TR EN

NÖRODİLBİLİM DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
DKT206 NÖRODİLBİLİM 4 2 2 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi DENİZ YILDIZ
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu ders ile; Öğrencilerin, sinirbilimi ve dil bozuklukları hakkında bilgi edinmelerini sağlamak amaçlanmaktadır.
İçerik: Bu ders; Nörodilbilime giriş ve nörodilbilimin tarihçesi, Afaziye giriş, Afazinin anatomik bölgelerle bağlantısı, Afazi sınıflandırması, Dilin nörolojik görüntülenmesi (PET ve FMRI), Santral işlemleme ve bozuklukları, Morfoloji ve sözdizimi ve bozuklukları, Bellek ve dil, Okuma ve yazma bozuklukları, Nörodilbilimsel dil işlemleme modelleri konularını içermektedir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Nörodilbilimin temel kavramlarını açıklar.
PET, FMRI, ERP tekniğini tanımlar.
Beynin farklı bölgelerini dil işlemlemedeki işlevlerine göre birbirinden ayırt eder.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Nörodilbilime Giriş ve Nörodilbilim Tarihçesi Anlatım, Tartışma
2 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Afaziye Giriş-Afazi Nedir? Afazinin Anatomik Bölgelerle Bağlantısı, Afazi Sınıflandırması Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
3 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Afazide Dilbilgisel Kayıp Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
4 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Fonoloji İşlemleme ve Bozuklukları Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
5 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Sözlükçe ve Bozuklukları Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
6 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Morfoloji ve Sözdizimi ve Bozuklukları Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
7 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Söylem İşlemleme ve Bozuklukları Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Okuma ve Yazma Bozuklukları Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
10 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Bilişsel İletişimsel Bozukluk: TBI (giriş) Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
11 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma İki Dilli Beyin Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
12 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Dilin Nörobiyolojisi: PET, fMRI Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
13 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Dilin Nörobiyolojisi: ERP Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
14 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Nörodilbilimsel Dil İşlemleme Modelleri Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
15 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Genel Tekrar Soru-Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

AYDIN, B. (2014). Down sendromlu bireylerin dil kullanımının sesbilimsel incelemesi: Nörodilbilimsel değerlendirme. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(3), 243-256.
Alduais, A., Alduais, A., Amidfar, M., & Alizadeh Incheh, S. (2023). Neurolinguistics: A scientometric review. Cogent Arts & Humanities, 10(1), 2197341.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Has the basic information on the science of language and speech in order to identify and interpret necessary approaches for his/her patients.
2
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Identifies the main phenomenons, principles, processes and practices of language and speech science, explains the methods in the field and makes a basic level of analysis and evaluation.
3
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Has the ability to plan a proper language and speech therapy program via his/her theoretical and practical knowledge.
1
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
To prepare the language and speech therapy profession according to ethical rules, assimilate the multidisciplinary approach, to prepare the necessary screening programs for healthy and / or problem groups in accordance with contemporary medical rules, to evaluate the patients with language and speech disorders, to identify the problems, and to find appropriate re / habilitation programs have the skills to prepare, determine the necessary tools and apply them.
3
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Collaborates with main medical fields.
4
2
Evaluates and interprets the problems about language and speech disorder of his/her patients guided by relevant specialist, asks consultation from other departments in case of need.
3
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
In addition to measuring the effectiveness, continuity and quality of the services related to language and speech therapy, it also conducts training and practice studies on language and speech science.
2
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Performs his/her duties of expertise in the eyes of judicial authorities and private and government agencies.
1
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Enables the development of professional standards and policies, determines planning and execution of the assessment and rehabilitation approaches, identifies the efficient applications of new knowledge-based methods and programs and contributes to improve professional and technical standarts.
4

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 2 28
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 14 1 14
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 4 2 8
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 4 1 4
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 66 0 126
Genel Toplam 126
Toplam İş Yükü / 25.5 4,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0