TR EN

MATEMATİK I DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
MAT105 MATEMATİK I 1 5 4 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi BİNNUR GÜRÜL
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi BAHADIR KOPÇASIZ-Dr.Öğr.Üyesi FERHAT KÜRÜZ-Dr.Öğr.Üyesi ŞEYMA ÇETİN-Dr.Öğr.Üyesi TARIK ARABACI
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Reel fonksiyonlar,trigonometrik ve üstel fonksiyonlar,limit ve türev kavramları ve çözümlemeleri,belirsiz ve belirli integral çözüm ve uygulamalarını yapabilmesini sağlayabilmektir.
İçerik: Reel fonksiyonlar,trigonometrik,üstel fonksiyonlar,limitler ve türevlerin tanım ve uygulamaları,belirli ve belirsiz integraller çözüm ve uygulamaları.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Fonksiyonları, çeşitlerini tanımlar, özelliklerini açıklar. (Bilgi, Bloom 1)
Limit ve sürekliliği tanımlar. (Bilgi, Bloom 1)
Türevi cebirsel ve geometrik olarak tanımlayabilir. (Bilgi, Bloom 1)
Türevi çeşitli teknik problemlerin çözümünde kullanabilir. Türev yardımıyla fonksiyonların grafiklerini çizebilir.(Uygulama, Bloom 3)
Belirsiz integral açıklayabilir ve formüllerini elde edebilir. (Uygulama, Bloom 3)
Belirsiz integral ilgili problem çözebilir.(Uygulama, Bloom 3)

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Ders kaynaklarının hazırlığı Tanışma, dersin genel çerçevesi, işleniş yöntemleri hakkında bilgilendirme,Kümeler, Sayı kavramı (reel, rasyonel…), Sıralama, Aralıklar, 1. ve 2. Derece Eşitsizlikler, Fonksiyon, Fonksiyon Grafikleri Anlatım Öneri
2 Anlatım planını,konuya ait problem ve çözümlerini hazırlama. Polinom Fonksiyonları, Rasyonel Fonk., Tam değer Fonk., İşaret Fonk., Fonksiyonların Bileşkesi, Ters Fonksiyon Kavramı,Üstel ve Logaritmik Fonksiyonlar, Trigonometrik ve Ters Trigonometrik Fonksiyonlar Anlatım Tartışma
3 Konuya ait problem ve çözümlerini hazırlama Limit (Bir Fonksiyonun Limiti ve Limit Kuralları, Sandviç (Sıkıştırma) Teoremi, Limitin Kesin Tanımı, Tek Taraflı Limitler, Sonsuz Limitler) Socrates yöntemi Anlatım
4 Ders notları verilmesi için hazırlık Süreklilik (Bir noktada süreklilik, Sürekli Fonksiyonlar, Ara Değer Teoremi, Süreksizlik Çeşitleri), Sonsuzluğu İçeren Limitler Anlatım Tartışma
5 Konuya ait problem ve çözümlerini hazırlama Türevin cebirsel ve geometrik anlamları, türev alma kuralları, Zincir Kuralı Socrates yöntemi Anlatım
6 Konuyla ilgili problem ve çözümlerini hazırlama. Trigonometrik fonksiyonların türevleri, Üstel fonksiyonların türevleri, Logaritmik fonksiyonların türevleri, Kapalı Fonksiyonlarda Türev Anlatım Tartışma
7 Ders kaynaklarının hazırlığı Yüksek Mertebeden Türevler, Türevin Uygulamaları, Önemli Teoremler (Rolle Teoremi, Ortalama Değer Teoremi, Yerel Ekstremumlar için Birinci Türev Testi, Konkavlık, Konkavlık için İkinci Türev Testi, Büküm Noktaları, Yerel Ekstremum için İkinci Türev Testi) Socrates yöntemi Anlatım
8 - ARA SINAV -
9 Ders notları verimesi için hazırlık Grafik Çizimi, L'Hospital Kuralı Anlatım Tartışma
10 Konuya ait problem ve çözümlerini hazırlama İntegral tanımı, formülleri, integrasyon yöntemler Socrates yöntemi Anlatım
11 Anlatım planını,konuya ait problem ve çözümlerini hazırlama. Değişken değiştirme yöntemi ve Kısmi integrasyon Anlatım Tartışma
12 Ders notları verilmesi için hazırlık Basit kesirlere ayırma yöntemi ile integral alma uygulamaları Socrates yöntemi Anlatım
13 Konuyla ilişkin problem ve çözümlerini hazırlama. Riemann toplamlar, Sigma (Toplam sembolü) özellikleri, Belirli integral için temel teorem Karşılıklı etkileşim ve tartışma
14 Konuya ait problem ve çözümlerini hazırlama GENEL TEKRAR Anlatım Tartışma
15 - FİNAL -
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

James Stewart, Calculus
George B. Thomas, Calculus and Analytical Geometry
Prof. Dr. Mustafa Balcı, Çözümlü Genel Matematik Problemleri 1
Prof. Dr. Mustafa Balcı, Genel Matematik 1
Naci İskender, Yüksek Matematik
Ahmet Karadeniz, Yüksek Matematik Problemleri

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Gain sufficient knowledge in Mathematics, Science and Industrial Engineering.
5
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Analyzes and evaluates existing application areas in the field of Industrial Engineering and develops applications for their solutions.
4
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Analyzes a system, the components of that system, the process of that system, and designs the system by examining it in line with realistic constraints and goals.
3
2
Gains the ability to model and solve engineering problems.
5
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Identifies the problems that may be encountered in the field of industrial engineering and acquires the ability to choose and apply the appropriate method to be used in problem solving.
3
2
Selects and uses technical tools necessary for industrial engineering applications; uses information technologies effectively.
3
3
Designs experiments, conducts experiments, collects data, analyzes and interprets the results to examine problems in the field of industrial engineering.
2
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Gains the ability to work effectively within a team.
1
2
Works effectively individually and takes responsibility.
2
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Accesses the necessary information for a determined problem and searches for resources for this purpose.
3
2
Has the ability to follow all developments in the field of industrial engineering and constantly renew itself.
3
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Gains oral and written communication skills and speaks at least one foreign language.
0
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Has awareness of professional and ethical responsibility.
2
2
Has knowledge about the universal and social effects of industrial engineering applications and reaches solutions by being aware of the importance of an innovative approach in solving engineering problems.
4

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 4 2 8
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 3 3 9
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 2 2 4
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 35 35
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 25 25
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 41 0 153
Genel Toplam 153
Toplam İş Yükü / 25.5 6
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0