçerik: Bu dersin içeriğini; bilim, kuram ve araştırma ilişkisi, bilimsel araştırmanın tasarım ve gerçekleştirilmesinden raporlaştırılmasına dair süreçlerin nasıl gerçekleştirildiği yer almaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Bilimsel araştırmalarda temel kavramlar
Araştırma ve araştırma türleri
Ölçme ve ölçek türleri
Örnekleme
Bilimsel araştırmalarda veri
Verilerin çözümlenmesi
Nicel ve nitel veri analizi

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Referans verilen kitaplardan ilgili Bölümün Okunması Bilimsel araştırmada temel kavramlar Anlatım, soru cevap, tartışma,
2 Referans verilen kitaplardan ilgili Bölümün Okunması Bilimin özellikleri Anlatım, soru cevap, tartışma
3 Referans verilen kitaplardan ilgili Bölümün Okunması Bilimsel Araştırmanın gelişmesi Anlatım, soru cevap, tartışma
4 Referans verilen kitaplardan ilgili Bölümün Okunması Araştırma Yöntemleri Anlatım, soru cevap, tartışma
5 Referans verilen kitaplardan ilgili Bölümün Okunması Araştırma Yöntemleri Anlatım, soru cevap, tartışma
6 Referans verilen kitaplardan ilgili Bölümün Okunması Araştırma Tasarım ve Süreci Anlatım, soru cevap, tartışma
7 Referans verilen kitaplardan ilgili Bölümün Okunması Nicel Araştırmalarda veri toplama Anlatım, soru cevap, tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Referans verilen kitaplardan ilgili Bölümün Okunması Nitel Araştırmalarda veri toplama Anlatım, soru cevap, tartışma
10 Referans verilen kitaplardan ilgili Bölümün Okunması Örneklem alma teknikleri Anlatım, soru cevap, tartışma
11 Referans verilen kitaplardan ilgili Bölümün Okunması Anket hazırlama Anlatım, soru cevap, tartışma
12 Referans verilen kitaplardan ilgili Bölümün Okunması Veri analizi Anlatım, soru cevap, tartışma
13 Referans verilen kitaplardan ilgili Bölümün Okunması Bilimsel Yazım (ödev,araştırma raporu,makale) Bilimsel Araştırmalarda referans verme Anlatım, soru cevap, tartışma
14 Referans verilen kitaplardan ilgili Bölümün Okunması Araştırma ve Etik Anlatım, soru cevap, tartışma
15 - Dersin değerlendirilmesi Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Kozak, Metin (2018). Bilimsel Araştırma: Tasarım, Yazım ve Yayım Teknikleri, 4. Baskı, Ankara.:Detay Yayıncılık.
Bilim Etiği Komitesi (2002). Bilimsel Araştırmada Etik Sorunlar, Ankara: Türkiye Bilimler Akademisi Yayını.
Aziz, Aysel (2013). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri ve Teknikleri, 7. Baskı, Ankara: Nobel Yayınları,.
Day, Robert (1996). Bilimsel Bir Makale Nasıl Yazılır ve Yayımlanır? Çev. Gülay Aşkar Altay, Ankara: TUBİTAK Yayını.
Balcı, Ali (2013). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem, Teknik ve İlkeler, Genişletilmiş 10. Baskı, Ankara: Pegem Akademi Yayını.
Ortak Yapıt (2011). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, 3. Baskı, Ed. Kaan Böke, İstanbul: Alfa Yayınları.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Interpret the basic concepts, theories and approaches of business information management, programming and management information systems.
3
2
Explain concepts related to field by associating them with information systems and programming languages.
1
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Explain current information about the field with information and communication theories.
4
2
Relate the information and facts about his/her field with other areas of social sciences.
4
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Prepare the technical infrastructure and content of information management in businesses.
1
2
Integrate the theoretical knowledge about the field into today's technology
2
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Apply the programming languages for the functioning of business.
1
2
Interpret the theoretical and practical information they obtained in their field.
4
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Fulfill his/her duties and responsibilities related to the solution of problems arising in enterprises.
4
2
Conducts projects related with his/her field.
5
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Integrate the technical information and approaches about his/her field to business management information processes.
4
2
Research on scientific, sectoral developments and innovations related to the field with lifelong learning as a principle.
5
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Cooperates with stakeholders in order to generate new ideas.
5
2
Organize projects and activities for the social environment with social responsibility consciousness and to be able to apply those.
5
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to apply knowledge and skills related to his / her field by taking into account his legal, social and ethical responsibilities.
4
2
Write programs by using the programming languages related with his/her field.
1

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 1 13
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 1 5 5
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 5 3 15
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 5 25
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 40 0 102
Genel Toplam 102
Toplam İş Yükü / 25.5 4
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 4,0