TR EN

SES FİZİĞİ VE AKUSTİK DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
ODY146 SES FİZİĞİ VE AKUSTİK 2 2 2 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi DENİZ YILDIZ
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi NİHAN ÜNLÜ
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dalga hareketlerinin oluşumu, davranışları, özellikleri ve sesin ne olduğunu, nasıl oluşturulduğu, özellikleri, dış ve orta kulakta ilerleyişine ilişkin bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır.
İçerik: Ses fiziğinin prensipleri, odyometrik incelemelerde kullanılan sessiz odaların akustik yapısı, reverberasyon, sesin psikolojik özellikleri, ölçü aletleri ve insan kulağı arasındaki kalibrasyon prensipleri, konuşmanın akustik yapısı ve fonetik.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Ses dalgasını tanımlar.
Ses dalgalarının nasıl oluşturulduklarını analiz eder.
Ses dalgalarını dalga tiplerine göre kategorize eder.
Ses dalgalarının davranışlarını açıklar.
Ses şiddeti, sesin niteliği ve tını kavramlarına ilişkin nüansları açıklar.
Rezonans olayı ve akustik empedans kavramlarının ilişkisini açıklar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür Tarama Grup Araştırması Dalgalara Giriş Anlatım, Sunum
2 Literatür Tarama Grup Araştırması Dalga Hareketinin Temel Değişkenleri Anlatım, Sunum
3 Web Tabanlı Araştırma Bireysel Araştırma Bir boyutta İlerleyen Dalgalar Tartışma, Sunum
4 Grup araştırması Web Tabanlı Araştırma Üstüste Binme ve Girişim Tartışma, Sunum
5 Literatür Tarama Bireysel Araştırma Sinüssel Dalgalar Tartışma, Sunum
6 Grup Araştırması Web Tabanlı Araştırma Ses Dalgaları-Ses Dalgalarının Hızı Anlatım, Sunum
7 Literatür Tarama Bireysel Araştırma Periyodik Ses Dalgalarının Şiddeti Anlatım, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Web Tabanlı Araştırma Bireysel Araştırma Doppler olayı Anlatım, Sunum
10 Web Tabanlı Araştırma Bireysel Araştırma Akustik- Sessiz odaların akustik yapısı Anlatım, Sunum
11 Grup Araştırması Web Tabanlı Araştırma Fourier analizi-Harmonikler-Rezonans Tartışma, Sunum
12 Web Tabanlı Araştırma Bireysel Araştırma Reverberasyon-Odyolji-İşitme Tartışma, Sunum
13 Grup Araştırması Web Tabanlı Araştırma Sesin psikolojik etkileri-Gürültü-Ses Gücü Anlatım, Sunum
14 Literatür Tarama Bireysel Araştırma Konuşmanın akustik yapısı-İşitme Testleri Tartışma, Sunum
15 Literatür Tarama Bireysel Araştırma Genel Tekrar Anlatım, Sunum
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Hausmann, E., Kürkçüoğlu, N. (1962)Fizik : Elektrik ve Magnetisma, Ses, Işık ve Atom Fiziği. Matbaa Teknisyenleri.
Yücel, F.G. (2014). Ses Bilgisi ve Akustik Konusunun Disiplinlerarası Öğretimi. Ankara: Nobel Akademik Yayınları.
Hausmann, E., Kürkçüoğlu, N. (1962)Fizik : Elektrik ve Magnetisma, Ses, Işık ve Atom Fiziği. Matbaa Teknisyenleri.
Yücel, F.G. (2014). Ses Bilgisi ve Akustik Konusunun Disiplinlerarası Öğretimi. Ankara: Nobel Akademik Yayınları.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Has the basic information on the science of language and speech in order to identify and interpret necessary approaches for his/her patients.
2
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Identifies the main phenomenons, principles, processes and practices of language and speech science, explains the methods in the field and makes a basic level of analysis and evaluation.
3
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Has the ability to plan a proper language and speech therapy program via his/her theoretical and practical knowledge.
1
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
To prepare the language and speech therapy profession according to ethical rules, assimilate the multidisciplinary approach, to prepare the necessary screening programs for healthy and / or problem groups in accordance with contemporary medical rules, to evaluate the patients with language and speech disorders, to identify the problems, and to find appropriate re / habilitation programs have the skills to prepare, determine the necessary tools and apply them.
2
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Collaborates with main medical fields.
3
2
Evaluates and interprets the problems about language and speech disorder of his/her patients guided by relevant specialist, asks consultation from other departments in case of need.
2
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
In addition to measuring the effectiveness, continuity and quality of the services related to language and speech therapy, it also conducts training and practice studies on language and speech science.
3
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Performs his/her duties of expertise in the eyes of judicial authorities and private and government agencies.
1
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Enables the development of professional standards and policies, determines planning and execution of the assessment and rehabilitation approaches, identifies the efficient applications of new knowledge-based methods and programs and contributes to improve professional and technical standarts.
1

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 2 28
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 5 4 20
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 4 20
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 54 0 126
Genel Toplam 126
Toplam İş Yükü / 25.5 4,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0