Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
CGY145 |
FİZYOLOJİ |
1 |
4 |
3 |
6 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Prof.Dr. ARİF ÖNDER |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
İnsan vücudunu oluşturan tüm sistemlerin temel yapısı ve işleyiş mekanizmalarına ilişkin bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: |
İnsan vücudundaki hücre, doku ve sistemlerin işleyiş mekanizmaları. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Homeostasis kavramını ve fizyolojik düzenleme mekanizmalarını açıklar. |
Kanın görevlerini ve kan hücrelerinin özelliklerini sıralar. |
Sinir sisteminin temel özelliklerini açıklar |
Kas kasılma mekanizmasını açıklar. |
Dolaşım sisteminin bölümlerini ve özelliklerini açıklar. |
Solunum sisteminde gaz transportunun ana mekanizmasını açıklar. |
Sindirim sisteminin temel görevlerini sıralar. |
Hormonların salınma mekanizmalarını ve etkilerini sıralar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
Literatür Tarama |
Fizyolojiye giriş, homeostaz ve vücut kontrol sistemleri |
Anlatım |
2 |
Literatür Tarama |
Vücut Sıvılarının Dağılımı,Elektrolitler, Hücre Transport Mekanizmaları |
Anlatım |
3 |
Bireysel Araştırma |
Kan Fizyolojisi |
Anlatım |
4 |
Bireysel Araştırma |
Sinir Fizyolojisi |
Anlatım, Sunum |
5 |
Bireysel Araştırma |
Kas Fizyolojisi |
Anlatım, Sunum |
6 |
Literatür Tarama, Bireysel Araştırma |
Dolaşım Fizyolojisi |
Anlatım |
7 |
Literatür Tarama, Bireysel Araştırma |
Solunum Fizyolojisi |
Anlatım |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Literatür Tarama, Bireysel Araştırma |
Sindirim Fizyolojisi |
Anlatım |
10 |
Literatür Tarama, Bireysel Araştırma |
Boşaltım Fizyolojisi |
Anlatım, Sunum |
11 |
Literatür Tarama, Bireysel Araştırma |
Duyu fizyolojisi |
Anlatım, Sunum |
12 |
Literatür Tarama, Bireysel Araştırma |
Endokrin fizyoloji |
Anlatım, Sunum |
13 |
Literatür Tarama, Bireysel Araştırma |
Üreme Sistemi |
Anlatım, Sunum |
14 |
Literatür Tarama, Bireysel Araştırma |
Egzersiz fizyolojisi |
Anlatım, Sunum |
15 |
Literatür Tarama, Bireysel Araştırma |
Bağışıklık sistemi fizyolojisi |
Anlatım, Sunum |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Hall, J. E. Guyton H.E.(2016). Guyton and Hall Tıbbi Fizyoloji (13. ed). Elsevier. |
Ganong, W. (2016) Ganong Tıbbi Fizyoloji (25. ed). McGraw Hill Ed. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Has the basic information on the science of audiology in order to identify and interpret necessary approaches for his/her patients.
|
|
1 |
|
|
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Identifies the main phenomenons, principles, processes and practices of audiology science, explains the methods in the field and makes a basic level of analysis and evaluation.
|
|
1 |
|
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Has the ability to plan a proper audiology program via his/her theoretical and practical knowledge.
|
|
1 |
|
|
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Has the ability to execute a proper treatment to his/her patients via his/her theoretical and practical knowledge.
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Collaborates with main medical fields.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Evaluates and interprets the problems about hearing and/or vestibular symptoms of his/her patients guided by relevant specialist, asks consultation from other departments in case of need.
|
|
1 |
|
|
|
|
3 |
Responsible to identify, execute and adjust the hearing instrument to his/her patients with hearing loss and hearing aid indication.
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Specializes in areas like Pediatric Audiology, Geriartric Audiology, Industrial Audiology, Rehabilitative Audiology, Electrophysiological Measurements, Vestibular Disorders, Vestibular Rehabilitation, Hearing Aids and Implants.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Prepares instructional and practical studies to provide efficiency, permanency and quality of audiology related services.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Performs his/her duties of expertise in the eyes of judicial authorities and private and government agencies.
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Takes part in a special team for the noise measurements in noisy environments in order to reduce the noise level for the regulation of environmental modifications by identifying individual protectives.
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Takes place in the implant board in order to consult his/her patients about applications of cochlear implant, middle ear implants, bone implanted hearing devices (BAHA) and brainstem implant.
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Enables the development of professional standards and policies, determines planning and execution of the assessment and rehabilitation approaches, identifies the efficient applications of new knowledge-based methods and programs and contributes to improve professional and technical standarts.
|
|
1 |
|
|
|
|
3 |
Makes studies in order to improve hearing protection of health and for the prevention of hearing loss at work, school and society’s environments for the development of applications related to hearing screening program.
|
|
1 |
|
|
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
4 |
56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
2 |
28 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
14 |
1 |
14 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
7 |
4 |
28 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
7 |
3 |
21 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
58 |
0 |
149 |
|
Genel Toplam |
149 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
5,8 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
6,0 |
|