Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
DKT206 | NÖRODİLBİLİM | 4 | 2 | 2 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi DENİZ YILDIZ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu ders ile; Öğrencilerin, sinirbilimi ve dil bozuklukları hakkında bilgi edinmelerini sağlamak amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Bu ders; Nörodilbilime giriş ve nörodilbilimin tarihçesi, Afaziye giriş, Afazinin anatomik bölgelerle bağlantısı, Afazi sınıflandırması, Dilin nörolojik görüntülenmesi (PET ve FMRI), Santral işlemleme ve bozuklukları, Morfoloji ve sözdizimi ve bozuklukları, Bellek ve dil, Okuma ve yazma bozuklukları, Nörodilbilimsel dil işlemleme modelleri konularını içermektedir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Nörodilbilimin temel kavramlarını açıklar. |
PET, FMRI, ERP tekniğini tanımlar. |
Beynin farklı bölgelerini dil işlemlemedeki işlevlerine göre birbirinden ayırt eder. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür Okuma, Bireysel Araştırma | Nörodilbilime Giriş ve Nörodilbilim Tarihçesi | Anlatım, Tartışma |
2 | Literatür Okuma, Bireysel Araştırma | Afaziye Giriş-Afazi Nedir? Afazinin Anatomik Bölgelerle Bağlantısı, Afazi Sınıflandırması | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
3 | Literatür Okuma, Bireysel Araştırma | Afazide Dilbilgisel Kayıp | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
4 | Literatür Okuma, Bireysel Araştırma | Fonoloji İşlemleme ve Bozuklukları | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
5 | Literatür Okuma, Bireysel Araştırma | Sözlükçe ve Bozuklukları | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
6 | Literatür Okuma, Bireysel Araştırma | Morfoloji ve Sözdizimi ve Bozuklukları | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
7 | Literatür Okuma, Bireysel Araştırma | Söylem İşlemleme ve Bozuklukları | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Okuma, Bireysel Araştırma | Okuma ve Yazma Bozuklukları | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
10 | Literatür Okuma, Bireysel Araştırma | Bilişsel İletişimsel Bozukluk: TBI (giriş) | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
11 | Literatür Okuma, Bireysel Araştırma | İki Dilli Beyin | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
12 | Literatür Okuma, Bireysel Araştırma | Dilin Nörobiyolojisi: PET, fMRI | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
13 | Literatür Okuma, Bireysel Araştırma | Dilin Nörobiyolojisi: ERP | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
14 | Literatür Okuma, Bireysel Araştırma | Nörodilbilimsel Dil İşlemleme Modelleri | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
15 | Literatür Okuma, Bireysel Araştırma | Genel Tekrar | Soru-Cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
AYDIN, B. (2014). Down sendromlu bireylerin dil kullanımının sesbilimsel incelemesi: Nörodilbilimsel değerlendirme. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(3), 243-256. |
Alduais, A., Alduais, A., Amidfar, M., & Alizadeh Incheh, S. (2023). Neurolinguistics: A scientometric review. Cogent Arts & Humanities, 10(1), 2197341. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has the basic information on the science of language and speech in order to identify and interpret necessary approaches for his/her patients.
|
2 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Identifies the main phenomenons, principles, processes and practices of language and speech science, explains the methods in the field and makes a basic level of analysis and evaluation.
|
3 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has the ability to plan a proper language and speech therapy program via his/her theoretical and practical knowledge.
|
1 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To prepare the language and speech therapy profession according to ethical rules, assimilate the multidisciplinary approach, to prepare the necessary screening programs for healthy and / or problem groups in accordance with contemporary medical rules, to evaluate the patients with language and speech disorders, to identify the problems, and to find appropriate re / habilitation programs have the skills to prepare, determine the necessary tools and apply them.
|
3 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Collaborates with main medical fields.
|
4 | |||||
2 |
Evaluates and interprets the problems about language and speech disorder of his/her patients guided by relevant specialist, asks consultation from other departments in case of need.
|
3 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
In addition to measuring the effectiveness, continuity and quality of the services related to language and speech therapy, it also conducts training and practice studies on language and speech science.
|
2 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Performs his/her duties of expertise in the eyes of judicial authorities and private and government agencies.
|
1 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Enables the development of professional standards and policies, determines planning and execution of the assessment and rehabilitation approaches, identifies the efficient applications of new knowledge-based methods and programs and contributes to improve professional and technical standarts.
|
4 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 2 | 28 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 14 | 1 | 14 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 4 | 2 | 8 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 4 | 1 | 4 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 66 | 0 | 126 |
Genel Toplam | 126 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |