TR EN

KONUŞMA BİLİMİNE GİRİŞ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
DKT102 KONUŞMA BİLİMİNE GİRİŞ 2 4 3 7

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi DENİZ YILDIZ
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Öğr.Gör. SEDA KETEN
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Konuşma için gereken ilerleyişin anatomik ve fizyolojik temelleri ile konuşmayı algılama süreçlerine dair farkındalık oluşturmak ve konuşmanın akustik ve fizyolojik özelliklerini değerlendirmeye ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
İçerik: Dil ve Konuşma Terapistleri için konuşma biliminin önemi, respirasyon: solunum ve tümce çeşitleri, fonasyon, rezonans, sesbilgisi, konuşma seslerinin akustik özellikleri: ünsüzler, konuşma seslerinin akustik özellikleri: ünlüler, konuşma seslerinin fizyolojik ölçümleri, işitme ve algı, konuşma seslerinin algılanması: ünsüzlerde akustik ipuçları, konuşma seslerinin algılanması: ünlülerde akustik ipuçları.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Dil ve Konuşma Terapistlerinin konuşma bilimindeki önemini açıklar.
Respirasyon ve fonasyonun nasıl gerçekleştiğini açıklar.
Rezonans ve artikülasyonun nasıl gerçekleştiğini açıklar.
Akustik sesbilime ilişkin temel kavramları tanımlar.
Konuşmanın akustik ve fizyolojik ölçümlerini keşfeder.
Konuşma seslerinin algılanmasıyla ilgili süreçleri açıklar.
Seslerin algılanmasında önemli olan akustik özellikleri açıklar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Konuşma Bilimi nedir? Dil ve Konuşma Terapistleri için neden önemlidir? Anlatım, Tartışma
2 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Respirasyon: Konuşmada respirasyon ve tümce çeşitleri Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
3 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Fonasyon Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
4 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Rezonans ve Artikülasyon Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
5 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Akustik sesbilim: Temel kavramlar Anlatım, Tartışma
6 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Konuşma seslerinin akustik özellikleri: Ünlüler Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
7 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Konuşma seslerinin akustik özellikleri: Ünlüler Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Konuşma seslerinin akustik özellikleri: Ünsüzler Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
10 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Konuşma seslerinin akustik özellikleri: Ünsüzler Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
11 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma İşitme ve Konuşma Algısı Anlatım, Tartışma
12 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Konuşma seslerinin algılanması: Ünlülerde akustik ipuçları Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
13 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Konuşma seslerinin algılanması: Ünsüzlerde akustik ipuçları Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
14 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Konuşma seslerinin algılanması: Ünsüzlerde akustik ipuçları Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
15 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Genel tekrar Soru-Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Rifat, M. (1997) XX. Yüzyılda Dilbilim ve Göstergebilim Akımları.İstanbul: YKY
Dil ve Kavram Gelişimi, Ed: Seyhun Topbaş, Detay Yayıncılık, 2014.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Has the basic information on the science of language and speech in order to identify and interpret necessary approaches for his/her patients.
4
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Identifies the main phenomenons, principles, processes and practices of language and speech science, explains the methods in the field and makes a basic level of analysis and evaluation.
3
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Has the ability to plan a proper language and speech therapy program via his/her theoretical and practical knowledge.
3
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
To prepare the language and speech therapy profession according to ethical rules, assimilate the multidisciplinary approach, to prepare the necessary screening programs for healthy and / or problem groups in accordance with contemporary medical rules, to evaluate the patients with language and speech disorders, to identify the problems, and to find appropriate re / habilitation programs have the skills to prepare, determine the necessary tools and apply them.
4
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Collaborates with main medical fields.
4
2
Evaluates and interprets the problems about language and speech disorder of his/her patients guided by relevant specialist, asks consultation from other departments in case of need.
4
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
In addition to measuring the effectiveness, continuity and quality of the services related to language and speech therapy, it also conducts training and practice studies on language and speech science.
2
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Performs his/her duties of expertise in the eyes of judicial authorities and private and government agencies.
2
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Enables the development of professional standards and policies, determines planning and execution of the assessment and rehabilitation approaches, identifies the efficient applications of new knowledge-based methods and programs and contributes to improve professional and technical standarts.
1

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 2 28
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 5 35
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 5 25
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 56 0 174
Genel Toplam 174
Toplam İş Yükü / 25.5 6,8
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 7,0