Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
ODY349 | KONUŞMA VE DİL GELİŞİMİ | 5 | 2 | 2 | 2 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ARİF ÖNDER |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. MERYEM MERVE UÇAK |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Normal gelişim gösteren çocuklarda konuşma ve dil becerilerinin temel özelliklerine ilişkin bilgi, beceri/davranış ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Normal gelişen çocuğun dil ve konuşma gelişimine ait özellikler, dilin anlam, fonoloji, morfoloji ve yapısal özellikleri ve çocukların dili kazanabilecekleri ideal ortamlar. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
İletişim, dil ve konuşma kavramlarını açıklar. |
Dil gelişim teorilerini anlatır. |
Tipik gelişimde dil ve konuşma gelişimin evrelerini açıklar. |
İşitme kaybının dil ve konuşma gelişimi üzerindeki etkilerini tanımlar. |
İşitme engelli çocuklarda dil ve konuşma gelişimini açıklar. |
İşitme engelli çocuklarda dil ve konuşma gelişimine yönelik yapılan eğitimleri uygular. |
Dilin anlam, fonoloji, morfoloji ve yapısal özelliklerini açıklar. |
Çocukların dili kazanabilecekleri ideal ortamları seçer. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür okuma, bireysel araştırma | İletişim, dil ve konuşma: Temel Kavramlar | Anlatım tartışma |
2 | Literatür okuma, bireysel araştırma | Beyin - Dil ve Konuşma İlişkisi | Anlatım tartışma |
3 | Literatür okuma, bireysel araştırma | Dil Gelişim Kuramları | Anlatım tartışma |
4 | Literatür okuma, bireysel araştırma | Dil Gelişim Kuramları | Anlatım tartışma |
5 | Literatür okuma, bireysel araştırma | Çocuklarda Sesbilgisel Edinim | Anlatım tartışma |
6 | Literatür okuma, bireysel araştırma | Çocuklarda Biçimbirim ve Sözdizimi Edinimi | Anlatım tartışma |
7 | Literatür okuma, bireysel araştırma | Çocuklarda Semantik ve Pragmatik Gelişim | Anlatım tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür okuma, bireysel araştırma | İşitme Engelinin Dil ve Konuşma Gelişimine Etkileri | Anlatım tartışma |
10 | Literatür okuma, bireysel araştırma | İşitme Engelli Çocuklarda Erken Dil Gelişimi | Anlatım tartışma |
11 | Literatür okuma, bireysel araştırma | İşitme Engelli Çocuklarda Erken Dil Gelişimi | Anlatım tartışma |
12 | Literatür okuma, bireysel araştırma | İşitme Engelli Çocuklarda Dil Gelişimine Yönelik Eğitimler | Anlatım, tartışma, Örnek olay |
13 | Literatür okuma, bireysel araştırma | İşitme Engelli Çocuklarda Dil Gelişimine Yönelik Eğitimler | Anlatım, tartışma, Örnek olay |
14 | Literatür okuma, bireysel araştırma | İşitme Engelli Çocuklar İçin Eğitici Etkinlikler | Anlatım, tartışma, Örnek olay |
15 | Literatür okuma, bireysel araştırma | Genel tekrar | Soru-Cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Topbaş, S. (2005) Dil ve Kavram Gelişimi. Ankara:Kök Yay. |
Rıfat, M. (1997) XX. Yüzyılda Dilbilim ve Göstergebilim Akımları. İstanbul: YKY |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has the basic information on the science of audiology in order to identify and interpret necessary approaches for his/her patients.
|
2 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Identifies the main phenomenons, principles, processes and practices of audiology science, explains the methods in the field and makes a basic level of analysis and evaluation.
|
3 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has the ability to plan a proper audiology program via his/her theoretical and practical knowledge.
|
3 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has the ability to execute a proper treatment to his/her patients via his/her theoretical and practical knowledge.
|
3 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Collaborates with main medical fields.
|
3 | |||||
2 |
Evaluates and interprets the problems about hearing and/or vestibular symptoms of his/her patients guided by relevant specialist, asks consultation from other departments in case of need.
|
4 | |||||
3 |
Responsible to identify, execute and adjust the hearing instrument to his/her patients with hearing loss and hearing aid indication.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Specializes in areas like Pediatric Audiology, Geriartric Audiology, Industrial Audiology, Rehabilitative Audiology, Electrophysiological Measurements, Vestibular Disorders, Vestibular Rehabilitation, Hearing Aids and Implants.
|
5 | |||||
2 |
Prepares instructional and practical studies to provide efficiency, permanency and quality of audiology related services.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Performs his/her duties of expertise in the eyes of judicial authorities and private and government agencies.
|
2 | |||||
2 |
Takes part in a special team for the noise measurements in noisy environments in order to reduce the noise level for the regulation of environmental modifications by identifying individual protectives.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Takes place in the implant board in order to consult his/her patients about applications of cochlear implant, middle ear implants, bone implanted hearing devices (BAHA) and brainstem implant.
|
5 | |||||
2 |
Enables the development of professional standards and policies, determines planning and execution of the assessment and rehabilitation approaches, identifies the efficient applications of new knowledge-based methods and programs and contributes to improve professional and technical standarts.
|
4 | |||||
3 |
Makes studies in order to improve hearing protection of health and for the prevention of hearing loss at work, school and society’s environments for the development of applications related to hearing screening program.
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 1 | 14 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 3 | 2 | 6 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 2 | 1 | 2 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 35 | 0 | 52 |
Genel Toplam | 52 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 2 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 2,0 |