TR EN

TERMODİNAMİK DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
MEK311 TERMODİNAMİK 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. HAMDİ ALPER ÖZYİĞİT
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi HAYDAR İZZETTİN KEPEKÇİ
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Öğrencilere enerji dönüşümlerinin temel ilkelerini ve terminolojisini öğretmek, Mühendislik sistemlerinin ısıl tasarım temellerini göstermek, Öğrencilerin bu alanda çözümleme (analiz), uygulama ve iletişim kurma becerilerini geliştirmek.
İçerik: Saf madde ve özellikleri. Mükemmel ve gerçek gazlar. Enerji, ısı, iş. Enerjinin korunumu, kapalı ve açık sistemlere uygulanması. Isı makinesi. Termodinamiğin ikinci yasası. Carnot ilkeleri. Clausius eşitsizliği, entropi. Entropinin artışı ilkesi. Ekserji, ikinci yasa çözümlemesi.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Enerji dönüşümlerinin temel ilkelerini ve terminolojisini kullanır.
Mühendislik sistemlerinin ısıl tasarımlarını yapar.
Bu alanda çözümleme (analiz), uygulama ve iletişim kurar.
Termodinamik yasalarını ilgili alanlarda uygular.
Herhangi bir termodinamik problemde sistem seçimi yapar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Yazılı Kaynaklar Termodinamiğin Temel Kavramları, boyutlar ve birimler Yüz yüze anlatım
2 Yazılı Kaynaklar Sistemlerin Özellikleri, denge ve hal değişimi Yüz yüze anlatım
3 Yazılı Kaynaklar Saf Maddenin Özellikleri Yüz yüze anlatım
4 Yazılı Kaynaklar Faz değiştiren maddelerin özelik diyagramları Yüz yüze anlatım
5 Yazılı Kaynaklar Termodinamiğin Birinci Yasası: Kapalı Sistemler, ısı ve iş Yüz yüze anlatım
6 Yazılı Kaynaklar İç enerji, entalpi ve ideal gazların özgül ısıları Yüz yüze anlatım
7 Yazılı Kaynaklar Termodinamiğin Birinci Yasası: Kontrol hacmi Yüz yüze anlatım
8 - ARA SINAV -
9 Yazılı Kaynaklar Termodinamiğin İkinci Yasası, termal enerji ısı motorları Yüz yüze anlatım
10 Yazılı Kaynaklar Soğutma makineleri ve ısı makineleri Yüz yüze anlatım
11 Yazılı Kaynaklar Reverzibl ve irreversibl Prosesler Yüz yüze anlatım
12 Yazılı Kaynaklar Entropi ve TdS eşitliği Yüz yüze anlatım
13 Yazılı Kaynaklar Entropi değişimi ve ideal gazlar Yüz yüze anlatım
14 Yazılı Kaynaklar Kompresörler ve kompresör işinin minimize edilmesi Yüz yüze anlatım
15 Yazılı Kaynaklar Kapalı sistemlerin İkinci Yasa Analizi Yüz yüze anlatım
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Thermodynamics: An Engineering Approach, Y.A. Çengel and M.A. Boles
“Fundamentals of Thermodynamics”, International Student Version, 7th Edition, John Wiley & Sons, INC., 2009. - Borgnakke C., Sonntag R.E,
McGraw-Hill, 1994. 2. Van Wylen, G., Sonntag, R.,Borgnakke, C., Fundamentals of Classical Thermodynamics, John Wiley & Sons, Inc., 1994.
Fundamentals of Engineering Thermodynamics, M.T. Moran and H.N. Shapiro

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Able to adopt math and science knowledge to the problems of Mechatronic Engineering.
4
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Can use the scientific methods to solve problems of Mechatronic Engineering.
4
2
Able to plan experiment, build hardware, collect data using modern devices and analyze data.
4
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Can define, scientize and solve the actual mechatronics problems.
3
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Use modern tools such as softwares in engineering design and analysis.
2
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Prone to work in interdisciplinary teams and be a team leadership.
3
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Able to find solutions that meet technical and economical expectations when designing a system with components.
4
2
Can approach with a global perspective to Mechatronics Engineering.
4
3
Able to keep up to date of self-awarness in the field.
3
4
Can follow academic and industrial developments related Mechatronics Engineering.
4
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Able to work in the field, interdisciplinary and multidisciplinary environments.
2
2
Have written and verbal communication skills in Turkish and English.
1
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Have professional and ethical values and sensitive to these.
2
2
Sensitive to health and safety issues in Mechatronic Engineering.
1
3
Sensitive to social, environmental and economic factors in professional activities.
2

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 1 14
Ödev 2 8 16
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 2 2
Final Sınavı Hazırlığı 1 18 18
Ara Sınav 1 2 2
Ara Sınav Hazırlığı 1 10 10
Kısa Sınav 3 1 3
Kısa Sınav Hazırlığı 3 1 3
TOPLAM 54 0 124
Genel Toplam 124
Toplam İş Yükü / 25.5 4,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0