Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
BIL315 | BİLİŞİM ETİĞİ VE HUKUKU | 5 | 2 | 2 | 2 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi OĞUZHAN ÖZTAŞ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi MUSTAFA ŞENOL |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bilişim ve teknoloji alanında özellikle son yıllarda yaşanan gelişmeler insanlığa oldukça önemli olanaklar sunmakla beraber, aynı zamanda suçlular içinde yeni bir ortam meydana getirmiştir. Siber uzay, siber ortam/alan gibi çeşitli tabirlerin kullanıldığı bu alanda suçlular çok kolay ve çoğunlukla ücretsiz olarak engin suç kaynaklarına ulaşabilmektedir. Bu nedenle suçlular fiziksel ortamdan siber ortama hızla geçiş yapmaktadır. Bu geçişin önemli etkenleri arasında da yeni suç ortamına ilişkin hukuku tanımlamaların oluşturulmasında yaşanan gecikme, cezai yaptırımların nispeten az olması, suçlunun tespitinin zorluğu gibi etkenler yer almaktadır. Bu doğrultuda bu dersle öğrencilerin bilişim alanında işlenen suçlar hakkında bilgi sahibi olması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Bilişim suçlarına giriş, Bilişim sistemine girme ve orada kalma, Bilişim sistemini engelleme, bozma, verileri yok etme veya değiştirme, Banka ve kredi kartlarının kötüye kullanılması, İnternet Üzerinden Dolandırıcılık, Bilgisayarlarda, bilgisayar programlarında ve kütüklerinde arama, kopyalama ve el koyma, Bilgi Güvenliği Alanında Bilirkişilik, 5561 sayılı Kanun ve Internet erişim engellemeleri, Eletronik Ticaret Hukuku,Kişisel Verilerin Korunması Kanunu (KVKK), Internet servis sağlayıcılarının sorumluluğu, Veri kavramı ve kişisel verilerin korunması, Bilişim hukukunun mukayeseli incelenmesi, Avrupa Siber Suç Sözleşmesi ve Avrupa Konseyi Dijital Delil Rehberi, Adli bilişimin temelleri, Delillerin bulunabileceği ortamlar, Adli bilişim araçları, Trafik analizi; Örnek Olayların İncelenmesi. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Bilgisayar mühendisliği ve yazılım alanında gerekli bilgilere sahip olur. |
Bilişim sistemlerini teknik, örgütsel ve yönetsel açıdan tanımlayabilir, yerel, ulusal ve küresel boyutlarını kavrayabilir. |
Bilişim sistemlerinin multidisipliner bir alan olduğunun farkında olur ve diğer disiplinler ile ilişkisini kurabilir |
Analitik düşünüp, gerçek hayat problemleri karşısında kazandığı bilgi ve becerileri kullanıp çözüm üretebilir. |
Bilişim projelerine teknik ve yönetsel katkı verebilir ve sorumluluk alabilir. |
Bilişim teknoloji ve sistemleri alanında hızlı değişimi takip eder ve sürekli kendini yeniler. |
Disiplinlerarası çalışmalar için fikirler üretebilir ve bu fikirleri uygulamaya geçirebilir. |
Programlama mantığını bilir ve güncel bir programlama dili kullanabilir. |
Bir bilişim sistemi için gerekli ihtiyaçları analiz edip, sisteme ait veritabanın analiz, dizayn ve implementasyon aşamalarındaki süreçlere hakim olur. |
Kurumsal bilişim sistemlerinin yönetsel/fonksiyonel uygulamalarına hakim olur. |
Yenilikçi ve yaratıcı fikirler üretebilir ve bu fikirleri uygulamaya geçirebilir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi | Bilişim Hukuku ve Bilişim Suçları Giriş (Temel Kavramlar, Tanımlar) | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
2 | Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi | Bilişim Suçları ve Örnek Vakalar | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
3 | Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi | Türkiye’de ve Dünyada Karşılaşılan Bilişim Suçları ve Türleri | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
4 | Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi | Bilişim Sistemine Girme | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
5 | Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi | Bilişim Sistemini Engelleme, Bozma, Verileri Yok Etme veya Değiştirme | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
6 | Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi | Banka ve Kredi Kartlarının Kötüye Kullanılması; İnternet Üzerinden Dolandırıcılık, | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
7 | Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi | Bilgisayarlarda, Bilgisayar Programlarında ve Kütüklerinde Arama, Kopyalama ve El Koyma | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi | Avrupa Siber Suçlar Sözleşmesi, Avrupa Konseyi Dijital Delil Rehberi ve Uluslararası Mevzuat | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
10 | Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi | 5561 Sayılı Kanun ve Internet Erişim Engellemeleri, Internet Servis Sağlayıcılarının Sorumluluğu | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
11 | Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi | Kişisel Verileri Koruma Kanunu (Veri Kavramı ve Kişisel Verilerin Korunması) | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
12 | Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi | Elektronik Ticaret | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
13 | Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi | Adli Bilişimin Temelleri, Delillerin bulunabileceği ortamlar, Adli Bilişim Araçları | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
14 | Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi | Bilişim Suçlarına Müdahale ve Olay Yeri İncelemesi Bilirkişilik Mevzuatı B | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
15 | Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi | Bilirkişi Raporu Hazırlanması Örnek Olayların İncelenmesi | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Adalı, E. (2017). Bilişim Etiği ve Hukuku. İTÜ Ulusal Yazılım Sertifikasyon Merkezi Yayını, İstanbul. |
Çakır, H. ve Kılıç M. S. (2014). Güncel Tehdit: Siber Suçlar. Seçkin Yayınları, Ankara. |
Goodman, M. (2016). Geleceğin Suçları, Dijital Dünyanın Karanlık Yüzü. Timaş Yayınları, İstanbul. |
Ketizmen, M. (2008). Türk Ceza Hukukunda Bilişim Suçları. Adalet Yayınevi, Ankara. |
Değirmenci, O. (2014). Ceza Muhakemesinde Sayısal (Dijital) Delil. Seçkin Yayıncılık, Ankara. |
Dülger, M.V. (2019). Kişisel Verilerin Korunması Hukuku. Hukuk Akademisi Yayınları, Ankara. |
Dülger, M.V. (2018). Bilişim Suçları ve İnternet Hukuku. Seçkin Yayıncılık, Ankara. |
Dülger, M.V. (2018). Bilişim, Kişisel Verilerin Korunması ve İnternet Bilişim Mevzuatı. Seçkin Yayıncılık, Ankara. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explains the fundamental engineering concepts of computer science and relates them to the groundwork of computer science.
|
5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uses theoretical and practical knowledge coming from mathematics, probability, statistics and various other branches of life sciences, to find solutions to engineering problems.
|
1 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Determines the components and the underlying process of a system and designs an appropriate computational model under reasonable constraints.
|
5 | |||||
2 |
Designs a computer-aided conceptual model with modern techniques.
|
3 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Determines, detects and analyzes the areas of computer science applications and develops appropriate solutions.
|
5 | |||||
2 |
Identifies, models and solves computer engineering problems by applying appropriate analytical methods.
|
4 | |||||
3 |
Determines and uses the necessary information technologies in an efficient way for engineering applications.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Possess the responsibility and ability to design and conduct experiments for engineering problems by collecting, analyzing and interpreting data.
|
5 | |||||
2 |
Possess the ability to conduct effective individual study.
|
5 | |||||
3 |
Takes responsibility as a team work and contributes in an effective way.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Monitors the developments in the field of information technologies by means of internet and related journals and possess the required knowledge for the management, control, development and security of information technologies.
|
5 | |||||
2 |
Develops positive attitude towards lifelong learning.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Communicates effectively by oral and/or written form and uses at least one foreign language.
|
4 | |||||
2 |
Possess sufficient consciousness about the issues of project management, practical applications and also environmental protection, worker's health and security.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Possess professional and ethical responsibility and willingness to share it.
|
5 | |||||
2 |
Possess sufficient consciousness about the universality of engineering solutions and applications and be well aware of the importance of innovation.
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 2 | 10 | 20 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 2 | 1 | 2 |
TOPLAM | 24 | 0 | 57 |
Genel Toplam | 57 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 2,2 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 2,0 |