Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
CGY443 | ENGELLİ ÇOCUKLARIN GELİŞİMİ, EĞİTİMİ VE AİLELERİNE DANIŞMANLIK | 7 | 3 | 3 | 4 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi NURTEN ELKİN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. BERK EFE ALTINAL |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Engelli çocuklara sahip ailelere danışmanlık yapabilecek mesleki donanıma sahip olmaya ilişkin bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Özel gereksinimli çocuğun aileye katılımı ve ailenin yaşadığı psikolojik süreçler, aileleri desteklemek için geliştirilen programlar, özel gereksinimli çocuğa sahip ailelerle yapılan görüşmelerde dikkat edilmesi gereken noktalar, çocuk odaklı aile danışmanlığında görüşme süreci. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Özel gereksinimli çocukların aileleri ile ilgili yapılan çalışma kaynaklarını kullanır. |
Özel gereksinimli çocukların aileye katılım süreci ve ailelerin yaşadığı psikolojik süreçleri açıklar. |
Ailelerin gösterdikleri tepkileri anlatan modelleri karşılaştırır. |
Özel gereksinimli çocuğa sahip aileleri destekelemek için uygun destek programını seçer. |
Özel gereksinimli çocuğa sahip aileleri desteklemek için hazırlanan programları destekler. |
Aile danışmalık kuramlarını ve danışmanlık sürecini ilişkilendirir. |
Çocuk odaklı aile görüşme süreçlerinin içeriğini düzenler. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür Tarama | Özel Gereksinimi Olan Çocukların Aileleri İle Yapılan Çalışmalar Giriş | Anlatım, Soru Cevap, Gözlem, Vaka Tartışması |
2 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma | Özel Gereksinimli Çocuğa Sahip Ailelerin Gösterdikleri Tepkileri Açıklayan Modeller | Anlatım, Soru Cevap |
3 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma | Sürekli Üzüntü Modeli, Kişisel Yapılanma Modeli, Güçsüzlük ve Anlamsızlık Modeli | Anlatım, Gözlem, Beyin Fırtınası |
4 | Literatür Tarama | Özel Gereksinimli Çocuğa Sahip Ailelerde Yaşanan Stres, Ailelerin Gereksinimleri | Anlatım, Soru Cevap, Gözlem, Örnek olay, Tartışma, Beyin Fırtınası |
5 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Ebeveynlerin ve Kardeşlerin tepkileri | Soru Cevap, Beyin Fırtınası |
6 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Engelli çocuğa sahip aile tutumları | Anlatım, Soru Cevap, Gözlem, |
7 | Web Tabanlı Araştırma | Ailelere destek hizmetler | Anlatım, Soru Cevap, Gözlem, Örnek Olay, Tartışma, Beyin Fırtınası |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma | Özel Gereksinimli Çocuğa Sahip Aileler İçin Eğitim Programı Hazırlarken Dikkat Edilmesi Gereken Noktalar | Anlatım, Soru Cevap, Gözlem, Vaka Tartışması, Beyin Fırtınası |
10 | Literatür Tarama, Grup araştırması | Ailelerle Yapılan Görüşmeler | Anlatım, Gözlem, Tartışma, Örnek Olay |
11 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma | Bilgi edinme ve Bilgi Verme Görüşmeleri | Anlatım |
12 | Bireysel Araştırma | Duyguların Tanımlanması ve İfadesi Görüşmeleri | Soru Cevap, Beyin Fırtınası |
13 | Grup Araştırması | Problemleri Çözümleme Görüşmeleri, Gelecekteki Etkinlikleri Planlama Görüşmeleri | Anlatım, Gözlem, Vaka Tartışması, Beyin Fırtınası |
14 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma | Özel Gereksinimli Çocuğa Sahip Ailelerle Yapılan Görüşmelerde Dikkat Edilmesi Gereken Noktalar | Anlatım, Soru Cevap, Gözlem, Beyin Fırtınası |
15 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma | Kaynaştırma Programlarında Aile Katılımı, BEP Aile Katılımı | Anlatım, Beyin Fırtınası |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Özsoy, Y., Özyürek, M. ve Eripek, S. (1997). Özel Eğitime Giriş. Ankara: Karatepe. |
Nazlı, S. (2018). Aile Danışmanlığı. Ankara: An. |
Baykoç, N. (2017). Özel Eğitim. Ankara: Eğiten. |
Küçükali, R. (2018). Çocuk ve Aile. Ankara: Anı. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explains the basic concepts related to the field and associates them with the developmental theories.
|
3 | |||||
2 |
Explains the global, regional and local differences using the basic concepts of human development based on relevant developmental theories.
|
3 | |||||
3 |
Defines and implements the proffesional limitations, competencies and responsibilities that can be used in the academic works and field practices.
|
3 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has ability of written and verbal expression in order to collaborate with relevant people and institutions related to the field.
|
4 | |||||
2 |
Describes the basic facts, principles, processes of the other disciplines related to the field and the methods used in practice, analyzes and evaluates at the undergraduate level.
|
4 | |||||
3 |
Finds various solutions to individual and social problems using professional knowledge and skills and being objective.
|
4 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Formulates the thoughts and practices in the field.
|
4 | |||||
2 |
Contributes with the ideas in works that require teamwork, discusses the ideas to bring up as a matter.
|
4 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Joins actively to the teamwork.
|
4 | |||||
2 |
Designs and implements an entire study related to the field, analyzes and reports the findings.
|
4 | |||||
3 |
Completes the responsibilities and fulfilling the duties as a team member in a joint work related to the field.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Works independently in researches and practices related to the field.
|
4 | |||||
2 |
Takes active role and different responsibilities as a team member or a team leader and completes them successfully.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Displays such a performance which shows that internalizing personal development and lifelong learning is an ongoing process.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Awares of the individual, personal, social and professional responsibilities.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Organizes the basic and specific topics, facts and theories related to the field, uses this knowledge in professional practice.
|
4 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 12 | 2 | 24 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 2 | 28 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 44 | 0 | 98 |
Genel Toplam | 98 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 3,8 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 4,0 |