Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
GMS411 | CHEMICAL REACTIONS IN COOKING | 7 | 3 | 3 | 8 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Prof.Dr. ASLI ALBAYRAK |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi EDA ŞENSU DEMİR |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Gıdaların pişirilmesi, dondurulması, soğutulması, şoklanması, karıştırılması gibi mutfakta uygulanan herhangi bir işleme tekniği esnasında oluşan fiziksel olayları ve kimyasal reaksiyonları açıklamaktır. Öğrencilere çeşitli gıda formlarının oluşumunu sağlayan gıda bileşenleri ve bunların fonksiyonel özellikleri hakkında teorik bilgi ve deneysel beceri kazandırmaktır. |
Contents of the Course Unit: | Temel gıda kimyası, karbonhidratlar, proteinler, yağlar ve mutfaktaki dönüşümleri, gıda katkıları konularını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Gıda hazırlama ve işleme tekniklerini bilimsel açıdan yorumlar. |
İşleme tekniklerinin ardında yatan bilimsel gerçekleri ve bu teknikleri nasıl kontrol edeceğini bilen öğrenciler yeni yemek formülleri geliştirir. |
Gıda hazırlama işlemi sırasında oluşan problemlere çözüm sunar. |
Gıda işleme sırasında oluşabilecek toksik bileşenleri sınıflandırır. |
Uygun işleme tekniğini seçerek sağlıklı gıda ürünleri geliştirir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Dersin işleyiş planı, amacı ve içeriğinin açıklanması, Beslenme Öğeleri: Su ve Kimyasal Yapısı | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Literatür araştırması | Karbonhidratlar, kimyasal yapıları ve reaksiyonları | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Literatür araştırması | Karbonhidratlar, kimyasal yapıları ve reaksiyonları | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Literatür araştırması | Proteinler, kimyasal yapıları ve reaksiyonları | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Literatür araştırması | Proteinler, kimyasal yapıları ve reaksiyonları | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Literatür araştırması | Lipitler, kimyasal yapıları ve reaksiyonları | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Literatür araştırması | Lipitler, Genel tekrar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür araştırması | Isı aktarım türlerinin Kimyasal Reaksiyonlara etkisi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Literatür araştırması | Pişirme Yöntemlerinin Kimyasal Reaksiyonlara etkisi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Saha araştırması | Yeni Pişirme Yöntemlerinin Kimyasal Reaksiyonlara etkisi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Literatür araştırması | Pişirme Kapları ve Ekipmanlarının Kimyasal Reaksiyonlara Etkisi, Malzemenin Önemi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Literatür araştırması | Pişirmede Kimyasal Reaksiyonların ve Oluşan Metabolitlerin Sağlığa Etkisi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Literatür araştırması | Konu ile ilgili bilimsel çalışmaların incelenmesi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Ödev hazırlığı, genel tekrar | Ödev sunumları, final hazırlık çalışmaları, genel tekrar | Ödev sunumları, anlatım,Soru cevap, tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Özilgen, Z.S. 2015. Cooking as a Chemical Reaction: Culinary Science with Experiments. CRC Press. Boca Raton. |
International conference on new knowledge on chemical reactions during food processing and storage. |
Journal of Tourism and Gastronomy studies. |
Cömert ve Çavuş. 2016. Moleküler Gastronomi Kavramı. Journal of Tourism and Gastronomy studies. 4 (4), 118-131. |
Güneş, F.E. 2016. Pişirme Yöntemleri, Oluşan Kimyasal Maddeler ve İmmün Sistem. Türkiye Klinikleri J. Nutr. Diet-Special. 2 (2), 106-112. |
Saldamlı, İ. 2005. Gıda Kimyası. Hacettepe Üniversitesi Yayınları. Ankara. |
ASSESSMENT |
||||
---|---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description | Examination Method |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
TOPLAM | 2 | 100 |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Will be able to define the working areas and responsibilities of all staff working in the food and beverage sector by considering the occupational safety rules
|
0 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Will be able to know the science behind cooking.
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Will be able to develop healthy, natural, additive-free, original food formulas by understanding the the chemical reactions underlying the cooking process as well as being aware of the effects of various cooking processes on structural, sensory and chemical attributes of food.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Will be able to use their knowledge and skills related to gastronomy in the sector by evaluating cultural background of Turkish and World Cuisines
|
2 | |||||
2 |
Will be able to create individual menus using the principle of healthy eating plate.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Will be able to prepare projects within the framework of ethical values by following international developments related to gastronomy discipline.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Will be able to adapt easily to developments in information and communication Technologies by using life-long learning skills in business or academic life.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Will be able to interpret different approaches in interdisciplinary studies or business life by comparing them.
|
1 | |||||
2 |
Will be able to tell the ethical implications of their decisions and actions according to different cultural, social, humanitarian and political perspectives.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Will be able to calculate the cost of an accommodation establishment by creating a financial plan.
|
0 | |||||
2 |
Will be able to explain the chemistry of food by using the knowledge of molecular gastronomy.
|
5 | |||||
3 |
Will be able to demonstrate responsible behavior for global environmental issues through their professional career according to sustainability criteria.
|
3 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 3 | 39 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 8 | 56 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 8 | 56 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 43 | 0 | 209 |
Total Workload of the Course Unit | 209 | ||
Workload (h) / 25.5 | 8,2 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 8,0 |