Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
MEK302 | ELEKTROMEKANİK ENERJİ DÖNÜŞÜM SİSTEMLERİ | 6 | 4 | 3 | 4 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. HAMDİ ALPER ÖZYİĞİT |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Elektromanyetik alanlar kullanarak elektrik enerjisinin mekanik enerjiye dönüşümü ve tersi dönüşüm hakkında bilgi vermek, değişik makine ve generatörleri, bunların çalışma prensiplerini açıklamak, elektrik makineleri konusunda ileri çalışmalara temel oluşturmak ve yenilenebilir enerji kaynaklarını tanıtmaktır. |
İçerik: | Manyetik devrelerin prensipleri, transformatörler, DA makineler ve jeneratörler, eşzamanlı makineler ve generatörler, indüksiyon makineleri, özel amaçlı makineler, yenilenebilir enerji üretimi |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Elektromanyetik alanlar kullanarak elektrik enerjisinin mekanik enerjiye dönüşümünü ya da tersini açıklar. |
DC motorların ve generatörlerin çalışmasını açıklayabilir ve analiz yapar. |
Transformatörlerin çalışmasını açıklar. |
İndüksiyon motorların ve generatörlerin çalışmasını açıklar. |
Yenilenebilir alternatif akım enerji üretiminin temel prensiplerini bilir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Manyetik alan, manyetik devreler, gerilim/kuvvet indüksiyonu | - |
2 | - | Temel transformatör kuramı, eşdeğer devreler, açık devre ve kısa devre analizi, verim ve fazör analizi | - |
3 | - | Üç fazlı transförmatörler | - |
4 | - | Elektromekanik enerji dönüşümünün temelleri, makinaların sınıflanması | - |
5 | - | DC ve AC makine kavramları | - |
6 | - | DC makine temelleri, gerilim/tork indüksiyonu, çevirme, sarım, güç kaybı ve analizi | - |
7 | - | DC motor yol verme, DA generatör | - |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | - | AC makinelerin temelleri, dönen manyetik alanlar, manyetik çekme kuvveti ve akı dağılımı | - |
10 | - | Gerilim/tork indükleme, güç akışı ve kayıp | - |
11 | - | Çok fazlı eşzamanlı generatörler, hız, eşdeğer devre, fazör diyagramı, güç ve tork analizi, Geçici durum, eşzamanlı motorların çalışması | - |
12 | - | İndüksiyon motorlar, eşdeğer devreler, güç, tork, hız analizi, motor başlatma, indüksiyon generatör | - |
13 | - | Özel makineler: Tez fazlı indüksiyon motorlar, tek fazlı eşzamanlı motorlar, adım motorları, fırçasız DC motor | - |
14 | - | Rüzgar güç generatör sistemleri | - |
15 | - | Güneş güç generatör sistemleri | - |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
S. J. Chapman, Electric Machinery Fundamentals, 2005. |
A. E. Fitzgerald, C. Kingsley, S. D. Umans, Electric Machinery, 2003. |
B. S. Guru, H. R. Hiziroglu, Electric Machinery and Transformers, 2001. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Able to adopt math and science knowledge to the problems of Mechatronic Engineering.
|
5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can use the scientific methods to solve problems of Mechatronic Engineering.
|
5 | |||||
2 |
Able to plan experiment, build hardware, collect data using modern devices and analyze data.
|
3 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can define, scientize and solve the actual mechatronics problems.
|
3 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use modern tools such as softwares in engineering design and analysis.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Prone to work in interdisciplinary teams and be a team leadership.
|
0 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Able to find solutions that meet technical and economical expectations when designing a system with components.
|
3 | |||||
2 |
Can approach with a global perspective to Mechatronics Engineering.
|
0 | |||||
3 |
Able to keep up to date of self-awarness in the field.
|
3 | |||||
4 |
Can follow academic and industrial developments related Mechatronics Engineering.
|
0 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Able to work in the field, interdisciplinary and multidisciplinary environments.
|
3 | |||||
2 |
Have written and verbal communication skills in Turkish and English.
|
0 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Have professional and ethical values and sensitive to these.
|
0 | |||||
2 |
Sensitive to health and safety issues in Mechatronic Engineering.
|
0 | |||||
3 |
Sensitive to social, environmental and economic factors in professional activities.
|
0 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 7 | 2 | 14 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 2 | 2 | 4 |
Proje Hazırlama | 1 | 10 | 10 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 25 | 25 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 3 | 3 | 9 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 31 | 0 | 107 |
Genel Toplam | 107 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,2 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 4,0 |