Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
TRP154 | ARKEOLOJİ II | 2 | 3 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi SERCAN YILDIZ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Arkeoloji I dersinin devamında arkeolojinin temel kavramlarını, Anadolu’nun Eski Çağ coğrafyasını ve antik mimari yapı unsurlarını kavrama. |
İçerik: | Anadolu’da Eski Çağ coğrafyasında yaşayan kültürel dokuya genel bir bakış. Antik mimari yapı unsurlarının örnek antik kentler aracılığı ile incelenmesi |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Anadoluda varlığını sürdürmüş medeniyetlere ait arkeolojik kalıntıları tanır, |
Dönemlere ait kalıntıların izlerini sürer. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür taraması | Ders içeriklerinin ve öğretim sürecinin tanıtımı | Yüzyüze eğitim |
2 | Literatür taraması | Arkeoloji I dersine yönelik genel tekrar | Yüzyüze eğitim |
3 | Literatür taraması | Anadolu’nun Eski Çağ coğrafyası | Yüzyüze eğitim |
4 | Literatür taraması | Eski Çağda Heykeltraşlık | Yüzyüze eğitim |
5 | Literatür taraması | Antik Mimari ve Mimarlık Dor-İon-Korinth Düzenleri | Yüzyüze eğitim |
6 | Literatür taraması | Antik Mimari Yapılar: Tapınaklar | Yüzyüze eğitim |
7 | Literatür taraması | Antik Mimari Yapılar: Agora, Akrapol, Anıtlar ve Yazıtlar | Yüzyüze eğitim |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür taraması | Antik Mimari Yapılar: Hamam(Balneum), Gymnasion, Palaestra, Latrina | Yüzyüze eğitim |
10 | Literatür taraması | Antik Mimari Yapılar: Ev yapıları, Asklepion, Bouleuterion ve Odeion, MacellumAntik Kent İncelemesi: Pergamos ve Asklepios | Yüzyüze eğitim |
11 | Literatür taraması | Antik Mimari Yapılar: Bazilika, Heroon, Kilise, Mezarlar ve Mezarlıklar, Sunaklar( Altarlar), Tümülüsler Antik Kent İncelemesi: Gordion Antik Kenti | Yüzyüze eğitim |
12 | Literatür taraması | Antik Mimari Yapılar: Kütüphane, Nymphaion, Propylon, Prytaneion, StoaAntik | Yüzyüze eğitim |
13 | Literatür taraması | Antik Mimari Yapılar: Mil Taşları ve Özellikli Caddeler, Kutsal Yollar, Sarnıç, Taklar / Özel Kapılar | Yüzyüze eğitim |
14 | Literatür taraması | Antik Kent İncelemesi: Efes Antik Kenti | Yüzyüze eğitim |
15 | Literatür taraması | Genel tekrar | Yüzyüze eğitim |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Çakmak, 2021 “Turist Rehberleri İçin Anadolu’da Antik Kent ve Merkezler” |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Possess theoretical and prachiptirtical knowledge supported by textbooks with updated information, practice equipments and other resource on basic level based on qualifications gained at secondary education level.
|
1 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Possess theoretical and prachiptirtical knowledge supported by textbooks with updated information, practice equipments and other resource on basic level based on qualifications gained at secondary education level.
|
2 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gain the skills to use basic level theoretical and practical knowledge acquired within the field in the same field of a higher education level or in a field of same level.
|
2 | |||||
2 |
Interpret and evaluate data, define problems, do analysis, produce solutions based on proof with using basic level knowledge and practices gained within the field.
|
1 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can use the theoretical and applied knowledge gained in the field as the basis of a further education level.
|
2 | |||||
2 |
By using the acquired knowledge and skills, gains the ability to analyze problems, solve them, see and eliminate situations that may pose problems before they occur.
|
2 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Conduct studies at basic level within the field independently.
|
2 | |||||
2 |
Take responsibility as a team member in order to solve unexpected complex problems faced in the implementations within the field.
|
3 | |||||
3 |
Conduct activities towards the development of subordinates within a project.
|
2 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate the acquired knowledge and skills at basic level within the field with a critical approach, determine and respond to learning needs.
|
2 | |||||
2 |
Direct the education received to a higher education level in the same field or to an occupation in the same level.
|
1 | |||||
3 |
Gain awareness of lifelong learning.
|
2 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Transfer the ideas based on the basic knowledge and skills acquired within the field through written and oral communication.
|
3 | |||||
2 |
Share the ideas and solution proposals to problems about issues within the field with professionals and non-professionals.
|
1 | |||||
3 |
Monitor the developments in the field and communicate with peers by using a foreign language at least at a level of European Language Portfolio A2 General Level.
|
2 | |||||
4 |
Use informatics and communication technologies with at least a minimum level of European Computer Driving License Basic Level software knowledge.
|
2 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Possess social, scientific, cultural and ethic values on the stages of gathering, implementation and release of the results of data related to the field.
|
1 | |||||
2 |
Possess sufficient consciousness about the issues of universality of social rights, social justice, quality, cultural values and also, environmental protection, worker s health and security.
|
2 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 3 | 42 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 2 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 2 | 14 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 58 | 0 | 156 |
Genel Toplam | 156 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 6,1 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |