TR EN

İŞİTME TARAMA PROGRAMLARI DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
ODY247 İŞİTME TARAMA PROGRAMLARI 3 2 2 4

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ARİF ÖNDER
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Öğr.Gör. RAHMİYE NUR AKTAN
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: İşitme taramalarında kullanılan yöntemler ve işleyişlerine ilişkin bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır.
İçerik: Yenidoğan işitme taraması, okul öncesi ve okul dönemi işitme taramaları ve mesleki işitme taramalarında kullanılan yöntemler ve prosedürlerinin işleyişleri.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

İşitme taramasında odyologun görevlerini açıklar.
İşitme taramalarının işitme kaybı olan bireylerin tespitindeki yerini ve önemini açıklar.
İşitme taramasının basamaklarını listeler.
Çocukluk ve yetişkinlik döneminde yapılması gereken işitme taramalarının genel işleyişini açıklar.
Yenidoğan işitme tarama uygulamasının önemini açıklar.
Yenidoğan işitme tarama protokolleri ve kullanılan test yöntemlerini inceler.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma İşitme tarama programlarına giriş Tartışma, Anlatım
2 Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma İşitme taramalarının sınıflandırılması ve kullanım alanları Tartışma, Anlatım, Gösterip yaptırma
3 Literatür tarama, Grup araştırması, Web tabanlı araştırma Ulusal işitme taramalarının amaçları Tartışma, Anlatım
4 Literatür tarama, Grup araştırması, Web tabanlı araştırma Yenidoğan işitme taraması Tartışma, Anlatım, Gösterip yaptırma
5 Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Yenidoğan işitme taraması Tartışma, Anlatım
6 Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Yenidoğan işitme taraması Tartışma, Anlatım, Gösterip yaptırma
7 Literatür tarama, Grup araştırması, Web tabanlı araştırma Yenidoğan işitme taraması Tartışma, Anlatım
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama, Grup araştırması, Web tabanlı araştırma Yenidoğan işitme taraması Tartışma, Anlatım, Gösterip yaptırma
10 Web tabanlı araştırma, Grup araştırması Okul öncesi işitme taraması amaçları ve prosedürü Tartışma, Anlatım, Gösterip yaptırma
11 Web tabanlı araştırma, Grup araştırması Okul dönemi işitme taramaları Tartışma, Anlatım, Gösterip yaptırma
12 Web tabanlı araştırma, Grup araştırması Tarama sonuçlarına göre aileleri yönlendirme yaklaşımları Tartışma, Anlatım
13 Web tabanlı araştırma, Grup araştırması Mesleki işitme taramaları Tartışma, Anlatım, Gösterip yaptırma
14 Literatür tarama, Grup araştırması Mesleki işitme taramaları Tartışma, Anlatım, Sunum, Örnek Olay
15 Grup araştırması İşitme taramaları-Genel tekrar Tartışma, Anlatım, Sunum, Örnek Olay
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Belgin, E., Şahlı, A.S. (2015). Temel Odyoloji. Güneş Tıp Kitabevleri.
Gökçay, G., Boran, P., Çiprut, A., & Bağlam, T. (2014). Çocukluk dönemi işitme taramalarında ülkemizde ve dünyada güncel durum. Cocuk Sagligi ve Hastaliklari Dergisi, 57(4).
Beken, S., Önal, E., & Kemaloğlu, Y. (2014). Yenidoğanda işitmenin gelişimi ve işitme tarama testleri. Bozok tıp dergisi, 4(3), 57-62.
BOLAT, H., & GENÇ, O. G. A. (2012). Türkiye ulusal yenidoğan işitme taraması programı: Tarihçesi ve prensipleri. Turkiye Klinikleri Ear Nose and Throat-Special Topics, 5(2), 11-14.
Dizdar, H. T. Yenidoğan İşitme Taraması. Biruni Sağlık ve Eğitim Bilimleri Dergisi, (7), 73-76.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Has the basic information on the science of audiology in order to identify and interpret necessary approaches for his/her patients.
4
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Identifies the main phenomenons, principles, processes and practices of audiology science, explains the methods in the field and makes a basic level of analysis and evaluation.
4
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Has the ability to plan a proper audiology program via his/her theoretical and practical knowledge.
3
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Has the ability to execute a proper treatment to his/her patients via his/her theoretical and practical knowledge.
3
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Collaborates with main medical fields.
5
2
Evaluates and interprets the problems about hearing and/or vestibular symptoms of his/her patients guided by relevant specialist, asks consultation from other departments in case of need.
5
3
Responsible to identify, execute and adjust the hearing instrument to his/her patients with hearing loss and hearing aid indication.
5
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Specializes in areas like Pediatric Audiology, Geriartric Audiology, Industrial Audiology, Rehabilitative Audiology, Electrophysiological Measurements, Vestibular Disorders, Vestibular Rehabilitation, Hearing Aids and Implants.
4
2
Prepares instructional and practical studies to provide efficiency, permanency and quality of audiology related services.
4
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Performs his/her duties of expertise in the eyes of judicial authorities and private and government agencies.
3
2
Takes part in a special team for the noise measurements in noisy environments in order to reduce the noise level for the regulation of environmental modifications by identifying individual protectives.
3
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Takes place in the implant board in order to consult his/her patients about applications of cochlear implant, middle ear implants, bone implanted hearing devices (BAHA) and brainstem implant.
4
2
Enables the development of professional standards and policies, determines planning and execution of the assessment and rehabilitation approaches, identifies the efficient applications of new knowledge-based methods and programs and contributes to improve professional and technical standarts.
3
3
Makes studies in order to improve hearing protection of health and for the prevention of hearing loss at work, school and society’s environments for the development of applications related to hearing screening program.
5

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 2 28
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 5 3 15
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 2 10
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 54 0 97
Genel Toplam 97
Toplam İş Yükü / 25.5 3,8
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 4,0