TR EN

ZİHİNSEL ENGELLİLERDE EGZERSİZ VE SPOR DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
EEY306 ZİHİNSEL ENGELLİLERDE EGZERSİZ VE SPOR 6 3 2 4

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. TANER ATASOY
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Öğrencilere; Zihinsel engelli bireylerin motor gelişimine yönelik fiziksel uygunluk programları hazırlayacak bilgi ve beceriyi kazandırmaktır.
İçerik: Engellilerde spora ilişkin temel kavramlar, Zihinsel engelli bireylerin özellikleri, Zihinsel engelin başlıca nedenleri, dünyada ve Türkiye’de sayısal durumları, Zihinsel engelli bireylerin eğitiminde sporun yeri ve önemi, Zihinsel engelli bireylere yönelik öğretim yöntemleri , Zihinsel engelli bireylerin katılabildikleri yarışmalar, yarışma organizasyonları, Zihinsel engelli bireylerin tanısı, yoğun ve sürekli eğitim, Zihinsel engelli çocuklarda sporla kazandırılması istenen davranışlar, Zihinsel engelli bireylerin motor gelişimleri , Zihinsel engelli çocuklarda duyusal bütünleme faaliyetleri , Zihinsel engelli bireylerin spor seçiminde dikkat edilecek konular, Zihinsel engelli bireylere yönelik egzersiz uygulamalarının uyarlanması, Zihinsel engelli bireyler için fiziksel uygunluk programları konularını kapsamaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Zihinsel engelli bireylerde egzersiz ve spora ilişkin temel kavramları tanımlar.
Zihinsel engelli bireylerin eğitiminde egzersiz sporun önemini açıklar.
Dünyada ve Türkiye’de Zihinsel engelli bireyler için düzenlenen spor organizasyonlarını açıklar.
Zihinsel engelli çocuklarının gelişiminde kullanılan duyusal bütünleme tekniklerini uygular.
Zihinsel engelli bireylerim motor gelişimine yönelik fiziksel uygunluk programları hazırlar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Engellilik ve zihinsel engellilik ile ilgili genel kavramlar Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması
2 Görsel ve yazılı literatür tarama, video izleme Zihinsel engelli bireylerin fiziksel ve psikososyal özellikleri Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması
3 Görsel ve yazılı literatür tarama, video izleme Dünyada ve Türkiye’de zihinsel engelliliğe sebep olan başlıca nedenler Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması
4 Görsel ve yazılı literatür tarama, video izleme Zihinsel engelliğin tanı yöntemleri, zihinsel engelliliğin sınıflandırılması ve zihinsel engelli bireylerin hakları Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması
5 Görsel ve yazılı literatür tarama, video izleme Zihinsel engelli bireylerin eğitiminde sporun yeri ve önemi Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması
6 Görsel ve yazılı literatür tarama, video izleme Zihinsel engelli bireylerin eğitimine yönelik öğretim programları Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması
7 Görsel ve yazılı literatür tarama, video izleme Zihinsel engelli bireylerin yapabildikleri sporlar ve katılabildikleri yarışma organizasyonları Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması
8 - ARA SINAV -
9 Görsel ve yazılı literatür tarama, video izleme Zihinsel engelli bireylerde sportif sınıflandırma ve branş seçiminde dikkat edilecek hususlar Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması
10 Görsel ve yazılı literatür tarama, video izleme Zihinsel engelli bireylerde psikomotor gelişim Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması
11 Görsel ve yazılı literatür tarama, video izleme Çoklu yetersizliği olan engelli bireylerin özellikleri, gelişimi ve sportif aktivite seçimi Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması
12 Görsel ve yazılı literatür tarama, video izleme Zihinsel engelli bireylerde spor yaptırırken dikkat edilmesi gereken hususlar,uyarlama ve antrenman planlaması Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması
13 Görsel ve yazılı literatür tarama, video izleme Zihinsel engelli bireylerde duyusal bütünleme faaliyetleri Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması
14 Görsel ve yazılı literatür tarama, video izleme Zihinsel engelli bireyler için fiziksel uygunluk programları ve performans değerlendirmesi Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması
15 Görsel ve yazılı literatür tarama, video izleme Zihinsel engelli bireyler için egzersiz programları analizi ve çok yönlü gelişim için program tasarımı Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Ataman, A. (2003). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş. Ümit Ofset Matbaacılık, Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara.
Özer, D. (2018). Engellilerde Beden Eğitimi ve Spor. Nobel yayıncılık,Ankara.
Kafa, N. ve Atalay Güzel, N. (2016). Engellilerde Spor Ve Sınıflandırma. Gazi Kitapevi, Ankara

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Defines concepts related to exercise and sports science profession in disabled people.
5
2
Explains the theories of exercise and sports science for the disabled.
5
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Discusses the suitability of preparing exercise programs for disabled individuals with the theoretical knowledge she has acquired in the field of exercise and sports sciences and uses this knowledge in practice environments
5
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Examines existing scientific studies on disabled individuals in the field of exercise and sports sciences using scientific research methods and techniques and analyzes data and results for current practices.
5
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
It provides basic guidance on issues related to improving healthy living, physical fitness, performance and conditioning characteristics for disabled individuals.
5
2
It selects the appropriate exercise method for different disability types and groups and organizes an exercise program taking these differences into account.
5
3
It carries out measurement activities for disabled individuals in order to determine motor development, sports performance and condition characteristics, uses the equipment, technology and software needed in these activities and analyzes the evaluation results.
5
4
Prepares exercise plans for different disability groups
5
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Takes initiative and develops solutions to possible problems in field-related applications, both collaboratively and individually, independently
5
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Realizes the importance of professional development by following scientific, technological and current developments regarding exercise and sports science applications.
5
2
Demonstrates behavior towards being open to change and the necessity of lifelong learning.
5
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Expresses the knowledge and ideas she has acquired about the field in written and oral form in a fluent and understandable manner.
5
2
Demonstrates communication and social competence skills at a level that enables cooperation with national or international institutions in applications related to the field.
5
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Benefiting from the existing historical and theoretical knowledge of the field; Recognizes problems related to exercise practices for disabled individuals and solves these problems based on ethical values.
5
2
By using personality traits with social skills required by the profession; organizes projects, organizations and studies with sustainable social content specific to its field
5

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 3 2 6
Ödev 3 3 9
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 9 2 18
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 6 2 12
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 50 0 101
Genel Toplam 101
Toplam İş Yükü / 25.5 4
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 4,0