TR EN

GELİŞİMSEL DEĞERLENDİRME VE İZLEME DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
CGY247 GELİŞİMSEL DEĞERLENDİRME VE İZLEME 3 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi NURTEN ELKİN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Öğr.Gör. BEDRİYE ÇELİK KANCA
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Gelişimsel tanımlamanın önemi, gelişimsel değerlendirme ile ilgili kavramlar, gelişimsel değerlendirme ve tanımlamada kullanılan ilkeler, değerlendirme ve tanımlamada sürecinde etkili olan etmenler, gelişimsel tarama, gelişimsel izlem ve önemine ilişkin bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
İçerik: - Gelişimsel Tanımlamanın Tanımı ve Önemi - Gelişimsel Değerlendirme İle İlgili Tanım ve Kavramlar - Gelişimsel Değerlendirme ve Tanımlamada İlkeler - Değerlendirme ve Tanımlamada Etkili Olan Etmenler Gelişimsel Tarama - Gelişimsel İzlem ve önemi - Formal ve informal Değerlendirme - Gözlem Yöntemleri - Kesin Kayıt ve Yaklaşık Kayıt - Kontrol Listeleri - Portfolyo Değerlendirme - Oran Skalaları - Gelişimsel Değerlendirme Etik - Gelişimsel Değerlendirmede Yapılan Hatalar - Gelişimsel tanımlama süreci ve kullanılan formlar - Dünyada Yaygın Olarak Kullanılan Standart Gelişimsel Değerlendirme Araçları - Türkiye’de Yaygın Olarak Kullanılan standart Gelişimsel Değerlendirme Araçları - Çocukların Gelişimsel Özelliklerine Uygun, Standart Olmayan Tekniklerle Gelişimsel Değerlendirme - Gelişim Raporu Hazırlama

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Gelişimsel değerlendirme ve tanımlama ile ilgili kavramları açıklar.
Farklı özelliklerdeki çocuklar için tanıma ve değerlendirmenin önemini ifade eder.
Çocuğu tanıma ve gelişimsel değerlendirme yöntemleri ve tekniklerini düzenler.
Çocuğun yaşına, özelliklerine ve gereksinimlerine uygun olarak yöntem, teknik ve değerlendirme aracı seçer.
Çocukların gelişimsel özelliklerine uygun, standart olmayan tekniklerle gelişimsel değerlendirme yapar.
Değerlendirme sonuçlarına göre gelişimsel/eğitsel tanımlama yapar.
Gelişimsel değerlendirme sonuçlarına göre gelişimsel durum raporu oluşturur.
Gelişimsel değerlendirme tanımlama sonucu izlem planı oluşturur.
Dünyada ve Türkiye’de yaygın olarak kullanılan gelişimsel değerlendirme araçlarının özelliklerini karşılaştırır.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür tarama Ders Hakkında Genel Bilgi, Gelişimsel Değerlendirmenin Tanımı Ve Önemi Anlatım, beyin fırtınası
2 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Gelişimsel Değerlendirme Ve Tanımlamada İlkeler ve Amaçlar Anlatım, tartışma
3 Literatür tarama, web tabanlı öğrenme Değerlendirme Döngüsü, Değerlendirme Ve Tanımlamada Etkili Olan Etmenler Anlatım, tartışma, beyin fırtınası
4 Literatür tarama, Bireysel araştırma Gelişim Alanlarına Göre Değerlendirme, Gelişimsel İzlem Anlatım, tartışma, soru-cevap
5 Literatür tarama, Bireysel araştırma Gelişim Alanlarına Göre Değerlendirme, Gelişimsel İzlem Anlatım, tartışma, soru-cevap
6 Literatür tarama, web tabanlı öğrenme Formal ve informal Değerlendirme, Değerlendirmede biçimsel olmayan yöntemler: Anlatım, tartışma, beyin fırtınası
7 Web Tabanlı Araştırma, literatür tarama Değerlendirmede biçimsel olmayan yöntemler: Gözlem Yöntemleri - Görüşmeler - Anlatım, tartışma, Yaratıcı Çalışma Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Web Tabanlı Araştırma, Bireysel araştırma Değerlendirmede biçimsel olmayan yöntemler: Anketler - Portfolyo Değerlendirme Anlatım, Yaratıcı Çalışma Yöntemi, soru-cevap
10 literatür tarama, görsel kaynaklar Değerlendirmede Biçimsel Yöntemler: Testler Anlatım, tartışma, Yaratıcı Çalışma Yöntemi
11 literatür tarama, grup araştırması, web tabanlı araştırma Dünyada ve Türkiye’de Yaygın Olarak Kullanılan Standart Gelişimsel Değerlendirme Araçları Anlatım, tartışma, Proje Çalışması
12 literatür tarama, grup araştırması, web tabanlı araştırma Özel Gereksinimi veya Davranış Problemleri olan Çocukların Değerlendirilmesi Anlatım, tartışma
13 literatür tarama, Web Tabanlı Araştırma Gelişimsel Değerlendirme Etik - Gelişimsel Değerlendirmede Yapılan Hatalar Anlatım, tartışma, Yaratıcı Çalışma Yöntemi
14 bireysel çalışma, grup çalışması Çocukların Gelişimsel Özelliklerine Uygun, Standart Olmayan Tekniklerle Gelişimsel Değerlendirme Anlatım, tartışma, Yaratıcı Çalışma Yöntemi
15 bireysel çalışma, grup çalışması, görsel kaynaklar Gelişim Raporu Hazırlama Anlatım, Proje Çalışması, soru-cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Bayhan, P. (2018). Gelişimsel Değerlendirme Ankara: Hedef Yayıncılık.
Zembat, R. & Tunçeli, H. İ. (Ed.) (2019). Erken Çocuklukta Gelişimi Değerlendirmede Kullanılan Güncel Ölçme Araçları. Nobel Akademik Yayıncılık.
Önder, A. (Ed.) (2018). Okul Öncesi Dönemde Çocukları Değerlendirme ve Tanıma Teknikleri (4. Baskı). Eğiten Kitap.
Şahin, C. (Ed.) (2018). Bireyi Tanıma Teknikleri (3. Baskı). Pegem Akademi.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Explains the basic concepts related to the field and associates them with the developmental theories.
5
2
Explains the global, regional and local differences using the basic concepts of human development based on relevant developmental theories.
2
3
Defines and implements the proffesional limitations, competencies and responsibilities that can be used in the academic works and field practices.
3
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Has ability of written and verbal expression in order to collaborate with relevant people and institutions related to the field.
3
2
Describes the basic facts, principles, processes of the other disciplines related to the field and the methods used in practice, analyzes and evaluates at the undergraduate level.
4
3
Finds various solutions to individual and social problems using professional knowledge and skills and being objective.
5
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Formulates the thoughts and practices in the field.
4
2
Contributes with the ideas in works that require teamwork, discusses the ideas to bring up as a matter.
4
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Joins actively to the teamwork.
3
2
Designs and implements an entire study related to the field, analyzes and reports the findings.
4
3
Completes the responsibilities and fulfilling the duties as a team member in a joint work related to the field.
5
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Works independently in researches and practices related to the field.
5
2
Takes active role and different responsibilities as a team member or a team leader and completes them successfully.
4
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Displays such a performance which shows that internalizing personal development and lifelong learning is an ongoing process.
5
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Awares of the individual, personal, social and professional responsibilities.
5
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Organizes the basic and specific topics, facts and theories related to the field, uses this knowledge in professional practice.
5

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 2 28
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 5 2 10
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 1 5
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 54 0 129
Genel Toplam 129
Toplam İş Yükü / 25.5 5,1
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0