Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
MEK203 |
MALZEME BİLİMİ |
3 |
3 |
3 |
5 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Dr.Öğr.Üyesi BİNNUR GÜRÜL |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
Dr.Öğr.Üyesi CANSU NOBERİ |
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
1. Mühendislik uygulamalarında kullanılan malzemeyi tanıtmak
2.Atomik yapıların ve atomsal bağların yapılarının anlaşılmasına yönelik genel bir bakış açısı kazandırmak, kristal yapıları yakından tanıtmak
3. Malzemelerin özelliklerini tanıtmak
4. Alaşımların anlaşılıp, detaylı bir şekilde incelenmesi
5. Faz dönümüşümlerini irdelemek ve faz diyagramlarını tanıtmak
6. Isıl işlemler konusunda bilgi vermek
7. Farklı uygulama alanlarında malzeme seçimine yönelik bir yaklaşım geliştirmek |
İçerik: |
Mühendislik malzemelerinin tanıtımı; atomik yapı, atomsal arası bağlar ve kristal kafes yapılarını tanıtmak; malzemenin kristal hataları ve dolayısıyla da mekanik özelliklerini tanıtmak; faz diyagramları ve ısıl işlemler; metalsel malzemeler ve uygulama alanları; seramik malzemeler ve uygulama alanları; polimer malzemeler ve uygulama alanları; kompozit malzemeler ve uygulama alanları; nano malzemeler ve uygulama alanları |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Öğrenciler, malzemelerin özelliklerini değiştiren ve kontrol eden mekanizmaları genel olarak anlar ve malzeme biliminin temel prensiplerine hakim olur. |
Öğrenciler temel mekanik özelliklerle ilgili problemlere uygun sonuçlar bulabilirler. |
Öğrenciler faz diyagramları ile ilgili bilgi sahibi olurlar. |
Öğrenciler ısıl işlemi genel hatlarıyla anlarlar. |
Farklı malzeme türlerinin uygulama bazında tercih sebeplerinin ve parametrelerinin belirlenmesi konusunda öğrenciler gerekli donanımı kazanır. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
Yazılı Kaynak |
Mühendislik Malzemelerinin Tanıtımı |
Sözlü Anlatım |
2 |
Yazılı Kaynak |
Atomik Yapılar ve Atomlar Arası Bağlar |
Sözlü Anlatım |
3 |
Yazılı Kaynak |
Kristal Yapılar/Kristal Hataları |
Sözlü Anlatım |
4 |
Yazılı Kaynak |
Malzemelerin Mekanik Özellikleri |
Sözlü Anlatım |
5 |
Yazılı Kaynak |
Malzemelerin Mekanik Özellikleri |
Sözlü Anlatım |
6 |
Yazılı Kaynak |
Faz Diyagramları |
Sözlü Anlatım |
7 |
Yazılı Kaynak |
Fe-C Diyagramları |
Sözlü Anlatım |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Yazılı Kaynak |
Isıl İşlemler |
Sözlü Anlatım |
10 |
Yazılı Kaynak |
Isıl İşlemler |
Sözlü Anlatım |
11 |
Yazılı Kaynak |
Metalsel Malzemeler ve Uygulama Alanları |
Sözlü Anlatım |
12 |
Yazılı Kaynak |
Seramik Malzemeler ve Uygulama Alanları |
Sözlü Anlatım |
13 |
Yazılı Kaynak |
Polimer Malzemeler ve Uygulama Alanları |
Sözlü Anlatım |
14 |
Yazılı Kaynak |
Kompozit Malzemeler ve Uygulama Alanları |
Sözlü Anlatım |
15 |
Yazılı Kaynak |
Nano Malzemeler ve Uygulama Alanları |
Sözlü Anlatım |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Callister, W. D., “Materials Science and Engineering”, 8th Edn. Wiley, 1985. |
Askeland, D. R., "The Science and Engineering of Materials", 2nd SI Edn., Chapman & Hall, 1990. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Gain sufficient knowledge in Mathematics, Science and Industrial Engineering.
|
|
|
|
3 |
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Analyzes and evaluates existing application areas in the field of Industrial Engineering and develops applications for their solutions.
|
|
|
|
3 |
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Analyzes a system, the components of that system, the process of that system, and designs the system by examining it in line with realistic constraints and goals.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Gains the ability to model and solve engineering problems.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Practical |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Identifies the problems that may be encountered in the field of industrial engineering and acquires the ability to choose and apply the appropriate method to be used in problem solving.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Selects and uses technical tools necessary for industrial engineering applications; uses information technologies effectively.
|
|
|
|
|
4 |
|
3 |
Designs experiments, conducts experiments, collects data, analyzes and interprets the results to examine problems in the field of industrial engineering.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Gains the ability to work effectively within a team.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Works effectively individually and takes responsibility.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Accesses the necessary information for a determined problem and searches for resources for this purpose.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Has the ability to follow all developments in the field of industrial engineering and constantly renew itself.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Gains oral and written communication skills and speaks at least one foreign language.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Has awareness of professional and ethical responsibility.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Has knowledge about the universal and social effects of industrial engineering applications and reaches solutions by being aware of the importance of an innovative approach in solving engineering problems.
|
|
|
|
|
4 |
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
7 |
3 |
21 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
1 |
3 |
3 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
2 |
6 |
12 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
10 |
10 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
10 |
10 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
28 |
0 |
100 |
|
Genel Toplam |
100 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
3,9 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
4,0 |
|