TR EN

BİLİŞİM ETİĞİ VE HUKUKU DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
BIL315 BİLİŞİM ETİĞİ VE HUKUKU 5 2 2 2

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi OĞUZHAN ÖZTAŞ
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi MUSTAFA ŞENOL
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bilişim ve teknoloji alanında özellikle son yıllarda yaşanan gelişmeler insanlığa oldukça önemli olanaklar sunmakla beraber, aynı zamanda suçlular içinde yeni bir ortam meydana getirmiştir. Siber uzay, siber ortam/alan gibi çeşitli tabirlerin kullanıldığı bu alanda suçlular çok kolay ve çoğunlukla ücretsiz olarak engin suç kaynaklarına ulaşabilmektedir. Bu nedenle suçlular fiziksel ortamdan siber ortama hızla geçiş yapmaktadır. Bu geçişin önemli etkenleri arasında da yeni suç ortamına ilişkin hukuku tanımlamaların oluşturulmasında yaşanan gecikme, cezai yaptırımların nispeten az olması, suçlunun tespitinin zorluğu gibi etkenler yer almaktadır. Bu doğrultuda bu dersle öğrencilerin bilişim alanında işlenen suçlar hakkında bilgi sahibi olması amaçlanmaktadır.
İçerik: Bilişim suçlarına giriş, Bilişim sistemine girme ve orada kalma, Bilişim sistemini engelleme, bozma, verileri yok etme veya değiştirme, Banka ve kredi kartlarının kötüye kullanılması, İnternet Üzerinden Dolandırıcılık, Bilgisayarlarda, bilgisayar programlarında ve kütüklerinde arama, kopyalama ve el koyma, Bilgi Güvenliği Alanında Bilirkişilik, 5561 sayılı Kanun ve Internet erişim engellemeleri, Eletronik Ticaret Hukuku,Kişisel Verilerin Korunması Kanunu (KVKK), Internet servis sağlayıcılarının sorumluluğu, Veri kavramı ve kişisel verilerin korunması, Bilişim hukukunun mukayeseli incelenmesi, Avrupa Siber Suç Sözleşmesi ve Avrupa Konseyi Dijital Delil Rehberi, Adli bilişimin temelleri, Delillerin bulunabileceği ortamlar, Adli bilişim araçları, Trafik analizi; Örnek Olayların İncelenmesi.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Bilgisayar mühendisliği ve yazılım alanında gerekli bilgilere sahip olur.
Bilişim sistemlerini teknik, örgütsel ve yönetsel açıdan tanımlayabilir, yerel, ulusal ve küresel boyutlarını kavrayabilir.
Bilişim sistemlerinin multidisipliner bir alan olduğunun farkında olur ve diğer disiplinler ile ilişkisini kurabilir
Analitik düşünüp, gerçek hayat problemleri karşısında kazandığı bilgi ve becerileri kullanıp çözüm üretebilir.
Bilişim projelerine teknik ve yönetsel katkı verebilir ve sorumluluk alabilir.
Bilişim teknoloji ve sistemleri alanında hızlı değişimi takip eder ve sürekli kendini yeniler.
Disiplinlerarası çalışmalar için fikirler üretebilir ve bu fikirleri uygulamaya geçirebilir.
Programlama mantığını bilir ve güncel bir programlama dili kullanabilir.
Bir bilişim sistemi için gerekli ihtiyaçları analiz edip, sisteme ait veritabanın analiz, dizayn ve implementasyon aşamalarındaki süreçlere hakim olur.
Kurumsal bilişim sistemlerinin yönetsel/fonksiyonel uygulamalarına hakim olur.
Yenilikçi ve yaratıcı fikirler üretebilir ve bu fikirleri uygulamaya geçirebilir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi Bilişim Hukuku ve Bilişim Suçları Giriş (Temel Kavramlar, Tanımlar) 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
2 Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi Bilişim Suçları ve Örnek Vakalar 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
3 Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi Türkiye’de ve Dünyada Karşılaşılan Bilişim Suçları ve Türleri 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
4 Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi Bilişim Sistemine Girme 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
5 Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi Bilişim Sistemini Engelleme, Bozma, Verileri Yok Etme veya Değiştirme 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
6 Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi Banka ve Kredi Kartlarının Kötüye Kullanılması; İnternet Üzerinden Dolandırıcılık, 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
7 Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi Bilgisayarlarda, Bilgisayar Programlarında ve Kütüklerinde Arama, Kopyalama ve El Koyma 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi Avrupa Siber Suçlar Sözleşmesi, Avrupa Konseyi Dijital Delil Rehberi ve Uluslararası Mevzuat 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
10 Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi 5561 Sayılı Kanun ve Internet Erişim Engellemeleri, Internet Servis Sağlayıcılarının Sorumluluğu 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
11 Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi Kişisel Verileri Koruma Kanunu (Veri Kavramı ve Kişisel Verilerin Korunması) 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
12 Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi Elektronik Ticaret 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
13 Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi Adli Bilişimin Temelleri, Delillerin bulunabileceği ortamlar, Adli Bilişim Araçları 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
14 Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi Bilişim Suçlarına Müdahale ve Olay Yeri İncelemesi Bilirkişilik Mevzuatı B 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
15 Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi Bilirkişi Raporu Hazırlanması Örnek Olayların İncelenmesi 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

M. Ketizmen, Türk Ceza Hukukunda Bilişim Suçları, Ankara 2008.
Değirmenci,O. (2014), Ceza Muhakemesinde Sayısal (Dijital) Delil, Seçkin Yayıncılık, Ankara
Dülger,M.V. (2018), Bilişim, Kişisel Verilerin Korunması ve İnternet Bilişim Mevzuatı, Seçkin Yayıncılık, Ankara

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Explains the fundamental engineering concepts of computer science and relates them to the groundwork of computer science.
5
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Uses theoretical and practical knowledge coming from mathematics, probability, statistics and various other branches of life sciences, to find solutions to engineering problems.
1
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Determines the components and the underlying process of a system and designs an appropriate computational model under reasonable constraints.
5
2
Designs a computer-aided conceptual model with modern techniques.
3
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Determines, detects and analyzes the areas of computer science applications and develops appropriate solutions.
5
2
Identifies, models and solves computer engineering problems by applying appropriate analytical methods.
4
3
Determines and uses the necessary information technologies in an efficient way for engineering applications.
4
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Possess the responsibility and ability to design and conduct experiments for engineering problems by collecting, analyzing and interpreting data.
5
2
Possess the ability to conduct effective individual study.
5
3
Takes responsibility as a team work and contributes in an effective way.
4
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Monitors the developments in the field of information technologies by means of internet and related journals and possess the required knowledge for the management, control, development and security of information technologies.
5
2
Develops positive attitude towards lifelong learning.
4
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Communicates effectively by oral and/or written form and uses at least one foreign language.
4
2
Possess sufficient consciousness about the issues of project management, practical applications and also environmental protection, worker's health and security.
5
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Possess professional and ethical responsibility and willingness to share it.
5
2
Possess sufficient consciousness about the universality of engineering solutions and applications and be well aware of the importance of innovation.
5

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 2 10 20
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 2 2
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 1 1
Kısa Sınav 2 1 2
Kısa Sınav Hazırlığı 2 1 2
TOPLAM 24 0 57
Genel Toplam 57
Toplam İş Yükü / 25.5 2,2
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 2,0