Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
ETP107 | ALGORİTMA VE PROGRAMLAMA | 1 | 2 | 2 | 2 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. FUNDA ATEŞ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. ALİ ÇETİNKAYA |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu derste amaç, öğrencilerin algoritma ve programlama kavramlarını anlamasını bu konu ile ilgili çıkabilecek problemlerin özelliklerini analiz edip onlar için uygun çözümü bulmada bilgi ve beceri kazandırması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Algoritma ve Programlama Ders Tanıtımı, Temel Kavramları ve Tarihçesi, Algoritma, Algoritma Terimleri, Programlama Dilleri ve Türleri (Derleyici & Yorumlayıcı), Algoritma Türleri ve Algoritmaların Uygulama Alanları, Algoritmalar üzerinde sayı sistemleri işlemleri (Binary, Onluk, Octal & Hexadecimal) ve Alfa Sayısal Kodlar, Algoritmalarda Kullanılan Aritmetik, Karşılaştırma, Mantıksal ve Matematiksel Operatörler, Algoritma Geliştirmede Kullanılan Kontrol ve Döngü Adımları, Algoritma Hazırlarken Akış Diyagramları, Programlama Dilleri (C, C#, C++ ve Python) Üzerinde Kontrol (if, if-else, switch-case, ?:) & Döngü (for, foreach, while, do-while) Komutları, Algoritma Akış Şemaları üzerinde Kontrol ve Döngü Komutlarının Uygulamaları, Elektronik Sistemlerde Algoritmaların Analizi, Akış Diyagramları ve Programlama Örnekleri, Robotik & Kontrol Sistemlerinde Algoritmaların Analizi, Akış Diyagramları ve Programlama Örnekleri, Otomasyon Sistemlerinde Algoritmaların Analizi, Akış Diyagramları ve Programlama Örnekleri, Bilişim Etiği ve Hukuku. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Algoritma ve programlama kavramlarını anlamak ve tanımlamak. |
Problemlerin çözümüne yönelik akış diyagramını oluşturmak. |
Belirli bir problemin çözümü için uygun algoritma tasarımını oluşturmak. |
Programlama dilleri üzerinde kontrol ve döngü yapılarının akış şemalarıyla birlikte kullanmak. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Kaynak tarama, Konu ile alakalı internet araştırması. | Algoritma ve Programlama Ders Tanıtımı, Temel Kavramları ve Tarihçesi | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap. |
2 | Kaynak tarama, Konu ile alakalı internet araştırması. | Algoritma, Algoritma Terimleri, Programlama Dilleri ve Türleri (Derleyici & Yorumlayıcı) | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap. |
3 | Kaynak tarama, Konu ile alakalı internet araştırması. | Algoritma Türleri ve Algoritmaların Uygulama Alanları | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap. |
4 | Kaynak tarama, Konu ile alakalı internet araştırması. | Algoritmalar üzerinde sayı sistemleri işlemleri (Binary, Onluk, Octal & Hexadecimal) ve Alfa Sayısal Kodlar | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap. |
5 | Kaynak tarama, Konu ile alakalı internet araştırması. | Algoritmalarda Kullanılan Aritmetik, Karşılaştırma, Mantıksal ve Matematiksel Operatörler | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap. |
6 | Kaynak tarama, Konu ile alakalı internet araştırması. | Algoritma Geliştirmede Kullanılan Kontrol ve Döngü Adımları | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap. |
7 | Kaynak tarama, Konu ile alakalı internet araştırması. | Algoritma Hazırlarken Akış Diyagramları | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap. |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kaynak tarama, Konu ile alakalı internet araştırması. | Programlama Dilleri (C, C#, C++ ve Python) Üzerinde Kontrol (if, if-else, switch-case, ?:) & Döngü (for, foreach, while, do-while) Komutları | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap. |
10 | Kaynak tarama, Konu ile alakalı internet araştırması. | Algoritma Akış Şemaları üzerinde Kontrol ve Döngü Komutlarının Uygulamaları | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap. |
