Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
FTY143 | FİZYOTERAPİ VE REHABİLİTASYONA GİRİŞ VE ETİK | 1 | 3 | 3 | 4 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi GÜLŞAH KONAKOĞLU |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. BÜŞRA SAYİR |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Fizyoterapi ve rehabilitasyon tanımı, içeriği, tarihçesi, gelişimi, uygulama alanları, yasal düzenlemeler, ekip çalışması, iletişim, genel ve fizyoterapi alanına özgü etik ilkeler konularına ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Mesleki tanım ve fizyoterapinin diğer sağlık meslekleriyle ilişkisi, ekip çalışmasının önemi ve fizyoterapistin rolü, fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında farklı branşların tanımları, temel hastalıkların sınıflandırılması, etik ve mesleki etik kavramları, araştırma etiği, hasta değerlendirme süreçlerinde SOAP ve POMR gibi kayıt yöntemlerinin kullanımı, mesleki bilgi ve becerilerin güçlendirilerek, etkili bir şekilde hasta bakımının sağlanması ve mesleki uygulamalarda etik ilkelerin doğru şekilde takip edilmesi. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Fizyoterapi ve rehabilitasyon, fizyoterapist, fizyoterapi eğitimi, fizyoterapistlerin çalışma alanlarını açıklar. |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında yapılan profesyonel uygulamalar konusunu açıklar. |
Rehabilitasyon ekibi içinde fizyoterapistin rolünü açıklar. |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon konusundaki güncel mevzuatını açıklar. |
Tıp etiği ve Fizyoterapi ve rehabilitasyon meslek etiğini ilişkilendirir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | Dersin Amacı ve İçeriğinin Açıklanması, Fizyoterapistin Görev Tanımının Yapılması | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Örnek Olay, Video Analizi |
2 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | Fizyoterapi ve Rehabilitasyonun Tanımlanması, Fizyoterapinin Tarihçesi | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Örnek Olay, Video Analizi |
3 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | Fizyoterapistin Görev ve Sorumlulukları. Rehabilitasyonda Multidisipliner Yaklaşım Nasıl Olmalı? Ekip Çalışması İçerisindeki Diğer Birimler ve Birimlerin Görev Tanımları | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Örnek Olay, Video Analizi |
4 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | ‘Etik’ Kavramının Tanımının Yapılması, Araştırma Etiği, Deontoloji, Çevre Etiği Kavramlarının Açıklanması ve Birbiriyle İlişkisinin Tanımlanması | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Örnek Olay, Video Analizi |
5 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | Sağlık Alanında Etik Prensipler, Fizyoterapistler İçin Etik Prensipler | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Örnek Olay, Video Analizi |
6 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | ICF Protokolünün Tanımı ve Gerekliliği | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Örnek Olay, Video Analizi |
7 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | Hasta Haklarının Tanımının Yapılması, Sağlık Personeli-Hasta-Hasta Yakını İlişkisi | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Örnek Olay, Video Analizi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | İletişimin Prensipleri, Hasta İle İletişimin Anlatılması ve Örneklenmesi | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Örnek Olay, Video Analizi |
10 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | Fizyoterapide Uygulama Alanları ve Örnekleri | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Örnek Olay, Video Analizi |
11 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | Fizyoterapide Uygulama Alanları ve Örnekleri | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Örnek Olay, Video Analizi |
12 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | Fizyoterapide Uygulama Alanları ve Örnekleri | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Örnek Olay, Video Analizi |
13 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | Farklı Fizyoterapi Uygulamalarıyla İlgili Gözlem Yapılması ve Raporlanması, SOAP-POMR-SOMR Kayıt Sistemlerinin Anlatılması | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Örnek Olay, Video Analizi |
14 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | Farklı Fizyoterapi Uygulamalarıyla İlgili Gözlem Yapılması ve Raporlanması, SOAP-POMR-SOMR Kayıt Sistemlerinin Anlatılması | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Örnek Olay, Video Analizi |
15 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | Farklı Fizyoterapi Uygulamalarıyla İlgili Gözlem Yapılması ve Raporlanması, SOAP-POMR-SOMR Kayıt Sistemlerinin Anlatılması | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Örnek Olay, Video Analizi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Pagliarulo MA. (2012) Introduction to Physical Therapy. 4th ed. St Louis: Elsevier Mosby. |
Özdinçler Razak A. (2015) Fizyoterapi ve Rehabilitasyona Giriş İstanbul Tıp Kitabevi |
Swisher, L. L., Hiller, P., & APTA Task Force to Revise the Core Ethics Documents (2010). |
The revised APTA code of ethics for the physical therapist and standards of ethical conduct for the physical therapist assistant: theory, purpose, process, and significance. Physical therapy, 90(5), 803–824. https://doi.org/10.2522/ptj.20090373. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Defines the current theory and practice in the field of physiotherapy and rehabilitation.
|
4 | |||||
2 |
Explain the basic concepts of other medical sciences who related physiotherapy and rehabilitation
|
3 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain the basic phenomenon of sub-fields of physiotherapy and rehabilitation about principles, processes and applications, make a basic level of analysis and evaluation
|
5 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has the ability to physiotherapy and rehabilitation program planning with learned theoretical and practical knowledge.
|
3 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply for physiotherapy and rehabilitation program according to ethical principles, follow developments, make program changes or end the program if necessary
|
5 | |||||
2 |
Used for the information which gained from advanced studies for the protection of public health
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
independently conduct vocational and academic studies with the knowledge related to the field of physiotherapy and rehabilitation, finds solutions to the problems faced
|
2 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Adopts personal development and lifelong learning.
|
5 | |||||
2 |
Knows how to reach the necessary resources to address the learning needs
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Establishes effective communication with other relevant professional groups during physiotherapy and rehabilitation services.
|
5 | |||||
2 |
Gives a contribution to the profession related quality improvement, education and promotion programs
|
5 | |||||
3 |
Take responsibility in joint studies performed by different disciplines as a team member, contribute on the subject
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Have sufficient professional experience in clinical practice to use vocational autonomy
|
2 | |||||
2 |
The use of all the equipment and hardware in physiotherapy and rehabilitation clinics, provides environmental layout and task flow for clinic.
|
2 | |||||
3 |
Keeps records of service quality monitoring and for scientific research, prepares reports, participant for project implements
|
2 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 8 | 2 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 2 | 14 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 45 | 0 | 102 |
Genel Toplam | 102 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 4,0 |