Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
SBU220 | KARŞILAŞTIRILMALI SİYASET | 4 | 3 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ŞENOL DURGUN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Dersin amacı, modern toplumla birlikte ortaya çıkan farklı siyasal sistemlerin ve bu sistemleri ortaya çıkaran tarihsel, politik, ekonomik koşullar ışığında günümüzün siyasi sistemleri arasında derinlikli karşılaştırmalar yapmaktır. |
İçerik: | Dersin içeriği, siyasal rejimler ve devlet-hükümet türlerine dair sınıflandırmalar, benzerlik ve farklılıkların yanı sıra bu kavramlar çerçevesinde dünyanın önde gelen siyasal sistemlerinin karşılaştırılmasını kapsamaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Siyaset biliminin temel kavramlarını siyasi sistemlerin karşılaştırmalı analizlerinde kullanır. |
Karşılaştırmalı siyaset yöntemlerini kullanarak farklı ülkelerin yönetim tarzlarındaki ortak yapıları özetler ve açıklar. |
Devlet ve toplum arasındaki ilişkileri farklı siyasi sistemleri dikkate alarak karşılaştırır. |
Parti sistemleri ile sivil toplum kuruluşlarının durumu açısından farklı siyasi sistemleri karşılaştırır. |
Farklı siyasi sistemlerde siyasi topluluk ve güçler dengesinin (yasama, yürütme, yargı) anayasal tanımlarını ve birbirlerine karşı konumlarını tartışır. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Karşılaştırmalı Siyasete giriş: Dersin amacı ve ders programı, ders boyunca sık kullanılacak kavramlarla ilgili özet bilgilendirme. | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
2 | Konuyla ilgili ders notu okuma | Demokratik Rejimler, Hükümet Sistemleri, Seçim Sistemleri | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
3 | Konuyla ilgili ders notu okuma | Yöntem Olarak "Karşılaştırma" | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
4 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Büyük Britanya ve Kuzey İrlanda Birleşik Krallığı: Magna Carta, Parlamentonun Ortaya Çıkışı, Parlamentonun Demokratikleşmesi, Siyasal Sistemin Anahtar Kurumları (Monarşi, Kabine, Partiler), Parti Sistemi, Sivil toplum Kurumları | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
5 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Amerika Birleşik Devletleri: Siyasal Kültür, Siyasal Yapısı(Kongre ve Yürütmenin yapısı, işleyişi ve birbirleriyle olan ilişkileri) Parti Sistemi, Sivil Toplum Anlayışı ve Siyasal Sisteme Etkisi | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
6 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Fransa Cumhuriyeti: Siyasal Tarih( Mutlakiyetçi Dönem, Devrim Süreci, Numaralı Cumhuriyetler Dönemi), Anahtar Kurumlar(Yasama ve Yürütme), Parti Sistemi, Siyasal Parçalanmışlık ve Sivil Toplum Anlayışı | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
7 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Federal Almanya Cumhuriyeti: Siyasi Tarihi, Siyasi Kültürü ve Devlet Anlayışı, Yasama ve Yürütme Yapısı, İşleyişi ve Birbirleriyle Olan İlişkileri, Parti Sistemi ve Sivil Toplum Anlayışı | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Demokratik Rejimlerin Karşılaştırılması | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
10 | Konuyla ilgili ders notu okuma | Otoriter ve Totaliter Rejimler | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
11 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Rusya Federasyonu: Siyasal Tarih(Çarlık Rusyası, Bolşevik Devrimi ve SSCB Dönemi, SSCB’nin Dağılması ve Rusya Federasyonu’nun Kurulması), Siyasal Kültürü, Siyasal Yapısı(Merkezileşmiş Federal Sistem, Yasama ve Yürütme yapısı ve birbirleriyle olan ilişkileri), Parti Sistemi ve Sivil Toplum Anlayışı | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
12 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Çin Halk Cumhuriyeti: Siyasal Tarih(Bürokratik İmparatorluk, Modernleşme Dönemi Siyasal Gelişmeler, Halk Cumhuriyetinin Kuruluşu ve Mao Sonrası Dönem), Siyasal Kültür, Milliyetçilik, Maoizm ve Oluşan Çoğulculuk, Anahtar Kurumlar: Ulusal Halk Kongresi, Daimi Komite, Cumhurbaşkanı, Devlet Konseyi, Parti Sistemi: ÇKP ve Diğer Partilerin İşleyiş ve İlişkileri ve Sivil Toplum Kuruluşlarının Durumu | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
13 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | İran İslam Cumhuriyeti: Siyasal Tarih(Batının Nüfuzu, Pehlevi Dönemi, Devrim Süreci, Devrim ve Devrim Sonrası Gelişmeler) Siyasal Kültürü ve İran Milliyetçiliği ve Siyasi Bir İdeoloji Olarak İslam, Velayet-I Fakih Teorisi, Dini Rehber, Dini Rehber’e Bağlı Meclisler, Yasama ve Yürütme Organları, İşleyişleri ve Birbirleriyle Olan İlişkileri, Siyasal örgütlenme ve Partilerin Durumu, Sivil Toplum Anlayışı | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
