Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
BEY150 | BİYOKİMYA | 2 | 2 | 2 | 3 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi GÜLŞAH KONAKOĞLU |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Temel biyokimyasal reaksiyonları hücresel seviyede ayırt etme ve patolojik olayları açıklamaya ilişkin bilgilerin ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Moleküllerin yapı ve tasarımı, protein, karbonhidrat ve lipid metabolizmaları ve klinik önemi, enzimlerin klinik tanıda yeri, sıvı ve elektrolit dengesi, vitamin ve eser elementlerin tasarımı, hormonlar ve önemi, hemoglobin metabolizması. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Canlılarda biyomoleküllerin temel bilgilerini tanımlar. |
Metabolizmada rol oynayan genel kimyasal reaksiyonları keşfeder. |
Vücudundaki metabolik yolların kontrol mekanizmalarını keşfeder. |
Hücredeki normal ve patolojik seviyelerde kimyasal reaksiyonlardaki değişiklikleri ilişkilendirir. |
Metabolizma ile ilgili kavramları açıklar. |
Karbonhidrat metabolizması ile düzenleyici mekanizmaları karşılaştırır. |
Lipitleri kategorize eder. |
Protein metabolizmasını ve aminoasitleri açıklar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Biyokimyaya Giriş, Metabolizma, Temel Kavramlar | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
2 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Moleküller Arası Etkileşimler; Kimyasal Bağlar, Metabolizmada yer alan kimyasal reaksiyonlar | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
3 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Hücre; prokaryotik ve ökaryotik hücreler, hücre organelleri ve fonksiyonları | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
4 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Hücre membran yapısı, apoptoz, nekroz, hücrede madde iletimi, transport | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
5 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Esansiyal amino asitler, yapı ve fonksiyonları, aminoasit metabolizması, peptid bağı ve yapısı | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
6 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Proteinler, proteinlerin görevleri, yapıları, hemoglobin, miyoglobin, kolajen, elastin | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
7 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Enzimler | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Karbonhidratların Sınıflandırılması, Yapı ve Fonksiyonları Karbonhidratların Sindirim ve Emilimi | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
10 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Karbonhidratların Metabolizması | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
11 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Yağların sınıflandırılması, Yapı ve Fonksiyonları Yağların Sindirim ve Emilimi | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
12 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Nükleik Asitler | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
13 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Vitaminler | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
14 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Eser elementler | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
15 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Hormonların Yapısı ve Etki Mekanizmaları | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Harvey, R.A., Ferrier, D.R. (2012). Lippincott's Biyokimya. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri. |
Konukoğlu D., (2019) Temel ve Klinik Biyokimya: Sağlık Bilimleri Fakültesi ve Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulları için, 2. Baskı |
Moore, J. T., & Langley, R. H. (2011). Biochemistry for dummies. John Wiley & Sons. |
Nelson, D. L., & Cox, M. M. (2017). Lehninger principles of biochemistry (7th ed.). W.H. Freeman. |
Rodwell, Victor W, Bender, David A, Botham, Kathleen M, Kennelly, Peter J, Weil, Anthony P. (2018). Harper's Illustrated Biochemistry |
Konukoğlu D., (2019) Temel ve Klinik Biyokimya: Sağlık Bilimleri Fakültesi ve Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulları için, 2. Baskı |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Defines the current theory and practice in the field of physiotherapy and rehabilitation.
|
3 | |||||
2 |
Explain the basic concepts of other medical sciences who related physiotherapy and rehabilitation
|
5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain the basic phenomenon of sub-fields of physiotherapy and rehabilitation about principles, processes and applications, make a basic level of analysis and evaluation
|
3 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has the ability to physiotherapy and rehabilitation program planning with learned theoretical and practical knowledge.
|
3 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply for physiotherapy and rehabilitation program according to ethical principles, follow developments, make program changes or end the program if necessary
|
2 | |||||
2 |
Used for the information which gained from advanced studies for the protection of public health
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
independently conduct vocational and academic studies with the knowledge related to the field of physiotherapy and rehabilitation, finds solutions to the problems faced
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Adopts personal development and lifelong learning.
|
5 | |||||
2 |
Knows how to reach the necessary resources to address the learning needs
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Establishes effective communication with other relevant professional groups during physiotherapy and rehabilitation services.
|
5 | |||||
2 |
Gives a contribution to the profession related quality improvement, education and promotion programs
|
5 | |||||
3 |
Take responsibility in joint studies performed by different disciplines as a team member, contribute on the subject
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Have sufficient professional experience in clinical practice to use vocational autonomy
|
3 | |||||
2 |
The use of all the equipment and hardware in physiotherapy and rehabilitation clinics, provides environmental layout and task flow for clinic.
|
3 | |||||
3 |
Keeps records of service quality monitoring and for scientific research, prepares reports, participant for project implements
|
4 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 3 | 21 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 2 | 14 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 44 | 0 | 79 |
Genel Toplam | 79 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 3,1 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 3,0 |