TR EN

BENZETİM DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
END329 BENZETİM 5 4 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi BİNNUR GÜRÜL
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Prof.Dr. TARIK ÇAKAR
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersin amacı, öğrencilere kesikli olay simülasyonunun temel kavramlarını, simülasyon metodolojisi çalışması için gerekli olasılık ve istatistik yöntemlerini öğretmek ve ARENA V14.70.0004 simülasyon dilini kullanabilme becerisi kazandırmaktır.
İçerik: İstatistiksel Veri Analizi, Monte Carlo Simulasyonu, Simülasyon Modelleri, Kuyruk Modelleri, Deney Tasarımı.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Monte Carlo Simülasyonunu Excel üzerinde tanımlar.
Dinamik system simülasyonunu Arena programında programlar.
Üretim veya hizmet sektörü sistemlerini tasarlar.
Alternatif sistemleri karşılaştırır.
Sistemin performans çıktılarını yorumlar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Simülasyon ve Modellemenin Tanımlanması Sözlü Anlatım
2 - Servis Sistemleri ve Kuyruk Modelinin Açıklanması Sözlü Anlatım
3 - Monte Carlo Simülasyonu- Servis Sistemleri Sözlü Anlatım
4 - Monte Carlo Simülasyonu- İmalat Sistemleri Sözlü Anlatım
5 - Monte Carlo Simülasyonu- İmalat Sistemleri Sözlü Anlatım
6 - Rasgele Sayı Türetimi Sözlü Anlatım
7 - Veri Analizi- Verilerin Olasılık Dağılımı Seçimi-EXCEL Sözlü Anlatım - Uygulama
8 - ARA SINAV -
9 - Veri Analizi- Verilerin Olasılık Dağılımı Seçimi-ARENA Sözlü Anlatım - Uygulama
10 - Simülasyon ile Modelleme (ARENA) Sözlü Anlatım - Uygulama
11 - Simülasyon ile Modelleme (ARENA) Sözlü Anlatım - Uygulama
12 - Simülasyon ile Modelleme (ARENA) Sözlü Anlatım - Uygulama
13 - Sistemlerin Karşılaştırılması Sözlü Anlatım - Uygulama
14 - Çıktı Analizi Sözlü Anlatım - Uygulama
15 - Çıktı Analizi Sözlü Anlatım - Uygulama
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Simulation with Arena, W. D. Kelton, R. P. Sadowski, N. B. Swets, McGraw-Hill international edition, 5 th ed., 2010.
Discrete Event System Simulation, J. Banks, J. S. Carson, B. L. Nelson, D. M. Nicol, Pearson Education, 3th ed., 2001.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Gain sufficient knowledge in Mathematics, Science and Industrial Engineering.
5
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Analyzes and evaluates existing application areas in the field of Industrial Engineering and develops applications for their solutions.
5
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Analyzes a system, the components of that system, the process of that system, and designs the system by examining it in line with realistic constraints and goals.
5
2
Gains the ability to model and solve engineering problems.
5
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Identifies the problems that may be encountered in the field of industrial engineering and acquires the ability to choose and apply the appropriate method to be used in problem solving.
5
2
Selects and uses technical tools necessary for industrial engineering applications; uses information technologies effectively.
5
3
Designs experiments, conducts experiments, collects data, analyzes and interprets the results to examine problems in the field of industrial engineering.
5
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Gains the ability to work effectively within a team.
2
2
Works effectively individually and takes responsibility.
2
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Accesses the necessary information for a determined problem and searches for resources for this purpose.
4
2
Has the ability to follow all developments in the field of industrial engineering and constantly renew itself.
2
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Gains oral and written communication skills and speaks at least one foreign language.
2
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Has awareness of professional and ethical responsibility.
2
2
Has knowledge about the universal and social effects of industrial engineering applications and reaches solutions by being aware of the importance of an innovative approach in solving engineering problems.
3

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 14 2 28
Okuma 0 0 0
Ödev 2 5 10
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 2 2
Final Sınavı Hazırlığı 1 8 8
Ara Sınav 1 2 2
Ara Sınav Hazırlığı 1 6 6
Kısa Sınav 2 2 4
Kısa Sınav Hazırlığı 2 3 6
TOPLAM 52 0 122
Genel Toplam 122
Toplam İş Yükü / 25.5 4,8
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0