Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
CGY446 | ÇOCUK İSTİSMARI VE İHMALİ | 8 | 2 | 2 | 3 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi NURTEN ELKİN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Çocuk istismarı ve ihmali ile ilgili kavramlar, ihmal ve istismarın sınıflandırılması, önlenmesi ve ihbarına ilişkin bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Çocuk istismarı ve ihmali ile ilgili kavramlar, gerekli önlemlerin bilinmesi ve bu önlemlerin sınıflandırılması ve mevzuatı ile birlikte ihbarının nasıl ve nerelere yapılacağı bilgisi, aile içi iletişim ve istismar, istismar türleri. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Çocuk istismarı ve ihmali ile ilgili kavramları açıklar. |
Çocuk istismarı ve ihmalinin çeşitlerini sıralar. |
Türkiye'de ve Dünyada çocuk ihmali ve istismarının durumuna örnek verir. |
Çocuk ihmali ve istismarının yasal mevzuatını inceler. |
Çocuk ihmali ve istismarının ihbarını açıklar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür tarama | Çocuğun gelişimi | Anlatım |
2 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Çocuk İstismarı ve ihmali temel kavramlar | Örnek Olay, Anlatım |
3 | Literatür tarama | Çocuk istismarı ve ihmalinin yaşam boyu etkileri | Anlatım |
4 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Aile içi iletişim ve istismar | Örnek Olay, Tartışma |
5 | Bireysel araştırma | Travma ve çocuk istismarı | Örnek Olay, Tartışma, Anlatım |
6 | Bireysel araştırma | Çocuk ve hukuk | Anlatım |
7 | Literatür tarama | Genel Tekrar ve Değerlendirme | Anlatım |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Fiziksel istismar | Örnek Olay, Anlatım |
10 | Literatür tarama, Bireysel araştırma, Grup Araştırması | Cinsel istismar | Örnek Olay, Anlatım |
11 | Grup Araştırması | Duygusal istismar | Anlatım |
12 | Grup Araştırması | Ekonomik istismar ve çocuk ihmali | Örnek Olay, Anlatım |
13 | Literatür tarama | İstismarın önlenmesinde birincil ve ikincil koruma | Anlatım |
14 | Bireysel araştırma | Koruma ve rehabilitasyon | Anlatım |
15 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Genel Tekrar ve Değerlendirme | Anlatım |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Polat, O. (2007). Tüm Boyutlarıyla Çocuk İstismarı 1. ANKARA: Seçkin. |
Bayraktar, S. (2015). İnsanlığın Kanayan Yarası Çocuk İstismarı Ve İhmali. İSTANBUL: Nobel. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explains the basic concepts related to the field and associates them with the developmental theories.
|
4 | |||||
2 |
Explains the basic concepts related to the field and associates them with the developmental theories.
|
4 | |||||
3 |
Explains the global, regional and local differences using the basic concepts of human development based on relevant developmental theories.
|
5 | |||||
4 |
Explains the global, regional and local differences using the basic concepts of human development based on relevant developmental theories.
|
5 | |||||
5 |
Defines and implements the proffesional limitations, competencies and responsibilities that can be used in the academic works and field practices.
|
3 | |||||
6 |
Defines and implements the proffesional limitations, competencies and responsibilities that can be used in the academic works and field practices.
|
3 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has ability of written and verbal expression in order to collaborate with relevant people and institutions related to the field.
|
5 | |||||
2 |
Has ability of written and verbal expression in order to collaborate with relevant people and institutions related to the field.
|
5 | |||||
3 |
Describes the basic facts, principles, processes of the other disciplines related to the field and the methods used in practice, analyzes and evaluates at the undergraduate level.
|
4 | |||||
4 |
Describes the basic facts, principles, processes of the other disciplines related to the field and the methods used in practice, analyzes and evaluates at the undergraduate level.
|
4 | |||||
5 |
Finds various solutions to individual and social problems using professional knowledge and skills and being objective.
|
4 | |||||
6 |
Finds various solutions to individual and social problems using professional knowledge and skills and being objective.
|
4 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Formulates the thoughts and practices in the field.
|
4 | |||||
2 |
Formulates the thoughts and practices in the field.
|
4 | |||||
3 |
Contributes with the ideas in works that require teamwork, discusses the ideas to bring up as a matter.
|
4 | |||||
4 |
Contributes with the ideas in works that require teamwork, discusses the ideas to bring up as a matter.
|
4 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Joins actively to the teamwork.
|
5 | |||||
2 |
Joins actively to the teamwork.
|
5 | |||||
3 |
Designs and implements an entire study related to the field, analyzes and reports the findings.
|
3 | |||||
4 |
Designs and implements an entire study related to the field, analyzes and reports the findings.
|
3 | |||||
5 |
Completes the responsibilities and fulfilling the duties as a team member in a joint work related to the field.
|
4 | |||||
6 |
Completes the responsibilities and fulfilling the duties as a team member in a joint work related to the field.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Works independently in researches and practices related to the field.
|
5 | |||||
2 |
Works independently in researches and practices related to the field.
|
5 | |||||
3 |
Takes active role and different responsibilities as a team member or a team leader and completes them successfully.
|
4 | |||||
4 |
Takes active role and different responsibilities as a team member or a team leader and completes them successfully.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Displays such a performance which shows that internalizing personal development and lifelong learning is an ongoing process.
|
4 | |||||
2 |
Displays such a performance which shows that internalizing personal development and lifelong learning is an ongoing process.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Awares of the individual, personal, social and professional responsibilities.
|
3 | |||||
2 |
Awares of the individual, personal, social and professional responsibilities.
|
3 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Organizes the basic and specific topics, facts and theories related to the field, uses this knowledge in professional practice.
|
5 | |||||
2 |
Organizes the basic and specific topics, facts and theories related to the field, uses this knowledge in professional practice.
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 1 | 14 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 44 | 0 | 72 |
Genel Toplam | 72 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 2,8 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 3,0 |