TR EN

BEDENSEL ENGELLİLERDE EGZERSİZ VE SPOR DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
EEY307 BEDENSEL ENGELLİLERDE EGZERSİZ VE SPOR 5 3 2 4

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. TANER ATASOY
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi MEHMET AYDOĞAN
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Öğrencilere, engellilerin fiziki, sosyal ve psikolojik özelliklerini açıklayabilme ve bu bireylere yönelik uygulanan egzersiz ve spor programlarını inceleyebilme bilgi ve becerisi kazandırmaktır.
İçerik: Engellilerde Sporun Tarihçesi, Paralimpik Oyunlar Genel Kuralları, Paralimpik Spor Tesisleri, Engelli Tanımlamaları ve Sınıflandırılması, Engellilerde Egzersiz Eğitiminin Etkileri, Engelliler İçin Uygun Fiziksel Uygunluk Programları, Engellilerde dans aktiviteleri, değişik engel gruplarında uygun spor aktiviteleri, engelli sporcularda spor yaralanmaları ve tedavi yöntemleri, engelli sporcularda doping, özel olimpiyatlar konularını kapsamaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Bedensel Engellilerde Egzersiz ve Spor Bilimine ait temel kavramları tanımlar.
Engellilerde egzersiz eğitiminin önemini açıklar.
Engellilerin fiziki, sosyal ve psikolojik özelliklerini açıklar.
Özel gereksinimli bireylere yönelik uygulanan egzersiz ve spor programlarını inceler.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Engellilerde Sporun Tarihçesi Anlatım ve soru-cevap yöntemi
2 Görsel ve yazılı literatür tarama Paralimpik Oyunlar Genel Kuralları Anlatım ve soru-cevap yöntemi
3 Video izleme Paralimpik Spor Tesisleri Anlatım ve soru-cevap yöntemi
4 Görsel ve yazılı literatür tarama Engelli Tanımlamaları ve Sınıflandırılması Anlatım ve soru-cevap yöntemi
5 Video izleme Engellilerde Egzersiz Eğitiminin Etkileri Anlatım, gösterip yaptırma yöntemi ve eşli Çalışmalar
6 Görsel ve yazılı literatür tarama Engelliler İçin Uygun Fiziksel Uygunluk Programları Anlatım, gösterip yaptırma yöntemi ve eşli Çalışmalar
7 Video izleme Engellilerde Dans Aktiviteleri Anlatım, gösterip yaptırma yöntemi ve eşli Çalışmalar
8 - ARA SINAV -
9 Video izleme Değişik Engel Gruplarında Uygun Spor Aktiviteleri Engelli Sporcularda Spor Yaralanmaları ve Tedavi Yöntemleri Engelli Sporcularda Doping Engellilerde bireysel spor branşları Engellilerde takım sporları Paralimpik oyunlarda engel grupları Özel gereksinimli bireylere yönelik uygulanan egzersiz ve spor programlarının analizi Uygulamalı grup çalışmaları
10 Video izleme Engelli Sporcularda Spor Yaralanmaları ve Tedavi Yöntemleri Uygulamalı grup çalışmaları
11 Görsel ve yazılı literatür tarama Engelli Sporcularda Doping Anlatım ve soru-cevap yöntemi
12 Görsel ve yazılı literatür tarama Engellilerde bireysel spor branşları Anlatım ve soru-cevap yöntemi
13 Görsel ve yazılı literatür tarama Engellilerde takım sporları Anlatım ve soru-cevap yöntemi
14 Video izleme Paralimpik oyunlarda engel grupları Anlatım ve soru-cevap yöntemi
15 Video izleme Özel gereksinimli bireylere yönelik uygulanan egzersiz ve spor programlarının analizi Anlatım ve soru-cevap yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Özer,D.S.; Engelliler İçin Beden Eğitimi ve Spor , Nobel Yayınevi, Ank.2001.
Atalay, N.G. , Kafa, N.; Engellilerde Spor Ve Sınıflandırma , Gazi Kitapevi, Ank. 2016
Kaya, E.Ö., Kaya M. ; Görme Engellilerde Eğitim Ve Spor, Gazi Kitapevi, Ank. 2016

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Defines concepts related to exercise and sports science profession in disabled people.
3
2
Explains the theories of exercise and sports science for the disabled.
2
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Discusses the suitability of preparing exercise programs for disabled individuals with the theoretical knowledge she has acquired in the field of exercise and sports sciences and uses this knowledge in practice environments
2
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Examines existing scientific studies on disabled individuals in the field of exercise and sports sciences using scientific research methods and techniques and analyzes data and results for current practices.
2
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
It provides basic guidance on issues related to improving healthy living, physical fitness, performance and conditioning characteristics for disabled individuals.
2
2
It selects the appropriate exercise method for different disability types and groups and organizes an exercise program taking these differences into account.
2
3
It carries out measurement activities for disabled individuals in order to determine motor development, sports performance and condition characteristics, uses the equipment, technology and software needed in these activities and analyzes the evaluation results.
3
4
Prepares exercise plans for different disability groups
2
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Takes initiative and develops solutions to possible problems in field-related applications, both collaboratively and individually, independently
5
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Realizes the importance of professional development by following scientific, technological and current developments regarding exercise and sports science applications.
5
2
Demonstrates behavior towards being open to change and the necessity of lifelong learning.
5
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Expresses the knowledge and ideas she has acquired about the field in written and oral form in a fluent and understandable manner.
5
2
Demonstrates communication and social competence skills at a level that enables cooperation with national or international institutions in applications related to the field.
5
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Benefiting from the existing historical and theoretical knowledge of the field; Recognizes problems related to exercise practices for disabled individuals and solves these problems based on ethical values.
3
2
By using personality traits with social skills required by the profession; organizes projects, organizations and studies with sustainable social content specific to its field
2

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 3 2 6
Ödev 3 3 9
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 9 2 18
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 6 2 12
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 50 0 101
Genel Toplam 101
Toplam İş Yükü / 25.5 4
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 4,0