11 | Kaynak tarama, Konu ile alakalı internet araştırması. | Elektronik Sistemlerde Algoritmaların Analizi, Akış Diyagramları ve Programlama Örnekleri | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap. |
12 | Kaynak tarama, Konu ile alakalı internet araştırması. | Robotik & Kontrol Sistemlerinde Algoritmaların Analizi, Akış Diyagramları ve Programlama Örnekleri | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap. |
13 | Kaynak tarama, Konu ile alakalı internet araştırması. | Otomasyon Sistemlerinde Algoritmaların Analizi, Akış Diyagramları ve Programlama Örnekleri | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap. |
14 | Kaynak tarama, Konu ile alakalı internet araştırması. | Bilişim Etiği ve Hukuku | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap. |
15 | - | FİNAL SINAVI | - |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Prof. Dr. Vasıf NABİYEV, "Teoriden Uygulamalara Algoritmalar", Seçkin Yayınları, Ankara, 2011. |
Prof. Dr. Ercan Nurcan YILMAZ & Dr. Öğr. Üyesi Serkan GÖNEN, "Örneklerle Uygulamalı C ve C++ - 2023", İstanbul Gelişim Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 2023. |
Prof. Dr. Şadi Evren ŞEKER, "Algoritmalar", Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara, 2021. |
Prof. Dr. Eşref ADALI, "Bilişim Etiği ve Hukuku", İTÜ Ulusal Yazılım ve Sertifikasyon Merkezi, İstanbul, 2017. |
Dr. Öğr. Üyesi Fahri VATANSEVER, "Algoritma Geliştirme ve Programlamaya Giriş", Seçkin Yayınları, Ankara, 2009. |
Dr. Öğr. Üyesi Selçuk ALP & Arzu KİLİTCİ "Algoritmalar ve Programlamaya Giriş", Umuttepe Yayınları, Kocaeli, 2015. |
Öğr. Gör. Tuğba SARAY ÇETİNKAYA & Öğr. Gör. Ali ÇETİNKAYA, "Algorithm Design in Programming Language Education", Özgür Yayınları, Gaziantep, 2023. |
Öğr. Gör. Ali ÇETİNKAYA, "Approaches with Artificial Intelligence (AI) Algorithms to Smart System Works", Platanus Publishing, Ankara, 2023. |
Öğr. Gör. Ali ÇETİNKAYA, "Mühendislik Alanında Yapay Zeka (YZ) İçerikli Araştırmalarda Yaklaşımlar", Serüven Yayınevi, İzmir, 2022. |
Öğr. Gör. Ali ÇETİNKAYA, "Bulanık Mantık ve Python Uygulamaları". İstanbul Gelişim Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 2023. |
Öğr. Gör. Ali ÇETİNKAYA, internet sayfaları; https://scholar.google.com.tr/citations?hl=tr&user=XSEW-NcAAAAJ ve https://alicetinkaya.site/ |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Elektronik devre bileşenlerinin temel işlevlerini ve devredeki davranışlarını tanıyabilme.
|
5 | |||||
2 |
Elektronik devre bileşenlerinin fiziksel dayanım sınırlarını tanıma ve çalışma koşullarını bunlara göre belirleme.
|
5 | |||||
3 |
denklemler, eşitsizlikler ve fonksiyonlar ile ilgili uygulamalar yapabilme.
|
5 | |||||
4 |
Temel devre çözümlerini yapmak.
|
5 | |||||
5 |
Doğru akımın devre elemanları üzerindeki etkilerini hesaplamak.
|
5 | |||||
6 |
Alternatif akımın devre elemanları üzerindeki etkilerini hesaplamak.
|
5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İşletim sistemleri ve bilgisayar donanımı hakkında bilgi sahibi olmak.
|
5 | |||||
2 |
Elektrik-Elektronik ölçme aletlerini tanımak, çalışma prensiplerini bilmek ve bu aletleri kullanarak ölçüm yapmak.
|
5 | |||||
3 |
Elektronik devre elemanları, sayısal ve analog sistemler ve bu sistemlerin çalışmaları hakkında bilgi sahibi olmak.
|
5 | |||||
4 |
Osilatör ve osilatör devreleri hakkında bilgi sahibi olmak.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Edinilen kuramsal ve deneysel bilgileri, karşılaşılan olası sorunlarda neden sonuç ilişkisi içinde kullanarak çözüm üretebilmek.
|
5 | |||||
2 |
Elektronik devre ve sistemlerde denetim tabanlı işlevlerin tasarımı ve kontrolü hakkında temel bilgileri kullanarak çözüm üretebilmek.
|
5 | |||||
3 |
Elektronik sistem ve bileşenler için anahtar sözcükler ile araştırma yapabilecek düzeyde İngilizce dil bilgisine sahip olabilme, katalog verilerini anlayarak malzeme seçimine karar verebilmek.
