Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
END311 |
YÖNEYLEM ARAŞTIRMASI I |
5 |
4 |
3 |
5 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Dr.Öğr.Üyesi BİNNUR GÜRÜL |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
Dr.Öğr.Üyesi SEDA ERBAYRAK |
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Bu dersin amacı; öğrencilere işletmelerdeki kıt kaynakların amaçlar doğrultusunda etkin ve verimli olarak kullanılmasını sağlayabilmeleri için bilimsel problem çözme model ve tekniklerini öğretmektir. |
İçerik: |
Yöneylem Araştırmasına Giriş, Doğrusal Programlama: Model Kurma, Grafik ve
Cebirsel Çözüm Yöntemleri, Simpleks Yöntem, Simpleks Yönteminde Özel
Durumlar, Büyük M ve İki Evre Yöntemleri, Dualite ve Primal – Dual İlişkiler, Dual
Simpleks Yöntemi, Duyarlılık Analizleri, Ulaştırma Modeli ve Çözüm Yöntemleri,
Atama Modeli ve Çözümü, Konulara İlişkin Bilgisayarla Çözümler. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Doğrusal Programlama ile ilgili temel kavramları tanımlar. |
Grafik yöntemler, simpleks yöntemi ve BigM yöntemlerini kullanarak problemleri çözer. |
Dualite teoremi aracılığıyla dual problemi ve marjinal maliyetleri analiz eder. |
Duyarlık analizi ile optimizasyon problemlerini inceler. |
Optimizasyon gerektiren karar problemleri için doğru programlama modelini kurar. |
Optimizasyon sonuçlarını yorumlar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
INTRODUCTION TO OPERATIONS RESEARCH EİGHTH EDITION HİLLİER LİEBERMAN |
Yöneylem Araştırmasına Genel Bakış |
Sözlü Anlatım |
2 |
INTRODUCTION TO OPERATIONS RESEARCH EİGHTH EDITION HİLLİER LİEBERMAN |
Problemin tanımı ve veri toplanması |
Sözlü Anlatım |
3 |
INTRODUCTION TO OPERATIONS RESEARCH EİGHTH EDITION HİLLİER LİEBERMAN |
Matematiksel Modellerin formülasyonu, çözümler elde edilmesi, modelin test edilmesi ve modelin nasıl kullanılacağı |
Sözlü Anlatım |
4 |
INTRODUCTION TO OPERATIONS RESEARCH EİGHTH EDITION HİLLİER LİEBERMAN |
Doğrusal Programlama Modeli |
Sözlü Anlatım |
5 |
INTRODUCTION TO OPERATIONS RESEARCH EİGHTH EDITION HİLLİER LİEBERMAN |
Doğrusal Programlama Problemini Simpleks yöntemi ile çözme |
Sözlü Anlatım |
6 |
INTRODUCTION TO OPERATIONS RESEARCH EİGHTH EDITION HİLLİER LİEBERMAN |
Simpleks yönteminin kuramı |
Sözlü Anlatım |
7 |
INTRODUCTION TO OPERATIONS RESEARCH EİGHTH EDITION HİLLİER LİEBERMAN |
Dualite teoremi ve duyarlık analizi |
Sözlü Anlatım |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
INTRODUCTION TO OPERATIONS RESEARCH EİGHTH EDITION HİLLİER LİEBERMAN |
Taşıma Problemi |
- |
10 |
INTRODUCTION TO OPERATIONS RESEARCH EİGHTH EDITION HİLLİER LİEBERMAN |
Taşıma Problemi |
Sözlü Anlatım |
11 |
INTRODUCTION TO OPERATIONS RESEARCH EİGHTH EDITION HİLLİER LİEBERMAN |
Atama Problemi |
Sözlü Anlatım |
12 |
INTRODUCTION TO OPERATIONS RESEARCH EİGHTH EDITION HİLLİER LİEBERMAN |
Ağ Optimizasyon Modelleri |
Sözlü Anlatım |
13 |
INTRODUCTION TO OPERATIONS RESEARCH EİGHTH EDITION HİLLİER LİEBERMAN |
Dinamik Programlama |
Sözlü Anlatım |
14 |
INTRODUCTION TO OPERATIONS RESEARCH EİGHTH EDITION HİLLİER LİEBERMAN |
Tamsayı Problemi |
Sözlü Anlatım |
15 |
INTRODUCTION TO OPERATIONS RESEARCH EİGHTH EDITION HİLLİER LİEBERMAN |
LINDO ve LINGO ile çözümler |
Sözlü Anlatım |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
INTRODUCTION TO OPERATIONS RESEARCH EİGHTH EDITION HİLLİER LİEBERMAN |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Gain sufficient knowledge in Mathematics, Science and Industrial Engineering.
|
|
|
|
|
|
5 |
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Analyzes and evaluates existing application areas in the field of Industrial Engineering and develops applications for their solutions.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Analyzes a system, the components of that system, the process of that system, and designs the system by examining it in line with realistic constraints and goals.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Gains the ability to model and solve engineering problems.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Practical |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Identifies the problems that may be encountered in the field of industrial engineering and acquires the ability to choose and apply the appropriate method to be used in problem solving.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Selects and uses technical tools necessary for industrial engineering applications; uses information technologies effectively.
|
|
|
2 |
|
|
|
3 |
Designs experiments, conducts experiments, collects data, analyzes and interprets the results to examine problems in the field of industrial engineering.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Gains the ability to work effectively within a team.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Works effectively individually and takes responsibility.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Accesses the necessary information for a determined problem and searches for resources for this purpose.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Has the ability to follow all developments in the field of industrial engineering and constantly renew itself.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Gains oral and written communication skills and speaks at least one foreign language.
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Has awareness of professional and ethical responsibility.
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Has knowledge about the universal and social effects of industrial engineering applications and reaches solutions by being aware of the importance of an innovative approach in solving engineering problems.
|
|
|
|
|
4 |
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
1 |
10 |
10 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
1 |
10 |
10 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
9 |
9 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
9 |
9 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
34 |
0 |
124 |
|
Genel Toplam |
124 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
4,9 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
5,0 |
|