Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
CGY143E | CHILD DEVELOPMENT AND ETHICS | 1 | 2 | 2 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | İngilizce |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi NURTEN ELKİN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. BERK EFE ALTINAL |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Mesleki kuramlara, mesleki terminolojiye, gelişim dönemlerine göre çocuk gelişimcinin rollerine, mesleki işbirliğinin önemine ve fonksiyonuna ilişkin bilgi, beceri ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Mesleki kuramlar, mesleki terminoloji, çocuk gelişimcinin gelişim dönemlerine göre farklılaşan rolü, transdisipliner çalışma. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Mesleki kuramları açıklar. |
Gelişim dönemlerinin birbirine etkisini açıklar. |
Gelişim kuramcılarının görüşleri arasındaki farkları ayırt eder. |
Meslek tanımı ve görev alanını ayırt eder. |
Meslek etiğini benimser. |
Meslek etiğine uygun davranır. |
Disiplinler arası çalışmanın önemine inanır. |
Gerekli durumlarda diğer meslek elemanlarıyla işbirliği yapar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Geçmişten Günümüze Çocuk | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
2 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Geçmişten Günümüze Çocuk | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
3 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Gelişimde Temel Kuramlar-Yaklaşımlar-İlkeler-Kavramlar | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
4 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Doğum Öncesi Dönemde Gelişim | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
5 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Yeni Doğan Döneminde Gelişim | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
6 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Gelişim Dönemleri | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
7 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Gelişim Alanları | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Çocuk Gelişiminde Ailenin Önemi, Çevre ve Kalıtımın Etkisi | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
10 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Gelişim Kuramcıları | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
11 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Gelişim Kuramcıları | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
12 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Çocuk Gelişimi Mesleğinin Tanıtımı, Transdisipliner Çalışma | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
13 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Çocuk Gelişimi ve Etik | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
14 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Çocuk Gelişimi ve İnovatif Düşünme | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
15 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Ders Tekrarı | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Santrock, John W. (2017). Yaşam Boyu Gelişim. Çev: Galip Yüksel (13. Basımdan Çeviri: Gözden Geçirilmiş Yeni Basım). Ankara: Nobel Akademik. |
Berk, L. E. (2013). Bebekler ve Çocuklar Doğum Öncesinden Orta Çocukluğa (7.Baskı). (N. Işıkoğlu Erdoğan, Çev.). Ankara: Nobel Akademik. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explains the basic concepts related to the field and associates them with the developmental theories.
|
5 | |||||
2 |
Explains the basic concepts related to the field and associates them with the developmental theories.
|
5 | |||||
3 |
Explains the basic concepts related to the field and associates them with the developmental theories.
|
5 | |||||
4 |
Explains the global, regional and local differences using the basic concepts of human development based on relevant developmental theories.
|
5 | |||||
5 |
Explains the global, regional and local differences using the basic concepts of human development based on relevant developmental theories.
|
5 | |||||
6 |
Explains the global, regional and local differences using the basic concepts of human development based on relevant developmental theories.
|
5 | |||||
7 |
Defines and implements the proffesional limitations, competencies and responsibilities that can be used in the academic works and field practices.
|
4 | |||||
8 |
Defines and implements the proffesional limitations, competencies and responsibilities that can be used in the academic works and field practices.
|
4 | |||||
9 |
Defines and implements the proffesional limitations, competencies and responsibilities that can be used in the academic works and field practices.
|
4 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has ability of written and verbal expression in order to collaborate with relevant people and institutions related to the field.
|
4 | |||||
2 |
Has ability of written and verbal expression in order to collaborate with relevant people and institutions related to the field.
|
4 | |||||
3 |
Has ability of written and verbal expression in order to collaborate with relevant people and institutions related to the field.
|
4 | |||||
4 |
Describes the basic facts, principles, processes of the other disciplines related to the field and the methods used in practice, analyzes and evaluates at the undergraduate level.
|
4 | |||||
5 |
Describes the basic facts, principles, processes of the other disciplines related to the field and the methods used in practice, analyzes and evaluates at the undergraduate level.
|
4 | |||||
6 |
Describes the basic facts, principles, processes of the other disciplines related to the field and the methods used in practice, analyzes and evaluates at the undergraduate level.
|
4 | |||||
7 |
Finds various solutions to individual and social problems using professional knowledge and skills and being objective.
|
4 | |||||
8 |
Finds various solutions to individual and social problems using professional knowledge and skills and being objective.
|
4 | |||||
9 |
Finds various solutions to individual and social problems using professional knowledge and skills and being objective.
|
4 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Formulates the thoughts and practices in the field.
|
4 | |||||
2 |
Formulates the thoughts and practices in the field.
|
4 | |||||
3 |
Formulates the thoughts and practices in the field.
|
4 | |||||
4 |
Contributes with the ideas in works that require teamwork, discusses the ideas to bring up as a matter.
|
2 | |||||
5 |
Contributes with the ideas in works that require teamwork, discusses the ideas to bring up as a matter.
|
2 | |||||
6 |
Contributes with the ideas in works that require teamwork, discusses the ideas to bring up as a matter.
|
2 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Joins actively to the teamwork.
|
2 | |||||
2 |
Joins actively to the teamwork.
|
2 | |||||
3 |
Joins actively to the teamwork.
|
2 | |||||
4 |
Designs and implements an entire study related to the field, analyzes and reports the findings.
|
3 | |||||
5 |
Designs and implements an entire study related to the field, analyzes and reports the findings.
|
3 | |||||
6 |
Designs and implements an entire study related to the field, analyzes and reports the findings.
|
3 | |||||
7 |
Completes the responsibilities and fulfilling the duties as a team member in a joint work related to the field.
|
2 | |||||
8 |
Completes the responsibilities and fulfilling the duties as a team member in a joint work related to the field.
|
2 | |||||
9 |
Completes the responsibilities and fulfilling the duties as a team member in a joint work related to the field.
|
2 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Works independently in researches and practices related to the field.
|
5 | |||||
2 |
Works independently in researches and practices related to the field.
|
5 | |||||
3 |
Works independently in researches and practices related to the field.
|
5 | |||||
4 |
Takes active role and different responsibilities as a team member or a team leader and completes them successfully.
|
2 | |||||
5 |
Takes active role and different responsibilities as a team member or a team leader and completes them successfully.
|
2 | |||||
6 |
Takes active role and different responsibilities as a team member or a team leader and completes them successfully.
|
2 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Displays such a performance which shows that internalizing personal development and lifelong learning is an ongoing process.
|
4 | |||||
2 |
Displays such a performance which shows that internalizing personal development and lifelong learning is an ongoing process.
|
4 | |||||
3 |
Displays such a performance which shows that internalizing personal development and lifelong learning is an ongoing process.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Awares of the individual, personal, social and professional responsibilities.
|
5 | |||||
2 |
Awares of the individual, personal, social and professional responsibilities.
|
5 | |||||
3 |
Awares of the individual, personal, social and professional responsibilities.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Organizes the basic and specific topics, facts and theories related to the field, uses this knowledge in professional practice.
|
4 | |||||
2 |
Organizes the basic and specific topics, facts and theories related to the field, uses this knowledge in professional practice.
|
4 | |||||
3 |
Organizes the basic and specific topics, facts and theories related to the field, uses this knowledge in professional practice.
|
4 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 8 | 2 | 16 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 4 | 6 | 24 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 5 | 2 | 10 |
Ödev | 1 | 6 | 6 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı Hazırlığı | 4 | 8 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 2 | 4 | 8 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 40 | 0 | 127 |
Genel Toplam | 127 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |