TR EN

KONUŞMA SESİ BOZUKLUKLARI DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
DKT306 KONUŞMA SESİ BOZUKLUKLARI 6 4 3 3

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi DENİZ YILDIZ
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Öğr.Gör. SEDA KETEN
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu ders ile; Konuşma sesi bozukluklarını değerlendirme ve terapi yöntemleri hakkında bilgi edinmek amaçlanmaktadır.
İçerik: Bu ders; Türkçenin ses sistemi ve fonetik transkripsiyon,Konuşma sesi bozuklukları: Terminoloji ve sınıflama,Konuşma Sesi Bozukluklarının Özellikleri ve anatomi ile bağlantısı,Konuşma Sesi Bozukluklarında Değerlendirme,Konuşma Sesi Bozukluklarında Değerlendirme ,Konuşma Sesi Bozukluklarında Aletsel Değerlendirme,Çocukluk çağı apraksisinin ayırıcı tanısı,Fonolojik farkındalık,Konuşma sesi bozuklukları terapi yaklaşımları: Geleneksel ve davranışçı yaklaşım,Konuşma sesi bozuklukları terapi yaklaşımları: Minimal pair yaklaşım ,Çocukluk çağı apraksisi terapi yaklaşımları,Değerlendirme ve terapi planı hazırlama,Değerlendirme ve terapi planı hazırlama ;konularını içermektedir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Konuşma Sesi bozukluklarını tanımlar ve ilişkilendirir.
Konuşma çıktılarını fonetik transkripsiyonla gösterip analizini oluşturur.
Konuşma Sesi Bozuklarında klinik değerlendirme sürecini planlar.
Konuşma Sesi bozukluklarında uygulanan terapi yaklaşımlarını anlatır.
Çocukluk çağı apraksisinin özellikleri, değerlendirilmesi ve terapi sürecini organize eder.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür okuma, bireysel araştırma Konuşma Sesi Bozuklukları: Terminoloji ve Sınıflandırma Anlatım, tartışma
2 Literatür okuma, bireysel araştırma Sesletim Hatalarının Sınıflandırılması ve Sesbilgisel İşlemler Anlatım, tartışma
3 Literatür okuma, bireysel araştırma Konuşma Çıktılarının Fonetik Transkripsiyonu Anlatım, tartışma, Örnek olay
4 Literatür okuma, bireysel araştırma Konuşma Sesi Bozukluklarının Değerlendirilmesi Anlatım, tartışma
5 Literatür okuma, bireysel araştırma Konuşma Sesi Bozukluklarının Değerlendirilmesi Anlatım, tartışma
6 Literatür okuma, bireysel araştırma Fonolojik Farkındalık Anlatım, tartışma
7 Literatür okuma, bireysel araştırma Çocukluk Çağı Apraksisi Anlatım, tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür okuma, bireysel araştırma Çocukluk Çağı Apraksisinde Değerlendirme Anlatım, tartışma
10 Literatür okuma, bireysel araştırma Konuşma Sesi Bozukluklarında Terapi Yaklaşımları Anlatım, tartışma, Örnek olay
11 Literatür okuma, bireysel araştırma Konuşma Sesi Bozukluklarında Terapi Yaklaşımları Anlatım, tartışma, Örnek olay
12 Literatür okuma, bireysel araştırma Konuşma Sesi Bozukluklarında Terapi Yaklaşımları Anlatım, tartışma, Örnek olay
13 Literatür okuma, bireysel araştırma Çocukluk Çağı Apraksisinde Terapi Yaklaşımları Anlatım, tartışma, Örnek olay
14 Literatür okuma, bireysel araştırma Çocukluk Çağı Apraksisinde Terapi Yaklaşımları Anlatım, tartışma, Örnek olay
15 Literatür okuma, bireysel araştırma Öğrenci sunuları Rapor Hazırlama/Sunma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Kardaş, B., Kardaş, Ö., & Erermiş, H. S. (2019). Konuşma (iletişim) bozukluklarında prognoz, prognostik faktörler ve erken tedavinin etkisi. Turkiye Klinikleri Child Psychiatry-Special Topics, 5(1), 46-52.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Has the basic information on the science of language and speech in order to identify and interpret necessary approaches for his/her patients.
5
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Identifies the main phenomenons, principles, processes and practices of language and speech science, explains the methods in the field and makes a basic level of analysis and evaluation.
4
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Has the ability to plan a proper language and speech therapy program via his/her theoretical and practical knowledge.
1
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
To prepare the language and speech therapy profession according to ethical rules, assimilate the multidisciplinary approach, to prepare the necessary screening programs for healthy and / or problem groups in accordance with contemporary medical rules, to evaluate the patients with language and speech disorders, to identify the problems, and to find appropriate re / habilitation programs have the skills to prepare, determine the necessary tools and apply them.
4
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Collaborates with main medical fields.
4
2
Evaluates and interprets the problems about language and speech disorder of his/her patients guided by relevant specialist, asks consultation from other departments in case of need.
4
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
In addition to measuring the effectiveness, continuity and quality of the services related to language and speech therapy, it also conducts training and practice studies on language and speech science.
3
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Performs his/her duties of expertise in the eyes of judicial authorities and private and government agencies.
1
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Enables the development of professional standards and policies, determines planning and execution of the assessment and rehabilitation approaches, identifies the efficient applications of new knowledge-based methods and programs and contributes to improve professional and technical standarts.
2

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 1 1 1
Laboratuvar 2 2 4
Okuma 1 1 1
Ödev 3 3 9
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 2 1 2
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 26 0 76
Genel Toplam 76
Toplam İş Yükü / 25.5 3
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 3,0