TR EN

DİL GELİŞİMİ VE İLETİŞİM BOZUKLUKLARI EĞİTİMİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
CGY444 DİL GELİŞİMİ VE İLETİŞİM BOZUKLUKLARI EĞİTİMİ 8 3 3 3

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi NURTEN ELKİN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Normal gelişim gösteren çocukların dil ve konuşma gelişim özellikleri ile farklı gelişen çocukların dil ve konuşma özelliklerini ifade edebilmesi, aradaki farklılıkların ayırt edilebilmesi ve çocukların dil gelişimini sağlayıcı etkinlikleri planlama-uygulamaya ilişkin bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır.
İçerik: Dil gelişimi ile ilgili temel kavramlar, dil edinimi ile ilgili kuramlar, yaşlara göre dil gelişimi, dil gelişimini etkileyen etmenler, dil gelişimi destekleyici yöntem ve yaklaşımlar, dil gelişimi destekleyici çalışmalar. Dil ve konuşma bozuklukları ile ilgili temel kavramlar, dil bozuklukları türleri, konuşma bozuklukları türleri, konuşma bozukluklarının olası nedenleri ve yaygınlık, dil ve konuşma bozukluklarının değerlendirilmesinde kullanılan farklı yaklaşımlar (tıbbi ve psikodilbilimsel yaklaşımlar), dil ve konuşma bozukluğu olan çocukların özellikleri, dil ve konuşma bozukluklarına yönelik tanı ve müdahale yaklaşımları, dil ve konuşma bozukluğu olan çocukların ailelerine danışmanlık, vaka analizi

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Dil ve konuşma bozukluklarına ilişkin temel kavramları açıklar.
Dil ve konuşma bozukluklarının değerlendirilmesinde kullanılan tıbbi ve psikodilbilimsel yaklaşımlar arasındaki farklılıklara bağlı kalır.
Dil ve ilişkili kavramları açıklar.
Dil gelişimini etkileyen etmenleri açıklar.
Dil gelişiminin desteklenmesine yönelik olarak ailelerin katılımını sağlayıcı stratejiler üretir.
Çocuğun gereksinimlerini ve gelişim düzeyini dikkate alarak kullanılabilecek müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Dil nedir? konuşma nedir? Anlatım
2 Literatür tarama Dil edinimi ile ilgili kuramlar Tartışma, Örnek Olay.
3 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Dilin bileşenleri Anlatım
4 Bireysel araştırma. Dili Etkileyen Etmenler- Bağlamlar Anlatım, Tartışma
5 Literatür tarama Yaşlara Göre Dil Gelişimi Anlatım
6 Literatür tarama Yaşlara Göre Dil Gelişimi Anlatım
7 Literatür tarama Dil Gelişiminin Diğer Gelişim Alanları İle İlişkisi Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
8 - ARA SINAV -
9 Bireysel araştırma. Dil Gelişiminin Diğer Gelişim Alanları İle İlişkisi Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
10 Bireysel araştırma. Dil Çeşitliliği Anlatım, Tartışma, Örnek Olay.
11 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Erken Okuryazarlık Becerileri Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Soru- Cevap
12 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Dil ve Konuşma Bozuklukları Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
13 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Dil ve Konuşma Bozuklukları Anlatım, Tartışma, Örnek Olay.
14 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Genel Tekrar Anlatım
15 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Final Anlatım
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Temizyürek, F., Erdem, İ., & Temizkan, M. (2017). Konuşma eğitimi sözlü anlatım. Pegem Atıf İndeksi.
TURAN F. F. (2018). İletişim ve Dil Bozukluğu olan Çocuklar. Aral, Gürsoy, (Ed.), Özel Gereksinimli Çocuklar ve Eğitimleri içinde, (68-83.ss.) Ankara: Hedef CS Yayıncılık
TURAN F. F. , BÜLBÜN B. (2018). İletişim, Dil ve Konuşma Bozukluklarında Değerlendirme. Bayhan, P. (Ed.), Gelişimsel Değerlendirme içinde (198-209ss.). Ankara: Hedef Yayıncılık.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Explains the basic concepts related to the field and associates them with the developmental theories.
3
2
Explains the global, regional and local differences using the basic concepts of human development based on relevant developmental theories.
4
3
Defines and implements the proffesional limitations, competencies and responsibilities that can be used in the academic works and field practices.
4
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Has ability of written and verbal expression in order to collaborate with relevant people and institutions related to the field.
3
2
Describes the basic facts, principles, processes of the other disciplines related to the field and the methods used in practice, analyzes and evaluates at the undergraduate level.
4
3
Finds various solutions to individual and social problems using professional knowledge and skills and being objective.
4
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Formulates the thoughts and practices in the field.
3
2
Contributes with the ideas in works that require teamwork, discusses the ideas to bring up as a matter.
5
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Joins actively to the teamwork.
4
2
Designs and implements an entire study related to the field, analyzes and reports the findings.
4
3
Completes the responsibilities and fulfilling the duties as a team member in a joint work related to the field.
4
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Works independently in researches and practices related to the field.
3
2
Takes active role and different responsibilities as a team member or a team leader and completes them successfully.
3
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Displays such a performance which shows that internalizing personal development and lifelong learning is an ongoing process.
4
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Awares of the individual, personal, social and professional responsibilities.
3
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Organizes the basic and specific topics, facts and theories related to the field, uses this knowledge in professional practice.
4

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 10 2 20
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 1 14
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 40 0 78
Genel Toplam 78
Toplam İş Yükü / 25.5 3,1
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 3,0