TR EN

DİL VE KONUŞMA TERAPİSİNDE TEMEL GÖRÜNTÜLEME VE ANALİZ YÖNTEMLERİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
DKT403 DİL VE KONUŞMA TERAPİSİNDE TEMEL GÖRÜNTÜLEME VE ANALİZ YÖNTEMLERİ 7 4 3 4

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi DENİZ YILDIZ
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi NAJVA MOUSAVI
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu ders; Dil ve Konuşma Terapisi alanında yaygın olarak kullanılan temel görüntüleme, kayıt ve stimülasyon yöntemlerine ilişkin bilgi ve beceri kazandırmak; özellikle EEG/ERP ve TMS yöntemleri hakkında kuramsal bilgi vermek ve uygulamalı beceri geliştirmeyi amaçlamaktadır.
İçerik: Dil ve konuşma bozukluklarının değerlendirmesinde ve terapisinde Ses ve Rezonans Değerlendirmede Teknik İlkeler, nazometre, videofluoroscopy, nasoendoscopy, Yutmada Fiberoptik Endoskopik Değerlendirme (FESS) ve Diğer Yöntemler, Videolaringostroboskopi ve Stroboskopi EEG, ERP, TMU ve fMRI gibi görüntüleme ve analiz yöntemlerinin tanıtımı; bozukluklara göre araştırma amaçlı yöntem seçimi; kullanma gerekçeleri ve esasları: danışman ve gerektiğinde hekim veya diğer disiplin üyeleri iş birliğinde görüntüleme ve analiz yöntemlerinin vaka üzerinde uygulamalı kullanımını gözleme; vakaya özel kayıtların oluşturulması ve saklanması; toplanan verilerin analizi.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Klinik yaklaşım döngüsünü açıklar.
Tanı kategorilerini tanımlar.
Veri toplama, değerlendirme ve tanı yaklaşımı yapılandırma ilkelerini tanımlar.
Subjektif ve objektif değerlendirme arasındaki farkı tanımlar.
Dil ve konuşma bozukluklarının değerlendirilmesinde kullanılan temel görüntüleme ve analiz yöntemlerini ilişkilendirir.
Videofluoroscopy, Nasendoscopy, Videostroboscopy gibi görüntüleme ve analiz yöntemlerini planlar.
Nörogörüntüleme yöntemlerini ve çalışma prensiplerini tanımlar.
Görüntüleme ve analiz yöntemlerini görüntüleme birimlerinde süpervizör gözetiminde tanır.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür okuma, bireysel araştırma Nörogörüntüleme tanısı ve teknikleri- EEG- Beyin dalgaları- EEG Uygulamaları Anlatım tartışma
2 Literatür okuma, bireysel araştırma EEG Tarihçesi, Cihaz ayarlaması ve elektrod yerleşimi, Montaj, EEG artefaktları Anlatım tartışma
3 Literatür okuma, bireysel araştırma Olay İlişkili Potansiyeller (ERP) ve ERP bileşenleri Anlatım tartışma
4 Literatür okuma, bireysel araştırma Dilsel, işitsel ve görsel bileşenler Anlatım tartışma
5 Literatür okuma, bireysel araştırma Transkranial Manyetik Uyarım (TMU): Tarihçe, Cihaz Özellikleri ve TMU uygulama aşamaları Anlatım tartışma
6 Literatür okuma, bireysel araştırma TMU etki mekanizması ve parametreleri Anlatım tartışma
7 Literatür okuma, bireysel araştırma Fonksiyonel MR Anlatım tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür okuma, bireysel araştırma PET Anlatım tartışma
10 Literatür okuma, bireysel araştırma Ses Analizi (Praat ve Dr. Speech uygulaması) ve Spektrografi Anlatım tartışma
11 Literatür okuma, bireysel araştırma Nasometre Anlatım tartışma
12 Literatür okuma, bireysel araştırma Palatografi (Electropalatografi ve Low-tech. Palatografi) Anlatım tartışma
13 Literatür okuma, bireysel araştırma Videostroboscopy ve laringoscopy Anlatım tartışma
14 Literatür okuma, bireysel araştırma Videofluoroscopy (modifiye baryumlu yutma çalışması) Anlatım tartışma
15 Literatür okuma, bireysel araştırma Electromyography (EMG) Anlatım tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Daly, D. and Pedley, T. (Ed). 1990. Current Practice of Clinical Electroencephalography. New York : Raven Press

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Has the basic information on the science of language and speech in order to identify and interpret necessary approaches for his/her patients.
5
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Identifies the main phenomenons, principles, processes and practices of language and speech science, explains the methods in the field and makes a basic level of analysis and evaluation.
4
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Has the ability to plan a proper language and speech therapy program via his/her theoretical and practical knowledge.
1
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
To prepare the language and speech therapy profession according to ethical rules, assimilate the multidisciplinary approach, to prepare the necessary screening programs for healthy and / or problem groups in accordance with contemporary medical rules, to evaluate the patients with language and speech disorders, to identify the problems, and to find appropriate re / habilitation programs have the skills to prepare, determine the necessary tools and apply them.
4
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Collaborates with main medical fields.
5
2
Evaluates and interprets the problems about language and speech disorder of his/her patients guided by relevant specialist, asks consultation from other departments in case of need.
4
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
In addition to measuring the effectiveness, continuity and quality of the services related to language and speech therapy, it also conducts training and practice studies on language and speech science.
2
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Performs his/her duties of expertise in the eyes of judicial authorities and private and government agencies.
3
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Enables the development of professional standards and policies, determines planning and execution of the assessment and rehabilitation approaches, identifies the efficient applications of new knowledge-based methods and programs and contributes to improve professional and technical standarts.
3

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 12 3 36
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 6 2 12
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 34 0 106
Genel Toplam 106
Toplam İş Yükü / 25.5 4,2
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 4,0