Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
END356 |
SEZGİSEL YÖNTEMLER |
5 |
3 |
3 |
6 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Dr.Öğr.Üyesi DİDEM YILMAZ ÇAPKUR |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
Prof.Dr. CEMALETTİN KUBAT |
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Bu dersin amacı, öğrencilere sezgisel yöntemlerin kullanım amacını, ne zaman kullanılması gerektiğini, sezgisel yöntemlerin birbirlerine ve matematiksel programlama gibi geleneksel yaklaşımlara olan üstünlüklerini anlatarak sezgisel yöntemlere ilişkin genel bilgiyi kazandırmaktır. |
İçerik: |
Dal-sınır yöntemi, tamsayılı programlama, Lagrange rahatlatma yöntemi, Tavlama benzetimi, genetik algoritmalar, genetik programlama, TABU arama algoritması, sinir ağları, deluge algoritması, diğer sezgisel yöntemler. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Yaygın olarak kullanılan çeşitli sezgisel metotlar hakkında temel bilgileri açıklar. |
Yapay sinir ağları ve rastsal yöntemler gibi sezgisel yöntemleri uygular. |
Yaygın sezgisel yöntemleri kullanarak analiz yapar. |
Sezgisel yöntemleri kullanarak elde ettiği sonuçları yorumlar. |
Sonuçları diğer doğrusal ve kesin çözüm teknikleriyle karşılaştırır. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
Yazılı kaynaklar |
Dal-sınır yöntemi: dallandırma, sınırlama, nod geliştirme |
Yüz yüze anlatım |
2 |
Yazılı kaynaklar |
Baskınlık, sınır sağlamak için rahatlatma, tamsayılı programlama |
Yüz yüze anlatım |
3 |
Yazılı kaynaklar |
Lagrange rahatlatma yöntemi |
Yüz yüze anlatım |
4 |
Yazılı kaynaklar |
Lagrange rahatlatma yöntemi |
Yüz yüze anlatım |
5 |
Yazılı kaynaklar |
Yerel araştırma: komşuluklar, yerel ve global en iyilik, yapıcı ve iyileştirici sezgisel
teknikler |
Yüz yüze anlatım |
6 |
Yazılı kaynaklar |
Benzetimli tavlama, genel yaklaşım, soğuma çizelgeleri ve değişimleri |
Yüz yüze anlatım |
7 |
Yazılı kaynaklar |
Genetik algoritmalar: popülasyonlar, üreme, çaprazlama |
Yüz yüze anlatım |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Yazılı kaynaklar |
Genetik algoritmalar: popülasyonlar, üreme, çaprazlama |
Yüz yüze anlatım |
10 |
Yazılı kaynaklar |
Mutasyon, dokular, rekabet ve genetik programlama |
Yüz yüze anlatım |
11 |
Yazılı kaynaklar |
TABU araması: kısa süreli bellek, TABU durumu, hedefleme, kuvvetlendirme |
Yüz yüze anlatım |
12 |
Yazılı kaynaklar |
Diğer yöntem ve teknikler: sinir ağları, rastsal yöntemler, melez yöntemler I |
Yüz yüze anlatım |
13 |
Yazılı kaynaklar |
Diğer yöntem ve teknikler: sinir ağları, rastsal yöntemler, melez yöntemler II |
Yüz yüze anlatım |
14 |
Yazılı kaynaklar |
Deluge algoritması |
Yüz yüze anlatım |
15 |
Yazılı kaynaklar |
Proje Teslim ve Sunumu |
Öğrenci sunumları |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
D. E. Goldberg, Genetic Algorithms in Search, Optimization and Machine
Learning, Addison Wesley, 1989. |
G. N. Vanderplaats, Numerical Optimization Techniques for Engineering
Design, McGraw-Hill, New York, 1984. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
Sınav Yapılma Şekli |
Ara Sınav (Vize) |
1 |
30 |
|
Klasik Sınav |
Ödev Değerlendirme |
1 |
10 |
|
|
Kısa Sınav |
1 |
10 |
|
|
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) |
1 |
50 |
|
Klasik Sınav |
TOPLAM |
4 |
100 |
|
|
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Gain sufficient knowledge in Mathematics, Science and Industrial Engineering.
|
|
|
|
3 |
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Analyzes and evaluates existing application areas in the field of Industrial Engineering and develops applications for their solutions.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Analyzes a system, the components of that system, the process of that system, and designs the system by examining it in line with realistic constraints and goals.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Gains the ability to model and solve engineering problems.
|
|
|
|
3 |
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Identifies the problems that may be encountered in the field of industrial engineering and acquires the ability to choose and apply the appropriate method to be used in problem solving.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Selects and uses technical tools necessary for industrial engineering applications; uses information technologies effectively.
|
|
|
|
|
|
5 |
3 |
Designs experiments, conducts experiments, collects data, analyzes and interprets the results to examine problems in the field of industrial engineering.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Gains the ability to work effectively within a team.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Works effectively individually and takes responsibility.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Accesses the necessary information for a determined problem and searches for resources for this purpose.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Has the ability to follow all developments in the field of industrial engineering and constantly renew itself.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Gains oral and written communication skills and speaks at least one foreign language.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Has awareness of professional and ethical responsibility.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Has knowledge about the universal and social effects of industrial engineering applications and reaches solutions by being aware of the importance of an innovative approach in solving engineering problems.
|
|
|
|
|
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
3 |
5 |
15 |
Proje Hazırlama |
4 |
5 |
20 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
4 |
5 |
20 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
3 |
5 |
15 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
44 |
0 |
156 |
|
Genel Toplam |
156 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
6,1 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
6,0 |
|