TR EN

YUTMA BOZUKLUKLARI DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
DKT304 YUTMA BOZUKLUKLARI 6 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi DENİZ YILDIZ
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Öğr.Gör. SAVAŞ ÇELİK
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu ders ile; Bebeklerde, çocuklarda ve yetişkinlerde yeme, beslenme ve yutma-yutkunma bozukluklarının tanı ve değerlendirme süreçlerini bilmek; yutkunma bozukluklarında terapi yöntemleri ve uygulamalar,radyolojik görüntüleme, videofluoroskopik değerlendirme, fiberendoskopik değerlendirme ve terapi yöntemleri hakkında bilgi sahibi olmak; vakalarla uygulamalı çalışma yapabilmek amaçlanmaktadır.
İçerik: Bu ders; Yutma mekanizmasının anatomisi, işlevleri ve bozukluklarla ilgili genel giriş,Cerrahi Tedavileri Takiben Görülen Yutma Bozuklukları,Yutma Bozukluklarının Klinik Değerlendirmesi/ Uygulama,Yutma Bozukluklarının Klinik Değerlendirmesi/ Uygulama,Yutma Bozukluklarının Aletsel Değerlendirmesi/ Uygulama,Yutma Bozukluklarının Aletsel Değerlendirmesi/ Uygulama,Yutma Bozukluklarında Terapi,Yutma Bozukluklarında Terapi,Bebeklerde ve Çocuklarda Beslenme ve Yutma Bozukluklarının Tedavisi,Bebeklerde ve Çocuklarda Beslenme ve Yutma Bozukluklarının Tedavisi,Yutma Bozukluklarının Cerrahi Tedavisi ve Protez Yönetimi,Yutma Bozukluklarının Cerrahi Tedavisi ve Protez Yönetimi,Vaka Çalışmaları,Vaka Çalışmaları; konularını içermektedir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Kliniğe gelen yutma bozuklu hastaya uygulanması gereken tarama testlerini bilir.
Kliniğe gelen yutma bozuklu hastaya yapılan aletsel değerlendirme yöntemlerini bilir.
Yutma ve solunum ilişkisini tanımlar.
Solunum terapisi hakkında bilgilenirler.
Yutma ve postür ilişkisini tanımlar.
Salya ve tükürük kontrolü için uygulanan tedavi yaklaşımlarını ilişkilendirir.
Yutma egzersizleri ve terapisini planlar.
Yutma bozukluklarının farklı tiplerini açıklar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür okuma, bireysel araştırma YUTMA ANATOMİSİ VE FİZYOLOJİSİ: DİSFAJİ TANIMI, NORMAL YUTMA FAZLARI, YUTMA İÇİN ÖNEMLİ BEYİN BÖLGELERİ Tartışma, Anlatım, Sunum
2 Literatür okuma, bireysel araştırma YUTMA İLE İLGİLİ KAS VE SİNİR SYSTEM Tartışma, Anlatım, Sunum
3 Literatür okuma, bireysel araştırma YUTMANIN DEĞERLENDİRİLMESİ: YATAKBAŞI VE TARAMA TESTLER Tartışma, Anlatım, Sunum
4 Literatür okuma, bireysel araştırma YUTMANIN DEĞERLENDİRİLMESİ:OROMOTOR DEĞERLENDİRİLMESİ Tartışma, Anlatım, Sunum
5 Literatür okuma, bireysel araştırma ALETSEL DEĞERLENDİRİLME: FEYÇ, MBYÇ Tartışma, Anlatım, Sunum
6 Literatür okuma, bireysel araştırma ALETSEL DEĞERLENDİRİLME: USG, EMG, IOPI Tartışma, Anlatım, Sunum
7 Literatür okuma, bireysel araştırma GENEL TEKRAR Tartışma, Anlatım, Sunum
8 - ARA SINAV -
9 Literatür okuma, bireysel araştırma YUTMA VE SOLUNUM Tartışma, Anlatım, Sunum, Vaka sunumu
10 Literatür okuma, bireysel araştırma YUTMA VE POSTÜR Tartışma, Anlatım, Sunum, Vaka sunumu
11 Literatür okuma, bireysel araştırma YUTMA VE SALYA KONTROLÜ Tartışma, Anlatım, Sunum, Vaka sunumu
12 Literatür okuma, bireysel araştırma YUTMA REHABİLİTASYONU: DİYET MODİFİKASYONU VE POSTURAL TEKNİKLER Tartışma, Anlatım, Sunum, Vaka sunumu
13 Literatür okuma, bireysel araştırma YUTMA REHABİLİTASYONU: EGZERSİZLER, PNF, MFT Tartışma, Anlatım, Sunum, Vaka sunumu
14 Literatür okuma, bireysel araştırma YUTMA İÇİN ELECTRİLSEL UYARIM YÖNTEMLERİ Tartışma, Anlatım, Sunum, Vaka sunumu
15 Literatür okuma, bireysel araştırma GENEL TEKRAR Tartışma, Anlatım, Sunum, Vaka sunumu
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Müzeyyen ÇİYİLTEPE, M. (2020). Pediatriden Geriatriye Yutma Bozuklukları. TYM yayınevi
Saitoh, E., Pongpipatpaiboon, K., Inamoto, Y., Kagaya, H. (2018). Dysphagia Evaluation and Treatment From the Perspective of Rehabilitation Medicine. Springer link

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Has the basic information on the science of language and speech in order to identify and interpret necessary approaches for his/her patients.
5
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Identifies the main phenomenons, principles, processes and practices of language and speech science, explains the methods in the field and makes a basic level of analysis and evaluation.
4
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Has the ability to plan a proper language and speech therapy program via his/her theoretical and practical knowledge.
1
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
To prepare the language and speech therapy profession according to ethical rules, assimilate the multidisciplinary approach, to prepare the necessary screening programs for healthy and / or problem groups in accordance with contemporary medical rules, to evaluate the patients with language and speech disorders, to identify the problems, and to find appropriate re / habilitation programs have the skills to prepare, determine the necessary tools and apply them.
4
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Collaborates with main medical fields.
4
2
Evaluates and interprets the problems about language and speech disorder of his/her patients guided by relevant specialist, asks consultation from other departments in case of need.
4
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
In addition to measuring the effectiveness, continuity and quality of the services related to language and speech therapy, it also conducts training and practice studies on language and speech science.
3
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Performs his/her duties of expertise in the eyes of judicial authorities and private and government agencies.
1
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Enables the development of professional standards and policies, determines planning and execution of the assessment and rehabilitation approaches, identifies the efficient applications of new knowledge-based methods and programs and contributes to improve professional and technical standarts.
2

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 14 1 14
Okuma 14 1 14
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 7 1 7
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 14 1 14
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 1 7
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 86 0 128
Genel Toplam 128
Toplam İş Yükü / 25.5 5
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0