Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
YEM406 | VERİ MADENCİLİĞİ | 8 | 3 | 3 | 8 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. TAYLAN MARAL |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi SÜREYYA İMRE BIYIKLI |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Dersin amacı, çağdaş veri madenciliği disiplininde yer alan temel ve ileri düzey algoritmaların teorik ve uygulamalı yönlerini derinlemesine inceleyerek, öğrencilerin büyük veri analitiği bağlamında etkin veri işleme ve modelleme becerileri kazanmalarını sağlamaktır. Bu doğrultuda, farklı veri türleri üzerinde veri madenciliği tekniklerinin nasıl uygulandığı ele alınacak, örüntü keşfi, sınıflandırma, kümeleme ve ilişki analizi gibi yöntemler ayrıntılı olarak değerlendirilecektir. Ayrıca, veri madenciliği süreçlerinin karar destek mekanizmalarındaki rolü tartışılarak, veri biliminin evrimi ve gelecekteki yönelimleri üzerine eleştirel bir bakış açısı kazandırılması hedeflenmektedir. Ders kapsamında geliştirilecek uygulamalar, öğrencilerin teorik bilgileri gerçek dünya problemleriyle ilişkilendirerek analitik düşünme ve problem çözme yetkinliklerini güçlendirmelerine katkı sağlayacaktır. |
İçerik: | Dersin içeriği, makine öğrenmesi ve genelleştirilmiş adıyla veri madenciliğinin temel bileşenlerinden biri olan öngörü (prediction) ve tahminleme süreçlerini ele alarak, istatistiksel teknikler ve makine öğrenmesi yöntemleri çerçevesinde derinlemesine bir inceleme sunmaktadır. Ayrıca, metin madenciliği yaklaşımları ve iş akışları sistematiği doğrultusunda, işletme ve farklı sektörlerdeki veri madenciliği uygulamaları detaylandırılacaktır. Ders kapsamında, veri analizi ve modelleme süreçlerinin etkin bir şekilde gerçekleştirilmesi için R programlama dili temel uygulama aracı olarak kullanılacak ve öğrencilerin bu araçla pratik beceriler kazanmaları sağlanacaktır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Veri madenciliği şemsiyesi altında danışmanlı (supervised) ve danışmansız (unsupervised) makine öğrenmesi algoritmalarını tanıyabilme |
Veri madenciliği dersi kapsamındaki metin madenciliği konuları ve iş akışları sistematiğine bağlı kalarak işletme ve farklı sektörlerin uygulamalarını kavrayabilme |
Günümüzün dijital çağında enformasyon ve bilgi elde etmek için istatistik teknikler ve makine öğrenmesini kullanabilme |
R Programlama Dili’ni uygulayabilme |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Ders Bilgisi(Syllabus) ve Veri Analitiğine ile R Programlama Dili'ne Giriş | Anlatım, Tartışma, Uygulama |
2 | HAZIRLIK | R Programlama Dili'nde Temel Veri Yapıları | Anlatım, Tartışma, Uygulama |
3 | Öğrenilen konular tekrarlanır, sorular çıkarılır. | R ile Veri Ön İşleme Adımları | Anlatım, Tartışma, Uygulama |
4 | Öğrenilen konular tekrarlanır, sorular çıkarılır | R Programlama Dilinde Görselleştirme | Anlatım, Tartışma, Uygulama |
5 | Öğrenilen konular tekrarlanır, sorular | Regresyon ve Sınıflandırma Problemleri için Performans Değerlendirme Ölçütleri | Anlatım, Tartışma, Uygulama |
6 | Öğrenilen konular tekrarlanır, sorular çıkarılır | R ile Basit Regresyon | Anlatım, Tartışma, Uygulama |
7 | Öğrenilen konular tekrarlanır, sorular çıkarılır. | R ve Çok Değişkenli Regresyon | Anlatım, Tartışma, Uygulama |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Öğrenilen konular tekrarlanır, sorular çıkarılır. | R ile K-Means Kümeleme Algoritması | Anlatım, Tartışma, Uygulama |
10 | Öğrenilen konular tekrarlanır, sorular çıkarılır. | R ile K-En Yakın Komşu Algoritması-Regresyon | Anlatım, Tartışma, Uygulama |
11 | Öğrenilen konular tekrarlanır, sorular çıkarılır. | R ile K-En Yakın Komşu Algoritması-Sınıflandırma | Anlatım, Tartışma, Uygulama |
12 | Öğrenilen konular tekrarlanır, sorular çıkarılır. | R ile Rassal Orman Algoritması-Regresyon | Anlatım, Tartışma, Uygulama |
13 | Öğrenilen konular tekrarlanır, sorular çıkarılır. | R ile Rassal Orman Algoritması-Sınıflandırma | Anlatım, Tartışma, Uygulama |
14 | Öğrenilen konular tekrarlanır, sorular çıkarılır. | Genel Tekrar | Anlatım, Tartışma, Uygulama |
15 | - | Proje Ekip Sunumları | Sunum |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
BALABAN, M. E., & Kartal, E. (2018). Veri Madenciliği Ve Makine Öğrenmesi. Çağlayan Kitabevi. |
Özkan, Y. (2016). Veri madenciliği yöntemleri. Papatya Yayıncılık Eğitim. |
Oğuzlar, A. (2011). Temel metin madenciliği. Dora Yayıncılık. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
---|---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | Optik(Test) Sınav | |
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | Optik(Test) Sınav | |
TOPLAM | 2 | 100 |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
List the history of communication, mass media, communication theories and leading theorists.
|
0 | |||||
2 |
List the historical, social and cultural types of communication and explain the related concepts.
|
1 | |||||
3 |
Define the important points of the history and theories of communication through daily life practices and social life.
|
1 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Compare the traditional media and new media economic policies.
|
1 | |||||
2 |
Interpret digital culture with constantly updated and self-renewing topics.
|
3 | |||||
3 |
Interpret the technical, socio-political and legal aspects of cyber security issues in the field of new media.
|
3 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Define the basic concepts of communication history, communication theories, traditional and new media channels.
|
1 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Prepare web pages with CSS codes.
|
1 | |||||
2 |
Produce creative content in new media environments, create an image and sound and practical studies about programming.
|
1 | |||||
3 |
Analyze the sub-texts and their semantics of the studies presented to the society by mass media.
|
2 | |||||
4 |
Use qualitative and quantitative elements to construct arguments on studies in the field of communication.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Manage social media accounts of brands, corporate firms and public institutions thanks to its advanced knowledge in content production and user experience.
|
1 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Review local and foreign studies in the field of New Media.
Creates innovative works in his/her field.
|
2 | |||||
2 |
Criticize the effects of social media activities on socio-political field.
|
2 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Plan scientific studies in any area that can be encountered in different disciplines and transfer them to people from different disciplines.
|
3 | |||||
2 |
Determine how much of the content produced by the media is right and wrong.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Follows the developments that have begun to guide the present and the future such as "Software".
Produce various software products for different sectors.
|
1 | |||||
2 |
Design using new architectures of big data processing systems.
|
5 | |||||
3 |
Determine the logic of operation of artificial intelligence algorithms and determines the possible effects on media and indirectly society.
|
2 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 6 | 78 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 42 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 40 | 40 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 31 | 0 | 204 |
Genel Toplam | 204 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 8 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 8,0 |