TR EN

ENGELLİLERDE ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
EEY102 ENGELLİLERDE ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ 2 2 2 4

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. TANER ATASOY
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Öğrencilere; Özel eğitimde uygulanan ilkeleri açıklayacak ve engelli çocuklara yönelik beden eğitimi uygulamalarında kullanılan öğretim yöntemlerini tartışacak bilgiyi kazandırmaktır.
İçerik: Dersin içeriği; Dersin işleyişi hakkında genel bilgiler ve Özel eğitimde kavramlar, Türkiye'de özel eğitim hizmetlerinin yapılanması, Engellilerde öğretim ilke ve yöntemleri, Engelliliğin nedenleri, Zihinsel engelli çocuklar ve eğitimleri, Görme engelli çocuklar ve eğitimleri, İşitme engelli çocuklar ve eğitimleri, Fiziksel engelli çocuklar ve eğitimleri, Otizm spektrum bozukluğu olan çocuklar ve eğitimleri, Kaynaştırma uygulamaları, Bireysel beden eğitimi programı ve Engelli çocuklar için beden eğitiminin hedefleri konularını kapsamaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Özel eğitimde kullanılan temel kavramları tanımlar.
Engelli çocuklar için beden eğitiminin hedeflerini ve önemini açıklar.
Engelliliğin nedenlerini ve çeşitlerini açıklar.
Özel eğitimde uygulanan ilkeleri açıklar.
Engelli çocuklara yönelik beden eğitimi uygulamalarında kullanılan öğretim yöntemlerini tartışır.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Dersin işleyişi hakkında genel bilgiler ve Özel eğitimde kavramlar Anlatım ve soru cevap yöntemi
2 Konuyla ilgili kitap bölümü ve Literatür okuma Türkiye'de özel eğitim hizmetlerinin yapılanması Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi
3 Konuyla ilgili kitap bölümü ve Literatür okuma Engellilerde öğretim ilke ve yöntemleri Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi
4 Konuyla ilgili kitap bölümü ve Literatür okuma Engelliliğin nedenleri (Doğum öncesi, doğum sırası ve doğum sonrası) Anlatım ve soru cevap yöntemi
5 Konuyla ilgili kitap bölümü ve Literatür okuma Kromozom ve gene bağlı özürler Anlatım ve soru cevap yöntemi
6 Konuyla ilgili kitap bölümü ve Literatür okuma Zihinsel engelli çocuklar ve eğitimleri Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi
7 Konuyla ilgili kitap bölümü ve Literatür okuma Genel konu tekrarı Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Konuyla ilgili kitap bölümü ve Literatür okuma Görme engelli çocuklar ve eğitimleri Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi
10 Konuyla ilgili kitap bölümü ve Literatür okuma İşitme engelli çocuklar ve eğitimleri Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi
11 Konuyla ilgili kitap bölümü ve Literatür okuma Fiziksel engelli çocuklar ve eğitimleri Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi
12 Konuyla ilgili kitap bölümü ve Literatür okuma Otizm spektrum bozukluğu olan çocuklar ve eğitimleri Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi
13 Konuyla ilgili kitap bölümü ve Literatür okuma Kaynaştırma uygulamaları Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi
14 Konuyla ilgili kitap bölümü ve Literatür okuma Bireysel beden eğitimi programı Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi
15 Konuyla ilgili kitap bölümü ve Literatür okuma Engelli çocuklar için beden eğitiminin hedefleri Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Ataman, A. (2003). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş. Ümit Ofset Matbaacılık, Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara.
Özer, D. (2018). Engellilerde Beden Eğitimi ve Spor. Nobel yayıncılık,Ankara.
Hack, S., Block, M. (2020). Inclusive Physical Education Around The World. by Routledge.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Defines concepts related to exercise and sports science profession in disabled people.
2
2
Explains the theories of exercise and sports science for the disabled.
2
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Discusses the suitability of preparing exercise programs for disabled individuals with the theoretical knowledge she has acquired in the field of exercise and sports sciences and uses this knowledge in practice environments
1
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Examines existing scientific studies on disabled individuals in the field of exercise and sports sciences using scientific research methods and techniques and analyzes data and results for current practices.
2
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
It provides basic guidance on issues related to improving healthy living, physical fitness, performance and conditioning characteristics for disabled individuals.
1
2
It selects the appropriate exercise method for different disability types and groups and organizes an exercise program taking these differences into account.
2
3
It carries out measurement activities for disabled individuals in order to determine motor development, sports performance and condition characteristics, uses the equipment, technology and software needed in these activities and analyzes the evaluation results.
1
4
Prepares exercise plans for different disability groups
2
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Takes initiative and develops solutions to possible problems in field-related applications, both collaboratively and individually, independently
5
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Realizes the importance of professional development by following scientific, technological and current developments regarding exercise and sports science applications.
5
2
Demonstrates behavior towards being open to change and the necessity of lifelong learning.
5
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Expresses the knowledge and ideas she has acquired about the field in written and oral form in a fluent and understandable manner.
5
2
Demonstrates communication and social competence skills at a level that enables cooperation with national or international institutions in applications related to the field.
4
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Benefiting from the existing historical and theoretical knowledge of the field; Recognizes problems related to exercise practices for disabled individuals and solves these problems based on ethical values.
4
2
By using personality traits with social skills required by the profession; organizes projects, organizations and studies with sustainable social content specific to its field
1

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 10 3 30
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 3 15
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 44 0 101
Genel Toplam 101
Toplam İş Yükü / 25.5 4
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 4,0