TR EN

ENGELLİLERDE SPOR TARİHİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
EEY103 ENGELLİLERDE SPOR TARİHİ 1 2 2 3

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. TANER ATASOY
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Öğr.Gör. KEREM ARDA
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersin amacı; öğrencilere, beden eğitimi ve sporun tarihsel sürecini anlatabilecek, beden eğitimi ve spor disiplini içerisinde engelli bireylerin kültürler arası farklılıklara dayanan toplumsal etkilerini yorumlayabilecek bilgiyi kazandırmaktır.
İçerik: Dersin içeriği; oyun, beden eğitimi ve spor kavramları, hareket kavramı ve engellilik, ilk çağlarda ve ilk çağ uygarlıklarında hareketin gelişimi, Antik Yunan ve Antik Roma dönemi, Olimpiyat oyunları ve Paralimpik Oyunlar, engellilerde spor organizasyonları, engelli spor branşları, Türkiye’de engelli spor branşları.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Beden eğitimi, spor ve oyun kavramlarını açıklar, bu kavramları engelliler hareket kültürü ile bağdaştırarak tartışır.
Eski uygarlıklarda engelli bireylere yönelik hareket kültürünü anlatır, aralarındaki farkı yorumlar.
Toplumsal özelliklerin ve toplumsal farklılıkların engelli sporuna olan etkisini anlatır.
Antik Olimpiyat Oyunları, Modern Olimpiyat Oyunları ve Paralimpik Oyunların özelliklerini ve gelişim sürecini anlatır.
Engellilerde beden eğitimi ve spor disiplini ile ilgili süreçlerin toplumsal etkilerini açıklar ve yorumlar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Oyun, beden eğitimi ve spor kavramları Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
2 PPT Dosyası, Video Engellilerde beden eğitimi ve sporda temel kavramlar Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
3 PPT Dosyası, Video İlkçağlarda hareket kavramı ve spor Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
4 PPT Dosyası, Video Türk, İran (Pers), Çin ve Hint uygarlıklarında hareket kavramı ve engelliler Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
5 PPT Dosyası, Video Antik Yunan dönemi, Antik Olimpiyatlar ve engelliler Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
6 PPT Dosyası, Video Antik Roma dönemi ve engelliler Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
7 PPT Dosyası, Video 19. yüzyıl modern sporlar dönemi. Dünyada engellilerde beden eğitimi ve sporda yeni anlayışlar Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 PPT Dosyası, Video Modern Olimpiyatların tarihçesi ve Paralimpik Oyunların doğuşu Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
10 PPT Dosyası, Video Engellilerde uluslararası spor organizasyonları Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
11 PPT Dosyası, Video Engellilerde modern sporun toplumsal boyutları Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
12 PPT Dosyası, Video Türkiye’de engellilerde beden eğitimi ve sporun gelişimi Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
13 PPT Dosyası, Video Engelli spor branşları Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
14 PPT Dosyası, Video Türkiye’de engelli spor branşları Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
15 PPT Dosyası, Video Türkiye’de engelli spor branşları ile ilgili yapılan çalışmaların örnek olay analizi Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Demirhan G. (2006). Spor Eğitiminin Temelleri. Bağırgan Yayınevi, Ankara.
Çakır V.O. (2014). Sporun Sosyolojik Boyutları. Spor Yayınevi, Ankara.
İnal A.N. (2006). Beden Eğitimi ve Spor Bilimi. Nobel Yayın, Ankara.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Defines concepts related to exercise and sports science profession in disabled people.
4
2
Explains the theories of exercise and sports science for the disabled.
3
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Discusses the suitability of preparing exercise programs for disabled individuals with the theoretical knowledge she has acquired in the field of exercise and sports sciences and uses this knowledge in practice environments
3
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Examines existing scientific studies on disabled individuals in the field of exercise and sports sciences using scientific research methods and techniques and analyzes data and results for current practices.
3
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
It provides basic guidance on issues related to improving healthy living, physical fitness, performance and conditioning characteristics for disabled individuals.
1
2
It selects the appropriate exercise method for different disability types and groups and organizes an exercise program taking these differences into account.
1
3
It carries out measurement activities for disabled individuals in order to determine motor development, sports performance and condition characteristics, uses the equipment, technology and software needed in these activities and analyzes the evaluation results.
1
4
Prepares exercise plans for different disability groups
1
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Takes initiative and develops solutions to possible problems in field-related applications, both collaboratively and individually, independently
2
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Realizes the importance of professional development by following scientific, technological and current developments regarding exercise and sports science applications.
3
2
Demonstrates behavior towards being open to change and the necessity of lifelong learning.
3
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Expresses the knowledge and ideas she has acquired about the field in written and oral form in a fluent and understandable manner.
3
2
Demonstrates communication and social competence skills at a level that enables cooperation with national or international institutions in applications related to the field.
5
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Benefiting from the existing historical and theoretical knowledge of the field; Recognizes problems related to exercise practices for disabled individuals and solves these problems based on ethical values.
5
2
By using personality traits with social skills required by the profession; organizes projects, organizations and studies with sustainable social content specific to its field
5

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 2 14
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 1 5
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 41 0 75
Genel Toplam 75
Toplam İş Yükü / 25.5 2,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 3,0