|
5 | |||||
4 |
Algoritma ve akış diyagramı tasarlamak.
|
5 | |||||
5 |
Mevcut bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci algılamak, analiz etmek ve gerektiğinde istenen ihtiyaçları karşılamak üzere temel aygıtları tasarlamak.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Seçilmiş bilgisayar destekli elektronik tasarım programlarını, benzetim ve baskı devre oluşturma amaçlı olarak temel düzeyde kullanabilmek.
|
5 | |||||
2 |
Elektronik devre ve sistemlerde, gerekli ölçme cihaz ve yöntemlerini belirleyip bunları kullanarak işaret izleme ve ölçme teknikleri yardımıyla hata ve arıza belirleyebilme, gerekli donanım sağlandığında bunları giderebilmek.
|
5 | |||||
3 |
Temel elektriksel büyüklükleri ölçmek.
|
5 | |||||
4 |
Transistörü anahtarlama ve yükselteç elemanı olarak kullanabilmek.
|
5 | |||||
5 |
Bilgisayar destekli elektrik elektronik devre şemaları çizimi ve simülasyonu yapmak.
|
5 | |||||
6 |
Mikrodenetleyici için program yazmak.
|
5 | |||||
7 |
Programlanabilir mantık denetleyiciler için programı yazmak.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İş güvenliği ve uygulamaları konusunda bilgi sahibi olmak ve uygulamalarını gerçekleştirebilmek.
|
5 | |||||
2 |
Bağımsız çalışmada karar verebilmek, meslek içi ve dışı kişilerle yapılan takım çalışmasında inisiyatif alabilmek ve uyum sağlayabilmek.
|
5 | |||||
3 |
Elektronik teknolojisi alanında bağımsız olarak öğrenmeyi ve öğrendiklerini uygulayabildiğini göstermek.
|
5 | |||||
4 |
Elektronik teknolojisi alanı ile ilgili çalışmalarda öngörülmeyen durumlarla ilgili problemleri tespit, tanımlama, çözme ve uygun pratik yöntemler ile birlikte simülasyon ve modelleme tekniklerini seçmek ve uygulamak.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme ile çeşitli bilgi kaynaklarını kullanabilmek.
|
5 | |||||
2 |
Meslektaşları ve müşterileriyle iletişim kurabilecek düzeyde bir yabancı dili bilmek ve alanındaki gelişmeleri etkin bir biçimde takip edebilmek
|
5 | |||||
3 |
Ölçme, analiz etme, deneysel verileri yorumlayabilme ve verilerden geçerli bir bilimsel sonuca ulaşabilme yeteneğine sahip olmak.
|
5 | |||||
4 |
Elektronik teknolojisi alanı ile ilgili çalışmalarda öngörülmeyen durumlarla ilgili sorunları belirleme ve çözüm arama yeteneğini kazandığını göstermek.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilgili konularda, sosyal sorumluluk, etik değerler, sosyal güvenlik hakları, iş sağlığı ve güvenliği bilgisi ve bilincine sahip olmak.
|
5 | |||||
2 |
Kelime, işlem, hesap tablosu, sunum, e-posta ve internet taraması gibi güncel bilgisayar gerekliliklerini mesleki alanda iyi düzeyde kullanabilmek.
|
5 | |||||
3 |
Çalışan hakları, insan hakları, kalite ve meslek etiği konularında edinilmiş olan temel bilgileri çalışma hayatına taşıyarak uygulayabilmek.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Üzerinde çalıştığı mesleki konuda teknik bir rapor yazabilmek, yazılı bir açıklamaya dayalı olarak istenen çalışmaya ortaya koyabilmek, ihtiyaç analizi yapabilmek.
|
5 | |||||
2 |
Mesleği ile ilgili konularda toplumsal, bilimsel ve ahlaki değerleri gözetme bilincine sahip olmak.
|
5 | |||||
3 |
Genel veya mesleki eğitimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan bir alandaki bilgi ve becerilere sahip olmak ve o alandaki temel kavramları kavradığını göstermek.
|
5 | |||||
4 |
Elektronik teknikerliği çalışma alanlarında, bilimsel değerleri ve meslek ahlakını göz önünde bulundurarak hizmet ve ürün üretebilmek.
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 3 | 3 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 3 | 3 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 32 | 0 | 50 |
Genel Toplam | 50 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 2 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 2,0 |