14 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | İsrail Devleti: İsrailoğullarının Tarihsel Geçmişi, Siyasal Siyonizmin Doğuşu ve İsrail Devleti’nin Kuruluşu, Siyasal Yapı ve İşleyişi(Yasama ve Yürütme Yapısı ve Birbirleriyle olan İlişkileri), Siyasal Parti Sistemi ve Sivil Toplum Anlayışı | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
15 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Otoriter Rejimlerin Karşılaştırılması ve Genel Değerlendirme | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Roskin, M. G. (2016), Çağdaş Devlet Sistemleri, Adres Yayınları. |
Aykaç, B. (2015), Çağdaş Siyasal Sistemler, Alter Yayıncılık. |
Powell, G. B. , Dalton, R.J. ve Strøm, K. (2011), Comparative Politics Today: A World View, Longman. |
Ataöv, T. (2014), Federasyon Başkanlık Yarı-Başkanlık, Destek Yayınları. |
Yazıcı, S. (2016), Başkanlık ve Yarı-Başkanlık Sistemleri, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. |
Hauss, C. (2012), Comparative Politics: Domestic Responses to Global Challenges, Wadsworth. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Define the basic concepts of economics, administrative and human sciences.
|
5 | |||||
2 |
Explain the general structure, operation and public policy formation process of administration.
|
1 | |||||
3 |
Relate the principles and rules of political behavior, behavior and leadership in organizations.
|
1 | |||||
4 |
Relate the knowledge of ecological, economic and social sustainability with information related to the field.
|
3 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use information about his / her field in professional life and everyday life.
|
4 | |||||
2 |
Use information related to ecological, economic and social sustainability in professional life and everyday life.
|
2 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Interpret current political and administrative developments and the functioning of the democratic system by using the knowledge of political science and public administration.
|
4 | |||||
2 |
Define the basic concepts of management, urbanization, environmental policies, political and legal sciences.
|
5 | |||||
3 |
Relate professional knowledge of management, urbanization, environmental policies, politics and legal sciences to universal values
|
4 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Compare the administrative structures and country management models by using the theoretical knowledge in the field of political science and public.
|
4 | |||||
2 |
Organize events between the public, private sector and voluntary organizations.
|
0 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Collaborate with the people in the field of political science and public administration.
|
2 | |||||
2 |
By using the accumulation of knowledge in political science and public administration; manage project, event and social responsibility activities.
|
2 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Analyze existing structures with a critical approach based on universal legal norms and administrative structures.
|
2 | |||||
2 |
Apply the written and unwritten legal rules and ethical codes in his / her personal and professional life.
|
0 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Improve himself/herself by following the political and administrative agenda and the written-oral work on the agenda.
|
4 | |||||
2 |
Debate in the field of political science and public administration with different target groups in multicultural environments.
|
3 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Taking advantage of the existing history and theoretical knowledge of the field; interpret and analyze current issues, events and problems.
|
4 | |||||
2 |
Develop original plans and programs to guide the functioning of political and bureaucratic institutions.
|
2 | |||||
3 |
Develop alternative public policy proposals in the construction and implementation of sustainable and effective public policies.
|
1 | |||||
4 |
Design reform programs aimed at making and improving the functioning of political and administrative organizations.
|
2 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 6 | 78 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 20 | 20 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 31 | 0 | 152 |
Genel Toplam | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 6 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |