Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
MIM226 |
FİZİKSEL ÇEVRE KONTROLÜ I |
4 |
4 |
3 |
4 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Doç.Dr. İLKE CİRİTCİ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Bu ders, yapılı çevrenin iklim, ışık, ses kontrolünde tasarlanmasının, çevre duyarlılığının, çevresel etkenlerin ve enerji verimliliğinin mimari tasarım sürecinde diğer konularla birlikte bütünsel olarak ele alınabilmesi için gerekli temel kuramsal bilginin, teknolojilerin ve mimari pratiklerin çözüm örnekleriyle birlikte aktarımını hedefler.Sürdürülebilirlik ve enerji duyarlı tasarım parametreleri ve yapı fiziğine ilişkin çözümlerin üretilebilmesi ve bütünleşik tasarımlara adapte edilebilmesi için gerekli teorik ve pratik altyapıyı sağlar. |
İçerik: |
Bu ders, sürdürülebilirlik ve insan konforu arasındaki ilişkinin gözetilerek fiziksel çevrenin tasarlanması ile ilgili iklimlendirme, aydınlatma, akustik ve gürültü kontrolü gibi konuları içerir. Pasif iklimlendirme: iklim ve iklim elemanları, iklimsel konfor, iklim ve enerji kontrolünde etkili olan yapılı çevreye ilişkin tasarım değişkenleri (yer, yön, yapı kabuğu, bina biçimi, bina aralıkları, vb.); Aydınlatma: temel bilgiler, görsel konfor, ışık kontrolünde etkili olan yapılı çevreye ilişkin tasarım değişkenleri (pencereler, hacim boyutları, iç yüzey yansıtıcılıkları, dış engeller, yapay ışık kaynakları, vb.); Ses kontrolü: insan sağlığı ve gürültü ilişkisi, yapılı çevrenin gürültüyü kontrol eden bir sistem olarak tasarlanması, binalarda gürültü ve titreşim kontrolü, yapı elemanlarında ses yalıtımı, salonların akustik tasarımı. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Çevresel etkenleri anlama, yorumlama ve tasarım sürecinde değerlendirme yetisi |
Enerji etkin bina kavram ve tasarım ilkelerini kavrama, disiplinler arası tasarım süreçlerini anlama ve sürdürülebilir mimarlık yaklaşımlarını yorumlama |
Enerji duyarlı bina kavram ve tasarım teknolojilerini uygulayabilme. |
Çevreye duyarlı ve insan sağlığını tasarım ölçütü olarak ele alan, temel ve ileri teknoloji mimari uygulamalar hakkında bilgi sahibi olma |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
- |
Giriş: Çevre, fiziksel çevre, doğa, insan, ekoloji kavramları. Çevresel yaklaşımlar |
- |
2 |
- |
Sürdürülebilirlik ve sürdürülebilir yapı kavramı. Binalarda enerji performansı |
- |
3 |
- |
İklim, mikro iklim, iklim sınıflandırmaları, arazi/çevre analizi / Uygulama 1 |
- |
4 |
- |
Isı ve ısıl konfor |
- |
5 |
- |
Bina kabuğundan ısı geçişi / Uygulama 2 |
- |
6 |
- |
İklim ve güneşin hareketi, bina/arazi ölçeğinde güneşlenme analizleri |
- |
7 |
- |
Pasif solar ısıtma, pasif soğutma _ gölgeleme |
- |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
Solar aktif sistemler, su denetimi ve yeşil çatılar / Uygulama 3 |
- |
10 |
- |
Ses kontrolü - Giriş, tanımlar, ses, insan sağlığı ve gürültü ilişkisi |
- |
11 |
- |
Ses kontrolü- Yapma çevrenin gürültüyü kontrol eden bir sistem olarak tasarlanması/ Uygulama 4: Gürültü ve Yapı Ölçeğinde Tasarım |
- |
12 |
- |
Ses kontrolü - Binalarda gürültü ve titreşim kontrolü. Yapı elemanlarında ses yalıtımı. Konferans salonlarının akustik düzenlenmesi |
- |
13 |
- |
Aydınlatma- Giriş, temel bilgiler, aydınlatmanın türleri; fotometrik büyüklükler, yasalar, görsel konfor /Uygulama 5: Hacim Akustiği (Salonların akustik düzenlenmesi) |
- |
14 |
- |
Aydınlatma - Görsel konfor, ışık kontrolünde etkili olan yapma çevreye ilişkin tasarım değişkenleri pencereler, hacim boyutları, iç yüzey |
- |
15 |
- |
Aydınlatma - Yapma aydınlatma sistemleri / Uygulama 6:Yapay Işık Kaynakları ve Sistemleri |
- |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Duran, S. C., (2011), "Architecture & Energy Efficiency", Loft Publications, Spain. |
Gauzin-Müller, D., (2010), "Ecological Living: What Architecture for a More Sustainable City?", Actes Sud. |
Roaf, S., (2004), "Ecohouse 2: A Design Guide", Elseiver Architectural Press, Oxford. |
Steele, S., (2005), "Ecological Architecture: A Critical History", Thames & Hudson. |
Toydemir, N., Gürdal, E., Tanaçan, L., (2000), “Yapı Elemanı Tasarımında Malzeme”, İstanbul, Literatür Yayıncılık. |
Uffelen, C. V., (2009), "Ecological Architecture" Braun Publish. |
Vidiella, A. S., (2010), "Atlas of Eco Architecture", Loft Publications, Spain. |
Plummer, H., (2009), "The Architecture of Natural Light", Thames & Hudson, London, UK. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The students is able to implement the knowledge gained during the course to their working areas.
|
|
|
|
|
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
They are able to assess and interpreter the environmental data for designing building by using advance skills and knowledge gained during the architectural education.
|
|
|
|
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The students are able to have detail information regarding real life, experience and systems by focusing on the discipline of architecture.
|
|
|
|
|
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
They have the knowledge and concepts on the history of art, aesthetic, the skill of CAD use and cultural infrastructure.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
They are able to have planning and management skills under a group responsibility.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
The students are able to gain the life-time learning skill that is the crucial part of the discipline of architecture
|
|
|
|
|
|
|
3 |
They are able to know how to deal with their learning needs in the educational life and after.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
They consider the ethical issues strictly in case of collecting data, interpretation of the data, producing the projects and the phase of implementation in the field of architecture.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
They have sufficient awareness regarding environmental protection and occupational health and safety issues and also they consider risk management and responsibility issues.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
They are able to transfer or share their comments and/or critiques regarding the architectural projects and problems with certain methods such as written, oral or other presentation techniques. They are also able to inform individuals or institutions in the field of architecture.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
They are able to share their thoughts and suggestions by supporting them with numerical and qualitative manner in the architectural field with the specialists or not.
|
|
|
|
|
|
|
3 |
They are able to produce social responsibility projects and activities regarding social environment and they are also able to take active roles.
|
|
|
|
|
|
|
4 |
They are able to use of communication and information technologies effectively and efficiently in the field of architecture.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
They are able to work independently in the field of architecture and its production areas.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
They are able to take responsibilities in the field of architectural productions in order to solve unpredictable problems and issues.
|
|
|
|
|
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
0 |
0 |
0 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
0 |
0 |
0 |
|
Genel Toplam |
0 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
0 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
0,0 |
|